Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-25, 14:19
  #1
Medlem
Suprahs avatar
Hej,

Har en sprillans Audi, när jag stänger av den fortsätter ibland någon fläkt att låta i motorn. Upptäckt detta fenomen med många nya bilar.

Varför?
Citera
2017-04-25, 14:21
  #2
Medlem
franges avatar
För att kyla ner motorn, det är inte bra om motorn är (för) varm oavsett om motorn är igång eller inte. Snarare är det än värre om motorn är varm när den är avstängd - eftersom kylsystemet med kylvätska inte är igång och cirkulerar. Är motorn riktigt varm när den stängs av är det snarare risk att stillastående kylarvätska kokar "på plats" i motorn och i ledningarna, vilket är klart obra.
Citera
2017-04-25, 14:24
  #3
Avstängd
DRD4s avatar
Det är väl om du har pressat bilen lite och den är varm? fick så själv men tio år gammal bil, men då var det skit på luftmassamätar tråden.

Bra att köra turbobilar på tomgång någon minut innan man stänger av den ifall den är varm, turbon vill ha oljesystemet cirkulerande för att inte överhetta och koksa oljan.
Citera
2017-04-25, 14:25
  #4
Medlem
Suprahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
För att kyla ner motorn, det är inte bra om motorn är (för) varm oavsett om motorn är igång eller inte. Snarare är det än värre om motorn är varm när den är avstängd - eftersom kylsystemet med kylvätska inte är igång och cirkulerar. Är motorn riktigt varm när den stängs av är det snarare risk att stillastående kylarvätska kokar "på plats" i motorn och i ledningarna, vilket är klart obra.

Men alltså, motorn håller en ständig temperatur på 90 grader vad jag förstår. Jag förstår om motorn då kanske uppnår 93 grader varpå denna fläkt går igång. Säg att motorn hinner gå ner till 91 grader och sedan stänger man av. Då kokar den ju inte. Varför fortsätter fläkten gå?

Förtydligande:

Motorn kyls ju alltid ned innan risk för att den ska koka finns. Om man då stänger ner under avkylningen borde fläkten också stängas av då motorn ännu inte "hunnit" börja koka i vilket fall?
Citera
2017-04-25, 14:33
  #5
Medlem
arazals avatar
Min gamla Golf hade samma åkomma och jag kollade upp det på verkstad men det var normalt sa dom...
Citera
2017-04-25, 14:36
  #6
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suprah
Men alltså, motorn håller en ständig temperatur på 90 grader vad jag förstår. Jag förstår om motorn då kanske uppnår 93 grader varpå denna fläkt går igång. Säg att motorn hinner gå ner till 91 grader och sedan stänger man av. Då kokar den ju inte. Varför fortsätter fläkten gå?

Förtydligande:

Motorn kyls ju alltid ned innan risk för att den ska koka finns. Om man då stänger ner under avkylningen borde fläkten också stängas av då motorn ännu inte "hunnit" börja koka i vilket fall?

Jag har inte koll på exakta siffror - men anledningen är hur som att motorn skall "efterkylas" lite, och eftersom det är vanligt så finns det säkerligen goda anledningar för det.
Citera
2017-04-25, 14:37
  #7
Medlem
Suprahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Jag har inte koll på exakta siffror - men anledningen är hur som att motorn skall "efterkylas" lite, och eftersom det är vanligt så finns det säkerligen goda anledningar för det.

Ja, jag förstår ju att det finns en god anledning annars hade inte min nya bil gjort det.

Jag ställer frågan varför - förstår inte det logiska i det över huvud taget.
Citera
2017-04-25, 14:39
  #8
Medlem
AdamBombs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suprah
Ja, jag förstår ju att det finns en god anledning annars hade inte min nya bil gjort det.

Jag ställer frågan varför - förstår inte det logiska i det över huvud taget.
Är väl jävligt logiskt. Kylsystemet fungerar när motorn är igång. När motorn stängs av så är motorn i avstängningsögonblicket djävligt varm och rejält upphettade delar av motorn leder sin värme till andra delar som kan ta skada.
Citera
2017-04-25, 14:41
  #9
Medlem
Suprahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdamBomb
Är väl jävligt logiskt. Kylsystemet fungerar när motorn är igång. När motorn stängs av så är motorn i avstängningsögonblicket djävligt varm och rejält upphettade delar av motorn leder sin värme till andra delar som kan ta skada.

Förstår inte resonemanget. Motorn håller en arbetstemperatur på 90 grader som den mår bra av. Troligtvis kan motorn uppnå ca 97 grader utan att ta skada - varpå denna fläkt går igång. Säg att motorn hinner kylas ned till 94 grader varpå man stänger av den. Ändå fortsätter denna fläkt gå en stund efter det. Varför i helaste?
Citera
2017-04-25, 14:42
  #10
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suprah
Men alltså, motorn håller en ständig temperatur på 90 grader vad jag förstår. Jag förstår om motorn då kanske uppnår 93 grader varpå denna fläkt går igång. Säg att motorn hinner gå ner till 91 grader och sedan stänger man av. Då kokar den ju inte. Varför fortsätter fläkten gå?

Förtydligande:

Motorn kyls ju alltid ned innan risk för att den ska koka finns. Om man då stänger ner under avkylningen borde fläkten också stängas av då motorn ännu inte "hunnit" börja koka i vilket fall?

Kvalificerad gissning:

Fläkten styrs av kylarens temperatur och inte motorn temp. När motorn går på 90º och det är kallt ute kommer termostatventilen vara lite öppen, vätskan i kylarens är kall. När det blir varmare och tempen i kylarens stiger kommer fläkten gå för att det ska finnas kallt vatten i kylarens för att termostatventilen ska "ha lite att jobba med"

Alltså, fläkten ska starta innan tempen i kylaren uppnår motorns börvärde.
Citera
2017-04-25, 15:04
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Kvalificerad gissning:

Fläkten styrs av kylarens temperatur och inte motorn temp. När motorn går på 90º och det är kallt ute kommer termostatventilen vara lite öppen, vätskan i kylarens är kall. När det blir varmare och tempen i kylarens stiger kommer fläkten gå för att det ska finnas kallt vatten i kylarens för att termostatventilen ska "ha lite att jobba med"

Alltså, fläkten ska starta innan tempen i kylaren uppnår motorns börvärde.

Ja precis tempgivaren till fläkten sitter i anslutning till kylaren och tar hänsyn till temperaturen i denna.
När man står still eller stänger av bilen så kommer tempen att stiga i kylaren eftersom fartvind kyler den längre och cirkulationen blir ju också sämre eller upphör helt beroende på termostatens läge.
Att fläkten går efteråt är för att motverka efterkokning, egentligen inget problem om man tänker på bilar från förr där fläkten drevs av motorn var ju inte ofta på den tiden som bilen började koka efter att man stängt av den. Men åandra sidan så var motorutrymmet oftast luftigare utan en massa plastkåpor och trams och så var det ju inte utrustade med turbos så ofta heller.
Citera
2017-04-25, 15:09
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suprah
Förstår inte resonemanget. Motorn håller en arbetstemperatur på 90 grader som den mår bra av. Troligtvis kan motorn uppnå ca 97 grader utan att ta skada - varpå denna fläkt går igång. Säg att motorn hinner kylas ned till 94 grader varpå man stänger av den. Ändå fortsätter denna fläkt gå en stund efter det. Varför i helaste?

Har du aldrig lagat mat i ungen med termometer, tex en julskinka? Om du gjort det så borde du ha noterat att termometern fortsätter att stiga när du har tagit ut skinkan ur ugnen, samma sak blir det med kylarvattnet, ett annat exempel du kan prova är att sätta två kastruller med vatten på spisen den ena låter du vara ifred och den andra rör du i hela tiden vilken kommer att börja koka först.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback