Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-25, 11:26
  #1
Medlem
Vilka P1-program får er att omedelbart skruva av radion? Här är några av mina.

Land- och sjöväderrapporten
Att kokettera med att man tycker att land- och sjöväderrapporten är "poetisk" för att göra sig själv mer intressant kändes trött redan när Jan Berglin drev med det för typ tio år sen. Kan inte sjöfarare kolla upp det här på annat vis? Slöseri med radiotid.

Medierna
Twittrare på Söder gör reportage om andra twittrare på Söder, med viktig ton. Programledaren låter som att han konstant har det här ansiktsuttrycket.

När de överåriga PK-hipstrarna någon gång vågar sig ut i Verkligheten ska detta oerhörda, Tom Wolfe-vågade grepp (att ha lämnat Södermalm för att göra sitt jobb) alltid understrykas med en oändlig radda, störande och helt överflödiga "miljöljud" och metaklipp som visar hur reportaget gjordes. Om man t.ex. åkt ända till SVT för att intervjua en annan journalist ska telefonsamtalet när intervjun bestäms, bläddrandet i kalendern, inskrivningen i receptionen och sökandet efter ett bra mötesrum alla spelas in och tas med i reportaget. "Jag ska skriva ner den tid vi bokat, men hittar ingen penna på redaktionen. - Ursäkta, vet du var det finns en bra kontorsvaruaffär i närheten? Hallå? *dörrslammer*" Osv, osv, ad nauseum. Intervjupersonen ska sedan fås att själv säga sitt namn och titel (fattar ni? Istället för att reportern säger det! Ä K T A) och sedan klipps det så det står härliga till:

"Jag tycker att KLIPP Anna Andersson, reporter på DN Kultur KLIPP vi gjorde en bra publicering."

Ja, ni ringde upp den ni har betalt för att intervjua och åkte sen dit för att träffa personen. Det kallas att göra sitt jobb. Ingen bryr sig, ge oss bara intervjun. Publicerat, kom tillbaka, allt är förlåtet!

Meny
"Matlagning är bäst på radio" - ingen, någonsin.

Människor och tro
Långsökta försök att koppla vad helst som just nu råkar vara aktuellt i debatten till något ingen vettig människa bryr sig om - religion. "Trumps valseger - vad säger det om teologin?" "Dåligt aprilväder - hur påverkas kyrkan?"

Ring P1
Kan det inte alla arbetslösa white trash-människor från landsbygden, allehanda förlorartyper och konspirationstokar hålla den här debatten intern i sitt parti, nu när det är Sveriges näst största?

Skolministeriet
Tekniskt sett ett UR-program, men ändå. "Sveriges enda radioprogram om skolan", stoltserar man med. Ja, vad kan det tänkas bero på?

Språket
Personer med potensproblem ringer in med låtsasfrågor som en googling hade kunnat lösa. För att spara tid skulle alla frågor skulle kunna ersättas med en röst som sa "Jag är en sådan där 'språknörd', är jag inte alldeles underbar?"

Stil
Personer med konstiga namn från F!:s kansli pratar med konstigt hes röst om varför det är skillnad på "trend" och "mode" och "stil". Gäsp.

Teologiska rummet
När Människor och tro inte är tillräckligt skitnödigt.


Bubblare:
Alla programledare som inte kan säga "r"
Barn till andra P1-medarbetare
Radiopsykologen
Naturmorgon
Odla med P1
Radioföljetongen
__________________
Senast redigerad av -1312- 2017-04-25 kl. 11:29.
Citera
2017-04-25, 11:32
  #2
Medlem
Kennethkvartings avatar
Ring P1 är ju för fan dagens höjdpunkt. Annars håller jag i stort sett med.
Citera
2017-04-25, 12:13
  #3
Avstängd
Håller med om "stil", får en så jävla stark "vad vet du"- känsla av det programmet!
Citera
2017-04-25, 12:41
  #4
Medlem
funktioners avatar
Håller med din om att Stil tillhör veckans absolut sämsta. Vissa intervjuer kan innehålla ett uns av intressant kontent men Susan Ljungs ologiska val av betoningar och andningspauser mitt i meningarna gör att jag inte står ut.

Land-sjöväderrapporten är heller inte nå vidare intressant. Fiskegubbarna kan väl använda internet precis som alla vi andra?...

Meny, radiopsykologen och odla med p1 är däremot några av mina absoluta favoriter!

Edit; Passar även på att uttrycka mitt förakt mot programvärden Magnus Viktorins förmåga att avsluta varje mening i en slags släpig viskning.. Inte sällan skruvar jag ner volymen under Magnus programtid.
Här har ni honom; http://t.sr.se/2gP3diw
__________________
Senast redigerad av funktioner 2017-04-25 kl. 12:47.
Citera
2017-04-25, 13:40
  #5
Medlem
Dreamtimes avatar
Opp Amaryllis
Citera
2017-04-25, 13:51
  #6
Medlem
OldMKenseys avatar
Idiotisk tråd. Samtliga program på p1 är ljusår bättre än allt annat som sänds på svensk radio. Enda radiokanalen för vuxna.
Citera
2017-04-25, 15:09
  #7
Medlem
Skankhunt420s avatar
Håller med OldMKensey, P1 är den enda kvalitetkanalen i sverige, tycker att kritiken i denna tråd är obefogad
Citera
2017-04-25, 15:23
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dreamtime
Opp Amaryllis

Opp Amaryllis gick i P2 och slutade sändas för 14 år sen.

Citat:
Ursprungligen postat av OldMKensey
Samtliga program på p1 är ljusår bättre än allt annat som sänds på svensk radio. Enda radiokanalen för vuxna.

Citat:
Ursprungligen postat av Skankhunt420
P1 är den enda kvalitetkanalen i sverige

Jag är helt enig!
Citera
2017-05-16, 10:23
  #9
Medlem
Stones avatar
Stil är ju ett jäklar bra program. Susanne Ljung åkte ju till England och intervjuvade Rob Halford, han var skitglad att få snacka kläder och stil istället för musik. Grym intervjuv.

Människor och tro är ett bra program, hon är en av de få som vågar tala om Islams baksidor.

Medierna var bra i början men har verkligen falnat som ljuset i mörkret.

Studio Ett är rena rama dyngan. Alla är Trump hatare och de har absolut ingen balans i sina inbjudna gäster. Detsamma gäller P1-morgon även om Uran Allin är rätt OK.

Meny, skit, håller med. Tengby låter till och med uttråkad själv.

Söndagsintervjun var bra i början men har nu kukat ur totalt. Det började med intervjun av Sven Wolter, magplask med Göran Lambertz och tillsist fjäskandet inför Jan Guillou.
Citera
Igår, 07:05
  #10
Medlem
Dags att damma av denna tråd då flera riktiga långkörarprogram har sitt sista avsnitt närmsta tiden i Statsradions stora sparplan.

Människor och tro fick lite extra exponering i P1 morgon och spelade upp lite gamla klipp från tiden vi hade statskyrka och tittade mest nyfiket på de enstaka muslimerna och kristen missionär från Afrika i Kiruna.

Dags att slå av eller springa ur rummet för mig är när jag hör signaturen till Kära Annika.
För er som inte vet vad er mediaskatt går till kan jag erbjuda 6 min "brevväxling" mellan Annika Lantz och Linda Skugge:
Det börjar i EUvalet men hamnar snabbt i damernas egna krämpor....
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback