Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-25, 15:37
  #1
Medlem
Hej. Ska sälja ett in game konto till person och vet att risken för chargebacks är väldigt stor. Finns det något sätt att undvika detta på? Har hört att det går om "betalningen" skickas som en gåva istället, stämmer detta?
Väldigt tacksam för snabb hjälp!
Citera
2017-04-25, 15:44
  #2
Medlem
DrPwgyms avatar
Swisha?
Citera
2017-04-25, 16:26
  #3
Medlem
Om du vill minimera risken för chargeback, så ta emot pengarna som gåva. Precis som du säger.
Det är fortfarande möjligt att göra en chargeback, men är mer komplicerat på det sättet. Det lär minska antalet chargebacks i alla fall.
Citera
2017-04-25, 17:08
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrPwgym
Swisha?

Sorry, trodde det var underförstått att det handlar om någon som inte bor i Sverige.
Citera
2017-04-25, 18:38
  #5
Medlem
crispy-lips avatar
Chargeback går inte att undvika, hur du än tar emot pengarna. Det är något personen kan göra med sitt kreditkortsbolag. Och när det gäller pengar som tas emot som gåva så kan personen fortfarande få pengarna tillbaka med PayPals hjälp, som det är så lätt att göra om man köpt det över eBay eller liknande. Vet inte om det är svårare iom att pengarna skickats som gåva, men fullt möjligt är det iaf då det hänt mig ett ANTAL gånger trots att pengarna skickades till mig manuellt, som gåva. Bäst är att undvika fittbolaget PayPal helt och hållet. Jag har helt bojkottat dem.
Citera
2017-04-25, 20:10
  #6
Medlem
Western union
Citera
2017-04-25, 20:45
  #7
Medlem
Jag har tidigare sålt valuta från ett spel och kan säga att det är fullkomligt omöjligt att vara säker via paypal. Paypal skyddar främst köparen och generellt finns mycket lite skydd vid virtuella varor.

Köparen kan antingen kontakta sin bank eller paypal själva. I mitt fall hade köparen loggat in på sitt konto från en IP-adress som aldrig varit länkat med kontot innan och gjort överföringen (gåva) för att sedan påstå att det inte var han som gjort överföringen varpå han fick tillbaka pengarna.

Det spelade ingen roll att jag hade ett stort antal screenshots där köparen verifierar saker såsom namn, mail, summa, vad som skall köpas osv. Både i spelet och genom den mail som hans paypal är kopplat till. Faktumet att han verifierat sin identitet i spelet (nickname) med sin paypal-mail tyckte jag var rätt starkt skydd, men icke. Han fick tillbaka sina pengar ändå.
Citera
2017-04-25, 20:51
  #8
Medlem
Det du kan testa är att kolla om spelet detta avser finns upptaget på Playerup.com som är ett forum där konton för diverse spel säljs. Jag har själv använt den sidan och sålt konto för åtskilliga tusenlappar. Försäljningen sker med forumets anställda som mellanhand/mediator. Givetvis kostar denna tjänst en liten slant. Vem som bär kostnaden kommer man själv överens om. Uppfattningen jag fick från min egen erfarenhet samt kommentarer från tonvis med andra säljare och köpare är att det är en väldigt tillförlitlig tjänst och allt gick väldigt smidigt.
Citera
2017-05-04, 00:49
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Det du kan testa är att kolla om spelet detta avser finns upptaget på Playerup.com som är ett forum där konton för diverse spel säljs. Jag har själv använt den sidan och sålt konto för åtskilliga tusenlappar. Försäljningen sker med forumets anställda som mellanhand/mediator. Givetvis kostar denna tjänst en liten slant. Vem som bär kostnaden kommer man själv överens om. Uppfattningen jag fick från min egen erfarenhet samt kommentarer från tonvis med andra säljare och köpare är att det är en väldigt tillförlitlig tjänst och allt gick väldigt smidigt.

Ja, skiter nog i Paypal då. Tack för tipset förresten, ska ta mig en titt på sidan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback