Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-25, 17:31
  #1
Medlem
Gubbelisas avatar
Vilket årtionde skulle ni anse är det mest kända när det gäller bilar? och varför?
Vill gärna att ni motiverar era svar .
Citera
2017-04-25, 17:56
  #2
Medlem
Servals avatar
Det beror lite på vilka faktorer man tittar på. En faktor är ju teknikutveckling (där det har skett väldigt mycket senaste tiden, med lane assist, elbilar, säkerhet, extrema effektuttag, konstruktioner som möjliggör en väldigt aktiv körning relativt säkert. (Tänker på exempelvis Porsche GT3)

Men om vi pratar om bilklassiker så har ju rätt många sådana levererats under 80 och 90-tal. Tänker bilar som
Ferrari F40. Porsche byggde riktigt bra 911'or. Bmw M3 E30. Osv.

Men längre tillbaka i tiden är visserligen många bilar handbyggda och riktiga "konstverk"

Svår fråga faktiskt, men intressant frågeställning.
__________________
Senast redigerad av Serval 2017-04-25 kl. 17:58.
Citera
2017-04-25, 21:06
  #3
Medlem
Dr.Jan.Itors avatar
Bör vara 60-talet med tanke på alla jänkare av den årgången som närmast är ikoner idag. Om 100 år när man ser tillbaka på bilismen med förbränningsmotorer är det bilder från den tiden man kommer använda.
För egen del säger jag 90-tal helt enkelt för att jag tog körkort och drömde som mest om bilar då.
Citera
2017-04-25, 22:21
  #4
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Skulle nog säga 50-talet.
Bilismen ökade som aldrig förr, efterfrågan var omättlig.

Det märktes inte minst på alla bilmärken som rafsade ihop vad som helst med fyra hjul, och sålde alla bilarna.
Citera
2017-04-25, 23:41
  #5
Medlem
Machiavellys avatar
Jag skulle vilja påstå att 90-talet var genombrottet av dagens teknikutveckling. Under 90-talet och kanske även sent 80-tal började bilar i allt mer utsträckning bjuda på bra teknik.

I min Volvo från 1999 har jag både handsfree telefon och kabeltelefon osv. Fanns i BMW redan 90-94 ungefär.
Citera
2017-04-26, 14:43
  #6
Medlem
Moramannens avatar
50, 60, 70, och i viss mån 80-talet skulle jag säga, helt enkelt tack vare amerikanska raggar- och muskelbilar.
Citera
2017-04-27, 09:47
  #7
Medlem
zoombos avatar
Det är nog helt beroende på vilken ålder det är på den du frågar för om man bara tänker på de bilar man själv minns och sätter en relation till så "glömmer" man nyare alster.

För mig är det 50-talet; kromorgier, fenor och vräkighet där design gick före funktion och kreationerna får en än idag att sucka av glädje. Bil-porr! Sen kan man väl också säga att det var på detta årtionde som våra svenska bilfabrikanter skapade sina odödliga modeller som i princip alla som är gamla nog för att ha gjort lumpen har någon slags relation till. Här börjar Svensson också på att ha råd att skaffa bil och jag tror inte det finns något årtionde som biltätheten per capita ökat så markant.

Men frågar du mina föräldrar eller någon där emellan så blir nog svaret ett annat. På samma sätt som om jag frågar mina barn eller några som är lite äldre än dem.
Citera
2017-05-23, 02:27
  #8
Medlem
Frawjons avatar
1950-talet, om man är ute efter de absolut vräkigaste modellerna. 1959 hade de amerikanska bilarna som störst stjärtfenor. Efter det blev de bara mindre.
Citera
2017-05-23, 23:26
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
1950-talet, om man är ute efter de absolut vräkigaste modellerna. 1959 hade de amerikanska bilarna som störst stjärtfenor. Efter det blev de bara mindre.

Jag håller med, du glömde hur fronten förändrades från 2 till dubbla lyktor på bara ett år, 57-58 men 50-talet helt klart.
Den nya tiden efter ww2 var tydligen rätt ok.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback