Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-25, 11:28
  #1
Medlem
Har haft det lite i tankarna. Varje gång jag åker dit är hundarna antingen i sin inhägnad eller i en bur.
Det känns inte så jävla humant kan jag tycka att de har två ställen att vara på men det är kanske normalt för uppfödare?

De får mat och vatten, vet dock inte hur mycket de går ut med dem för de är riktigt överaktiva när de släpps ut i köket och man träffar dem. De ska upp i ansiktet och kastar sig över en för uppmärksamhet. Mest därför jag funderar på att anmäla men det är kanske normalt?

De har det inte skitigt eller något sånt.
Är det bara jag som är känslig eller vad är värt att anmäla?
Citera
2017-04-25, 11:32
  #2
Medlem
arazals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av randomuser
Har haft det lite i tankarna. Varje gång jag åker dit är hundarna antingen i sin inhägnad eller i en bur.
Det känns inte så jävla humant kan jag tycka att de har två ställen att vara på men det är kanske normalt för uppfödare?

De får mat och vatten, vet dock inte hur mycket de går ut med dem för de är riktigt överaktiva när de släpps ut i köket och man träffar dem. De ska upp i ansiktet och kastar sig över en för uppmärksamhet. Mest därför jag funderar på att anmäla men det är kanske normalt?

De har det inte skitigt eller något sånt.
Är det bara jag som är känslig eller vad är värt att anmäla?

Fullt normalt om du frågar mig, Det är bara du som är överkänslig
Citera
2017-04-25, 11:45
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arazal
Fullt normalt om du frågar mig, Det är bara du som är överkänslig

Okej. Ja det är väl det. Tycker bara synd om dessa hundar som törstar efter mänsklig uppmärksamhet men knappt får någon. Aja alla är vi olika. Synd att det kan räknas som normalt.
Citera
2017-04-25, 11:49
  #4
Medlem
arazals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av randomuser
Okej. Ja det är väl det. Tycker bara synd om dessa hundar som törstar efter mänsklig uppmärksamhet men knappt får någon. Aja alla är vi olika. Synd att det kan räknas som normalt.

Jag håller med, hundar eller djur ska öht ska vara inte vara inlåsta utan fria
Citera
2017-04-25, 11:51
  #5
Avstängd
Ja det tycker jag, i det här fallet spelar hundarnas liv över erat blodsband tycker jag.
Ge han en varning först!
Citera
2017-04-25, 11:54
  #6
Medlem
nej

hundar får inte stå i bur.

anmälö anonmymt med e mail, uppfödaren har rätt att tra del av anmälan. så om du ringer så får dom höra en inspelning av det
Citera
2017-04-25, 12:06
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dankmemesbro
Ja det tycker jag, i det här fallet spelar hundarnas liv över erat blodsband tycker jag.
Ge han en varning först!

Jag har ju inte koll på hur de har det alltid. Vi umgås inte så ofta. Men när jag varit där vid 13:00-21:00 så har de varit i sin inhägnad för det mesta som är utomhus, vi var också utomhus. Sen mot kvällen har de fått vara i köket med oss en timme eller två och sedan åkte de in i buren.

Farsan sade att de är avel och utställning hundar. Det är så de/sambon ser på det.
Så de har typ ingen frihet. Gå från rum till rum existerar inte.

Detta är jävligt konstigt och taskigt för mig men samtidigt är det deras hundar och de har ju växt upp med detta så jag vet inte hur mycket de lider av det hela.

Ge han/henne en verbal varning tror jag inte räcker och om detta anses normalt bland uppfödare. Så är det inte lönt.
Någon uppfödare eller liknande här som har koll på om detta är okej och ett värdigt liv för hundar?
Citera
2017-04-25, 12:11
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skadad85
nej

hundar får inte stå i bur.

anmälö anonmymt med e mail, uppfödaren har rätt att tra del av anmälan. så om du ringer så får dom höra en inspelning av det

Måste säga att jag inte besöker dem ofta. När jag väl tänker på det så var det mest den dagen de var i bur och då hade en hona attackerat en valp.
Men som sagt annars är det utomhus i inhägnad eller en avspärrad del av tvättrumet de befinner sig.
Citera
2017-04-25, 12:18
  #9
Medlem
Tossiefys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av randomuser
Jag har ju inte koll på hur de har det alltid. Vi umgås inte så ofta. Men när jag varit där vid 13:00-21:00 så har de varit i sin inhägnad för det mesta som är utomhus, vi var också utomhus. Sen mot kvällen har de fått vara i köket med oss en timme eller två och sedan åkte de in i buren.

Farsan sade att de är avel och utställning hundar. Det är så de/sambon ser på det.
Så de har typ ingen frihet. Gå från rum till rum existerar inte.

Detta är jävligt konstigt och taskigt för mig men samtidigt är det deras hundar och de har ju växt upp med detta så jag vet inte hur mycket de lider av det hela.

Ge han/henne en verbal varning tror jag inte räcker och om detta anses normalt bland uppfödare. Så är det inte lönt.
Någon uppfödare eller liknande här som har koll på om detta är okej och ett värdigt liv för hundar?


Hundar ska vara en del av familjen och såklart de ska ha tillgång till huset.
Det är ok att ha dom i rastgård då om de har dom skydd för dåligt väder. men i bur är det olagligt i undantagsfall i flera timmar. Många uppfödare gör inte så som de gör. ärligt talad. Vilka hundraser har dom?
Undantag om hundrastgård är dom som dragshundar som ofta är vana bo utomhus.
Ammäl till länsstyrelsen anonymt om du tycker att de far illa.
Citera
2017-04-25, 12:21
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av randomuser
Har haft det lite i tankarna. Varje gång jag åker dit är hundarna antingen i sin inhägnad eller i en bur.
Det känns inte så jävla humant kan jag tycka att de har två ställen att vara på men det är kanske normalt för uppfödare?

De får mat och vatten, vet dock inte hur mycket de går ut med dem för de är riktigt överaktiva när de släpps ut i köket och man träffar dem. De ska upp i ansiktet och kastar sig över en för uppmärksamhet. Mest därför jag funderar på att anmäla men det är kanske normalt?

De har det inte skitigt eller något sånt.
Är det bara jag som är känslig eller vad är värt att anmäla?

Håller med dig om att det gör ont i hjärtat. Men med tanke på hur många värre fall det finns så skulle inte en anmälan av det här ses som något allvarligt och därmed inte heller leda till någonting alls.
Citera
2017-04-25, 12:30
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tossiefy
Hundar ska vara en del av familjen och såklart de ska ha tillgång till huset.
Det är ok att ha dom i rastgård då om de har dom skydd för dåligt väder. men i bur är det olagligt i undantagsfall i flera timmar. Många uppfödare gör inte så som de gör. ärligt talad. Vilka hundraser har dom?
Undantag om hundrastgård är dom som dragshundar som ofta är vana bo utomhus.
Ammäl till länsstyrelsen anonymt om du tycker att de far illa.

Ja det är väl en rastgård. De har skydd mot dåligt väder tror jag. De har en hundras (vill inte nämna vilken men det är en familjhund ras tror jag) och licens.

Alltså fysiskt far de inte illa. Det är mest det här med dålig mänsklig kontakt som jag inte vet om det räknas. De har ju flera hundar så de håller ju varandra sällskap. Nu har de haft fullt upp så det kanske bara är temporärt. Jag har ingen aning.

Men 1-2 gånger har de fått mänsklig kontakt och då har det inte varit mycket. Det är ju inte som när jag och mina föräldrar hade hundar då var de fria att gå var de ville och umgicks mycket med oss. Det är en sån stor skillnad. Men samtidigt har de 5+ hundar så det funkar kanske inte.
Citera
2017-04-25, 12:37
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av voide
Håller med dig om att det gör ont i hjärtat. Men med tanke på hur många värre fall det finns så skulle inte en anmälan av det här ses som något allvarligt och därmed inte heller leda till någonting alls.

Ja det är ju det jag också tror. Har svårt att se något skulle hända då de har tillgång till mat/vatten och kan göra sina bas behov utomhus men jag blir så jävla förbannad på hon som är uppfödare. Får intrycket och känslan av att hon ser hundarna som en inkomst/status pryl.. De är inget sällskap eller någon familjemedlem.
Men ja det är intrycket jag får. Jag får väl försöka acceptera det.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback