Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2017-05-03, 15:53
  #49
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingstown
Jag fattar din poäng,men håller inte med. Du menar alltså att vi "vanliga" hundägare har våra hundar som "kelkuddar" och att de aldrig får "stimulans,träning och ledarskap"?

Där har du väldigt fel. Mina hundar lever med oss,får männsklig kontakt dygnet runt. Aldrig bur eller hundgård.
De få stimulans i div träningar och motion. Aldrig varit några problem.

Det du beskriver,som uppfödare,är enbart för att försvara ert kalla penninggiriga synsätt för er sk "hobby" och "intresse",som det så fint kallas.
Mina hundar har alltid bott i bostaden med oss andra -- så prata inte om "uppfödare" som en heterogen grupp.

Och jag säger inte heller att alla med sällskapshundar är usla hundägare -- däremot att när problem uppstår så handlar det sällan om människor som hundcoachen som vet hur man hanterar hund och fyller hundens behov .. Och nej - jag gillar inte Fredrik Steen alls - tycker han är en pompös skit som drivit schäfern åt fel håll både med sin avel och sina "insatser" inom försvarsmaktens hunduppfödning (de får inte registreras i Sverige p g a fusket)

Däremot finns det knappast något att klaga på i den hundhållning han har.
Citera
2017-05-03, 20:39
  #50
Medlem
Äppelkäcks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
En uppfödare kontrolleras av SKK och i detta fall bör det ha skett eftersom de har licens.


De har en hundras (vill inte nämna vilken men det är en familjhund ras tror jag) och licens.

SKK delar inte ut några licenser. Som uppfödare inom SKK måste man vara medlem i någon SKK-ansluten klubb och ha ett registrerat kennelnamn fr.o.m. tredje kullen. För att få kennelnamnet godkänt ska en kennelkonsulent göra ett hembesök men ibland sker inte det. Sedan man har fått sitt kennelnamn godkänt kan man få oannonserade besök av sin Länsklubbs utsedda konsulenter men dessa besök sker högst oregelbundet och det kan gå många år mellan varje besök. När jag själv ansökte om kennelnamn fick jag besök, sedan dröjde det drygt 15 år innan jag fick ett nytt besök. Det har nu gått snart 10 år sedan det senaste besöket. Inom några länsklubbar får uppfödarna besök vartannat, vart tredje år, inom andra vart tionde, femtonde.

TS kan kontakta en kennelkonsulenten inom det område hens farsa bor och begära att det görs ett besök eftersom hundarna uppenbarligen inte sköts enligt SKKs och Jordbruksverkets regler.
Det finns regler för hur stort minsta tillåtna utrymme för en hund ska vara oavsett om den förvaras i en bur eller i en box. Minsta tillåtna förvaringsutrymme för en eller två hundar under 25 cm mankhöjd är 2 kvm! Så stora burar görs inte. Tre hundar i storleken under 25 cm ska ha en golv-markyta på minst 3 kvm, fyra 4 kvm osv. De angivna måtten gäller både valpar och vuxna hundar och ska vara större större ju större hundarna är.
Citera
2017-05-04, 02:48
  #51
Avstängd
micro113s avatar
[quote=Äppelkäck|60624966]SKK delar inte ut några licenser. Som uppfödare inom SKK måste man vara medlem i någon SKK-ansluten klubb och ha ett registrerat kennelnamn fr.o.m. tredje kullen. För att få kennelnamnet godkänt ska en kennelkonsulent göra ett hembesök men ibland sker inte det. Sedan man har fått sitt kennelnamn godkänt kan man få oannonserade besök av sin Länsklubbs utsedda konsulenter men dessa besök sker högst oregelbundet och det kan gå många år mellan varje besök. När jag själv ansökte om kennelnamn fick jag besök, sedan dröjde det drygt 15 år innan jag fick ett nytt besök. Det har nu gått snart 10 år sedan det senaste besöket. Inom några länsklubbar får uppfödarna besök vartannat, vart tredje år, inom andra vart tionde, femtonde.

TS kan kontakta en kennelkonsulenten inom det område hens farsa bor och begära att det görs ett besök eftersom hundarna uppenbarligen inte sköts enligt SKKs och Jordbruksverkets regler.
Det finns regler för hur stort minsta tillåtna utrymme för en hund ska vara oavsett om den förvaras i en bur eller i en box. Minsta tillåtna förvaringsutrymme för en eller två hundar under 25 cm mankhöjd är 2 kvm! Så stora burar görs inte. /QUOTE]
Har du inte fler än fem hundar så krävs ingen licens .. har du fler krävs den, Jordbruksverket ger dig licensen men kontrollmyndigheten är SKK och deras kennelkonsulenter ....

Citat:
Tre hundar i storleken under 25 cm ska ha en golv-markyta på minst 3 kvm, fyra 4 kvm osv. De angivna måtten gäller både valpar och vuxna hundar och ska vara större större ju större hundarna är.[
Du snackar så mycket skit så du vet inte ens vad du pratar om ..

Min tik hade sju valpar ena kullen, nio nästa .. och inte fan behövde vi bygga ut huset för det ..
och ja, jag hade kennelkonsulter hemma -- snack skit och önska nyår säger jag ...

Köper du däremot in en hund så är reglerna samma som för vuxen hund .. och du behöver givetvis inte ha samma yta för tre chi hua hua som för tre schäfrar ...
__________________
Senast redigerad av micro113 2017-05-04 kl. 02:57.
Citera
2017-05-04, 09:39
  #52
Medlem
kanelipullas avatar
Jag tycker absolut att du ska anmäla dom! Anmäl dom anonymt!
Citera
2017-05-05, 00:39
  #53
Medlem
Äppelkäcks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
...


Du snackar så mycket skit så du vet inte ens vad du pratar om ..

Min tik hade sju valpar ena kullen, nio nästa .. och inte fan behövde vi bygga ut huset för det ..
och ja, jag hade kennelkonsulter hemma -- snack skit och önska nyår säger jag ...

Köper du däremot in en hund så är reglerna samma som för vuxen hund .. och du behöver givetvis inte ha samma yta för tre chi hua hua som för tre schäfrar ...

Det är nog du som bor uppdatera dig genom att ta en titt på vad som gäller numera, från maj 2008. I Jordbruksverkets nu gällande föreskrifter, SJVFS2008:5 hittar du den info om förvaringsutrymme inomhus (i t.ex. rum, hage, box) som du tydligen har missat. Där görs f.ö. ingen skillnad på egenuppfödd och inköpt hund.

Enligt vad som anges för "box" *) ska 3 småhundar/valpar under 25 cm mankhöjd ha minst 3 kvm yta medan tre vuxna schäfrar (på mellan 56-65 cm) ska ha minst 9 kvm. Yta för en eller flera hundar med andra storlekar kan du räkna ut själv om du hittar vad som anges under rubriken som handlar om boxar på sid 10.

*) I början av föreskrifterna (paragraf 3) finns definitioner. Med "box" avses "inomhusutrymme med minimimått enligt 2 kap 24 paragrafen" .
Det är alltså det inomhusutrymnet som gäller även för dina, mina, TS:s farsas och alla andras hundar här i Sverige.
Citera
2017-05-05, 09:40
  #54
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Äppelkäck
Det är nog du som bor uppdatera dig genom att ta en titt på vad som gäller numera, från maj 2008. I Jordbruksverkets nu gällande föreskrifter, SJVFS2008:5 hittar du den info om förvaringsutrymme inomhus (i t.ex. rum, hage, box) som du tydligen har missat. Där görs f.ö. ingen skillnad på egenuppfödd och inköpt hund.

Enligt vad som anges för "box" *) ska 3 småhundar/valpar under 25 cm mankhöjd ha minst 3 kvm yta medan tre vuxna schäfrar (på mellan 56-65 cm) ska ha minst 9 kvm. Yta för en eller flera hundar med andra storlekar kan du räkna ut själv om du hittar vad som anges under rubriken som handlar om boxar på sid 10.

*) I början av föreskrifterna (paragraf 3) finns definitioner. Med "box" avses "inomhusutrymme med minimimått enligt 2 kap 24 paragrafen" .
Det är alltså det inomhusutrymnet som gäller även för dina, mina, TS:s farsas och alla andras hundar här i Sverige.
Och om du går ner och läser på valpbox så skall är storleken satt efter tikens storlek - inte antalet valpar.

Dessutom talas om "boxar, inte rum i hus etc. En valp du behåller efter normal leveranstid räknas på samma sätt som en inköpt valp - ja.

Edit:
Utrymmesfrågan svarade jag också med att fråga TS efter:

Det är svårt att få någon bild över hur dessa hundar sköts eftersom du inte är tydlig med t ex vad som menas med "bur". Hur stort utrymme är det hundarna skall vistas på i grovköket - i förhållande till deras storlek osv.
__________________
Senast redigerad av micro113 2017-05-05 kl. 10:14.
Citera
2017-05-05, 10:26
  #55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av randomuser
Har haft det lite i tankarna. Varje gång jag åker dit är hundarna antingen i sin inhägnad eller i en bur.
Det känns inte så jävla humant kan jag tycka att de har två ställen att vara på men det är kanske normalt för uppfödare?

De får mat och vatten, vet dock inte hur mycket de går ut med dem för de är riktigt överaktiva när de släpps ut i köket och man träffar dem. De ska upp i ansiktet och kastar sig över en för uppmärksamhet. Mest därför jag funderar på att anmäla men det är kanske normalt?

De har det inte skitigt eller något sånt.
Är det bara jag som är känslig eller vad är värt att anmäla?

Nej du ska inte anmäla. Vadå "antingen i sin inhägnad eller i en bur" när du skriver
"de släpps ut i köket och man träffar dem". Eller är inhägnaden hela köket?
Citera
2017-05-05, 16:00
  #56
Medlem
Äppelkäcks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Och om du går ner och läser på valpbox så skall är storleken satt efter tikens storlek - inte antalet valpar.

Dessutom talas om "boxar, inte rum i hus etc. En valp du behåller efter normal leveranstid räknas på samma sätt som en inköpt valp - ja.

...

Var snäll och läs igenom JBVs definitioner på "box" och "valpningsbox" - de finns i början av författningssamlingen, i paragraf 3. OBServera då också att de inte använder ditt ord: valpbox utan valpNINGSbox!

En valpningsbox används vid valpning och tills valparna avvänjs (det står inte avvants utan avvänjs, dvs tills de börjar avvänjas, inte tills de är avvanda). Den ska vara stor för att hålla hygglig ventilation och för att tiken ska kunna lägga sig utanför den bädd där valparna ligger.
Vanligen börjar man avvänja valpar vid ca 3 v ålder och då börjar de angivna måtten för bottenytan efter tabellen för "box" att gälla (se paragraf 24 i kapitel 2, sid 10, i SJVFS2008:5, den författningssamling som reglerar skötsel av hundar.)

Observera att JBV har utgått från hundar som hålls i kennelbyggnad. Därför har man använt sig av ordet "box"/"valpningsbox" istället för rum eller hage.
Citera
2017-05-05, 16:11
  #57
Medlem
JourhavandeNegers avatar
Ts du är en jävla familjeföräddare om du anmäler fasan din.

/JourhavandeNeger
Citera
2017-05-05, 16:32
  #58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tossiefy
Hundar ska vara en del av familjen och såklart de ska ha tillgång till huset.
Det är ok att ha dom i rastgård då om de har dom skydd för dåligt väder. men i bur är det olagligt i undantagsfall i flera timmar. Många uppfödare gör inte så som de gör. ärligt talad. Vilka hundraser har dom?
Undantag om hundrastgård är dom som dragshundar som ofta är vana bo utomhus.
Ammäl till länsstyrelsen anonymt om du tycker att de far illa.

Håller med. Tror att de flesta uppfödare _inte_ håller sina hundar i bur/rastgård på det viset du beskriver. Prata med dem om du tror det hjälper, tycker också du bör anmäla till länsstyrelsen.
Citera
2017-05-05, 17:23
  #59
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Äppelkäck
Var snäll och läs igenom JBVs definitioner på "box" och "valpningsbox" - de finns i början av författningssamlingen, i paragraf 3. OBServera då också att de inte använder ditt ord: valpbox utan valpNINGSbox!

En valpningsbox används vid valpning och tills valparna avvänjs (det står inte avvants utan avvänjs, dvs tills de börjar avvänjas, inte tills de är avvanda). Den ska vara stor för att hålla hygglig ventilation och för att tiken ska kunna lägga sig utanför den bädd där valparna ligger.
Vanligen börjar man avvänja valpar vid ca 3 v ålder och då börjar de angivna måtten för bottenytan efter tabellen för "box" att gälla (se paragraf 24 i kapitel 2, sid 10, i SJVFS2008:5, den författningssamling som reglerar skötsel av hundar.)

Observera att JBV har utgått från hundar som hålls i kennelbyggnad. Därför har man använt sig av ordet "box"/"valpningsbox" istället för rum eller hage.
Nej, du tolkar felaktigt.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback