Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-25, 13:11
  #1
Medlem
Vårt fina äppelträd verkar sjukt! Planterat hösten 2014 och var då väldigt litet.

Häromdan såg jag att stammen är skadad. Ser ut som ett öppet sår och barken faller av där. Ca 15 × 5 cm.

Vad har hänt? Läste att träd kan få någon svampsjukdom och att det inte går att rädda.

Någon som varit med om detta?

Är väldigt ledsen och vill så gärna rädda trädet om det går!
Citera
2017-04-25, 20:59
  #2
Medlem
Angerods avatar
En bild är ett måste om man ska kunna komma fram till något. Är det inte något djur som varit där och gnagt?
Citera
2017-04-25, 21:00
  #3
Medlem
Atlas.s avatar
Fota några bilder på trädet och rikta dig till forum med kompetens för just äppelträd.
Likartat klimat vårt eget är ju England så räcker ju med några nyckelord plus "uk"?

Brukar gå snabbast den vägen!
Citera
2017-04-25, 22:54
  #4
Medlem
Gustaf85s avatar
Don't yet know much about fungus so my bet would be the usual that your bark got chewed on by wildlife or possibly damaged in a freeze. Spring is dangerous in that way with hot sunny days but sub-zero nights.

Young fruit trees ought to have their stem protected and always hedge your bets on several trees, things don't always work out perfectly when it comes to gardening. Even if the tree pull through to maturity and the spot was okey, the pruning been done right, the variety proves hardy to your zone, the property is still in your hands and so forth..if you've chosen say an apple randomly it just simply might not be up to taste.
Citera
2017-04-26, 02:54
  #5
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HamsterHugo
Vårt fina äppelträd verkar sjukt! Planterat hösten 2014 och var då väldigt litet.

Häromdan såg jag att stammen är skadad. Ser ut som ett öppet sår och barken faller av där. Ca 15 × 5 cm.

Vad har hänt? Läste att träd kan få någon svampsjukdom och att det inte går att rädda.

Någon som varit med om detta?

Är väldigt ledsen och vill så gärna rädda trädet om det går!
Jag tror att Gustaf85 är inne på rätt spår att trädet skadats genom att det fryst sönder nu när vårsolen värmer upp stammen samtidigt som det börjar "dricka" inför lövsprickningen och sedan kalla nätter.

Vi förlorade ett nyplanterat äppelträd på det sättet. Tyvärr upplyser inte plantskolorna alltid om detta när man köper träd och vi fick inte höra att så kunde ske förrän vi försökte reklamera vårt träd.
Citera
2017-04-26, 08:59
  #6
Medlem
Tack för alla svar!

Vi bor i radhus med högt staket runt om så jag tror inte något djur varit framme.

Fotade igår och åkte till en trädgårsmästare som dömde ut trädet. 😢 Någon skada har skett (oförsiktig självgående gräsklippare är misstänkt) och därefter kom "trädkräftan" in i trädet. Det är bara att såga ner, sa de.

Uh! Ett fint träd mindre och en lärdom rikare.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback