Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2018-04-10, 15:28
  #73
Medlem
Heller78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuhammedsArsle
...
Både ja och nej, vad gäller läkemedelsindustrin så ligger mycket av deras forskning ute på Universiteten numera, och det är nog en modell som kommer att fortsätta. Det ger en viss garanti för transparans, och självkritik plus återkoppling hos andra forskare. Den gamla metoden att läkemedelsbolagen gör hela utvecklingsprogrammet själva ifrån scratch blir mer och mer sällsynt idag, det är helt enkelt för svårt idag för bolagen att leta upp kompetensen som behövs.

Vad gäller tobaksbolagen så är jag inte så där väldigt bekymrad utom för deras reklam i tex U-länderna. Men man måste också komma ihåg att tobak odlas av fattiga bönder och ger dem en välbehövlig inkomst som inte skulle finnas om folk inte rökte. Tobak är en härdig växt som växer även på torra sandiga magra marker medans man knappt kan odla något annat där. Tex potatis som hör till samma växtfamilj behöver mycket mera vatten och gödning.
...
Det blir dåligt med transparens även om läkemedelsbolagen gifter sig med universiteten. Det adderar mer problem som jag ser det. Helt plötsligt börjar det allmänna betala för forskning som industrin tar hem vinsterna för. Jag är starkt kritisk till modellen. Doktorander och post doc:are sugs också med i leken. Jag säger inte det för att jag tycker att de är sämre människor utan för att de är som vi andra. Det finns så många exempel där folk smusslar, (o)medvetet blundar mm för sina meriters skull. Så nej, bort med industrin från universiteten och tajt reglering är vägen fram. Där är faktiskt medicin unikt ur mitt perspektiv. Det gäller folks hälsa och liv, man måste försöka balansera profitdrevet. Sen att Volvo och KTH samarbeter för att utveckla bättre aerodynamik i chassikonstruktioner är väl mer okej rent moraliskt men jag undrar hur mycket att det allmänna som hamnar i Volvos ficka. Men det vet jag inget om, har mera skeptisk/cynisk grundhållning.

Gällande ditt andra stycke skiter jag högaktningsfullt hur robust tobaksplantan är. Att hjälpa folk ur fattigdom kan inte hänga på tobaksplantans överlevnad. Man behöver inte ta livet av folk för att resa andras levnadsstandard.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback