Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-06, 18:03
  #97
Medlem
sinewaves avatar
GS AZ-fuldata v1.0.0

Så, nu fungerar scriptet även med aktier, etf:er (dvs aktier igen), certifikat och fonder.

Skärmdump:
http://i.imgur.com/NUoxN8z.png

Kopiera det nya scriptet från:
https://paste.ofcode.org/D9E3SvaEGkv34D8SpeabX9

Det är fortfarande samma data som förr så inga förändringar skall behövas göras för er som redan använt det gamla scriptet.

Om ni stöter på en massa "Laddar..." så beror det på att GS kan vara segt och djävligt trots att alla requests cache:as i scriptet (via Google Script Cache). Detta script är bara en "stop-gap" tills det finns något bättre ändå.
__________________
Senast redigerad av sinewave 2017-05-06 kl. 18:16.
Citera
2017-05-06, 18:15
  #98
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherrycxke
Det är så knepigt att leta fram icke-korrelerade fonder till fondurvalet. Jag tycker det mesta korrelerar mer eller mindre.

Vad tror ni om följande till grund för en GTAA AGG 3?

Index: iShares Asia 50 ETF, iShares MSCI USA Equal Weighted ETF,
Räntor: Spiltan Räntefond(kort), AMF Räntefond Lång
Edge: D&G Småbolag, IKC Fastighetsfond, C WorldWide Medical Small & Mid Cap 1A, Robur Ny Teknik, iShares Comex Gold Trust, Spiltan Aktiefond Investmentbolag

Vissa av de där är ganska instabila och dyra typ C WorldWide Medical Small & Mid Cap, backtesta och se vad som händer. I de portföljer där jag har med läkemedel är det istället Swedbank Medica som gäller. Tycker 1.7% avgift som WorldWide Medical har är lite i överkant. Anledningen till att Swedbank Ny Teknik och Swedbank Medica är med i de initiala backtesterna är för att båda dessa korrelerar mindre och därav ger viss stabilitet. Jag tror inte att small- och mid-cap läkemedel har samma effekt.

Jmf. Swedbank Medica - WorldWide Medical - OMX30:
http://i.imgur.com/XCOMrPM.png

Notera hur Swedbank Medica är stabilare och har en lägre avgift.

Och någon anledning till alla ETF:er istället för fonder? iShares USA Equal Weigthed är visserligen intressant då den jämnviktar innehaven (något som visat sig ge bättre avkastning) men varför iShares Asia (0.5% avgift + 3.89% spread + courtage) när Swedbank Asien finns för 0.2% avgift?
Citera
2017-05-06, 18:26
  #99
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherrycxke
Valde D&G Småbolag för att den presterat grymt bra och med en sharpekvot på 1.63 och inte alltför dyr förvaltning på 1.4%. Skulle du rekommendera någon annan småbolagsfond?

Jag har valt ETF:er i brist på annat egentligen. Ogillar courtaget.

Som du säger korrelerar ju småbolag, investmentbolag och även teknik en hel del men samtliga presterar ju så otroligt bra så man vill ju gärna ha dem.
Personligen tycker jag sharpe får lite av en baksätesroll med en taktik såsom denna. Visst, det är bra att kolla på hur mycket risk man faktiskt tar för den avkastningen, men investeringsmodellen i sig är ju faktiskt riskjusterad kan man säga. Både i form av diversifieringen i urvalet men också omfördelningen utefter momentum. Många här väljer AMF Aktiefond Småbolag på grund av avgiften.

I brist på annat? Kika på indexnära fonder såsom Länsförsäkringar USA indexnära eller Swedbank Robur Access Asien. Du har SPP Aktiefond USA också men föredrar själv Länsförsäkringar som säljs av snabbare.
Citera
2017-05-08, 17:17
  #100
Medlem
Har två funderingar på strategi.

Ska dels bygga en bra sparportfölj åt mig och en åt vän.

Tänkte lägga min för 1500 - 2000 månad.
Det som jag ser är.

Undvika korrelation
Långsiktigt
Högre risk men ändå en del av det i en lugnare placering.

Tänker mig en 60/40 eller typ 70/30 portfölj? Typ Global, Sverige, Asien samt ränta kort/lång.

Eller bör jag fundera på golden butterfly eller allväder?

Sen har jag en kollega.
Spar 500 :- månad.
Ej aktiv i fondval. Enkelhet!
Tänker en lättare 60/40 även här?
Personen sparar till pension.
Citera
2017-05-08, 17:59
  #101
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafiosos
Har två funderingar på strategi.

Ska dels bygga en bra sparportfölj åt mig och en åt vän.

Tänkte lägga min för 1500 - 2000 månad.
Det som jag ser är.

Undvika korrelation
Långsiktigt
Högre risk men ändå en del av det i en lugnare placering.

Tänker mig en 60/40 eller typ 70/30 portfölj? Typ Global, Sverige, Asien samt ränta kort/lång.

Eller bör jag fundera på golden butterfly eller allväder?

Sen har jag en kollega.
Spar 500 :- månad.
Ej aktiv i fondval. Enkelhet!
Tänker en lättare 60/40 även här?
Personen sparar till pension.

Titta på exemplen i börja av tråden och återkom?
Citera
2017-05-08, 19:49
  #102
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Titta på exemplen i börja av tråden och återkom?


Det har jag gjort. Därav kände jag att jag behövde råd efter mina punkter jag skrev.

Tull min kollega t ex funderar jag på:
Spiltan Invest
Någon Sverigefond
Asien
Samt ränta lång/kort.


Till PPM böt jag nyligen till en allväders liknande.

Men funderar i hur mycket jag bör fördela för 1500-2000?

Vi säger 70/30 portfölj eller 60/40 vilken år att föredra? Eventuellt Golden Butterfly för att få in även guld.


Då tänkte jag
Investmentbolag
Småbolag
Asien
Fastighet
Lång ränta
Kort Ränta
Ev guld eller råvarufond?

Hur procentuellt fördela och hur lägger ni köpen för att hålla era portföljer jämnt fördelat i procent?
Citera
2017-05-08, 20:12
  #103
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafiosos
Det har jag gjort. Därav kände jag att jag behövde råd efter mina punkter jag skrev.

Tull min kollega t ex funderar jag på:
Spiltan Invest
Någon Sverigefond
Asien
Samt ränta lång/kort.


Till PPM böt jag nyligen till en allväders liknande.

Men funderar i hur mycket jag bör fördela för 1500-2000?

Vi säger 70/30 portfölj eller 60/40 vilken år att föredra? Eventuellt Golden Butterfly för att få in även guld.


Då tänkte jag
Investmentbolag
Småbolag
Asien
Fastighet
Lång ränta
Kort Ränta
Ev guld eller råvarufond?

Hur procentuellt fördela och hur lägger ni köpen för att hålla era portföljer jämnt fördelat i procent?
Vad sinewave kanske menade är att du bör läsa igenom allt igen och återkomma om du har frågor kring strategierna.

Det finns gott om andra trådar där folk ber om åsikter på deras portföljer, du skulle kunna vända dig dit. Denna tråd är ju för att diskutera strategierna och hur de är uppbyggda.

Om du bör ha en 60/40 eller 70/30 kan ingen här svara på, det är helt individuellt.
Citera
2017-05-08, 20:41
  #104
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafiosos
Det har jag gjort. Därav kände jag att jag behövde råd efter mina punkter jag skrev.

Tull min kollega t ex funderar jag på:
Spiltan Invest
Någon Sverigefond
Asien
Samt ränta lång/kort.


Till PPM böt jag nyligen till en allväders liknande.

Men funderar i hur mycket jag bör fördela för 1500-2000?

Vi säger 70/30 portfölj eller 60/40 vilken år att föredra? Eventuellt Golden Butterfly för att få in även guld.


Då tänkte jag
Investmentbolag
Småbolag
Asien
Fastighet
Lång ränta
Kort Ränta
Ev guld eller råvarufond?

Hur procentuellt fördela och hur lägger ni köpen för att hålla era portföljer jämnt fördelat i procent?

Det jag menade var att om du läst det andra bör du inte ha frågor kring cirkafördelningen, allt det är trots allt redan utlagt. Om du sedan vill göra justeringar, t ex ha mindre räntor eller mer är det ingen som kan svara på huruvida det är bättre i framtiden eller ej för det vet vi inte.

Historiskt är en 70/30 att föredra, men endast om den som håller i portföljen tål större nedgångar (de flesta tål inte långa och breda nedgångar). Vad som är bäst för dig är alltså omöjligt att svara på då detta blir relativt per person. Ett tips är att utgå från att du har 1 miljon på kontot och sedan tänka efter om du t ex skulle vara bekväm med att stå på -50% (som t ex svenskt index leget på) och vid vilken punkt du skulle börja känna dig obekväm.

Historiskt är det dock också bättre att hålla 100% svenskt index (eller rentav småbolag) än något annat, men det betyder inte att detta är en gångbar strategi ändå då, som sagt, de allra flesta skulle bli så pass obekväma vid större nedgångar att de skulle sälja av allt och sedan inte gå in på marknaden igen. Man måste alltså göra skillnad på "på pappret" och verkligheten. I verkligheten klarar de flesta inte av att stå på -50% eller ens -30%; det är för alla andra som en enkel strategi som t ex 60/40 är bra för då detta är något som ligger mer i linje med något som någon faktiskt skulle kunna klara av att hålla på längre sikt.

En 60/40 är i princip 60% risk, 40% mindre risk. Hur du allokerar riskdelen kan du se i exemplen, men exakt vilka fonder är något annat. Du kan t ex köra 20/20/20 på riskdelen med saker som Asien, Småbolag och Fastigheter eller med saker som USA, Asien, Fastigheter. Samma sak med "mindre risk"-delen där du inte måste köra endast korta och långa räntor utan givetvis kan köra 10/10/10/10 eller vad du nu vill. Kärnan i en 60/40 är dock fortfarande 60% risk, 40% mindre risk.

Hur en PP/GB är fördelat är redan skrivet om, men här kommer det igen med förslag på fonder:

# Permanenta portföljen
25% Index (t ex Avanza Zero eller Spiltan Investmentbolag om man vill spetsa till det)
25% Långa räntor (t ex AMF Räntefond Lång)
25% Guld (t ex iShares Comex Gold Trust ETF (IAU))
25% Kontanter (eller Spiltan Räntefond Sverige)

# Golden Butterfly
20% Index (samma som ovan)
20% Småbolag (t ex AMF Småbolag)
20% Korta Räntor (t ex Spiltan Räntefond Sverige)
20% Långa räntor (t ex AMF Räntefond Lång)
20% Guld (iShares Comex Gold Trust ETF)

Det är väldigt specifika strategier och om du vill veta mer om dessa skulle jag givetvis kunna berätta mer, men det hela skulle bli långdraget värre och det finns gott om källor online dit en enkel googling tar dig.

Om du söker någon typ av simpel rekommendationer skulle jag dock rekommendera Classier Hedge's version av GAA (Global Asset Allocation), hans kalkylark hittar du på:
https://docs.google.com/spreadsheets...gid=1410825343

Detta då denna strategi är extremt enkel att följa. Gör som det står i den 1 gång per månad och köp det som står skall köpas men du kan givetvis byta ut t ex LF Fastigheter mot IKC Fastigheter, Avanza Zero mot Spiltan Invest osv om så önskas.
__________________
Senast redigerad av sinewave 2017-05-08 kl. 20:46.
Citera
2017-05-09, 00:05
  #105
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Trendföljning med Momentum
# Ex 5
Håll 6x, jämför med 6 månader

Vi ökar komplexiteten lite och återgår till att ha en bredare bas av tillgångar. Men då det uppstår för många situationer där en sådan bas i kombination med att hålla få tillgångar gör att vi har mycket som korrelerar sitter vi istället med fler fonder samtidigt.

Fonder, index: Sverige, Asien, USA
Fonder, räntor: Företagsobligationer, Långa, Korta
Fonder, edge: Guld, Småbolag, Teknik, Läkemedel, Fastigheter

PV, resultat:
http://i.imgur.com/2gcWH2i.png

Önskvärd effekt uppstår då vi sänker DrawDown och under perioden 2007-2017 upplever ett sämsta år på +3,68%. Att sitta med så många tillgångar och varje månad uppdatera fördelningen är dock jobbigare i underhåll men är värt det om man vill vara säker på att ha lite mer diversifiering.


Jag har gjort ett urval av fonder. Som jag tänkte testa enl exemplet ovan. Dock så letar jag fortfarande något att gå in i guld. Gärna något som finns inom ppm systemet. Tänkte experimentera lite där i ett år.

Indexfonder
Swedbank-robur-access-asien
Spp-aktiefond-usa
Spp-aktiefond-sverige

Räntefonder
Amf-rantefond-lang
Amf-rantefond-kort
Carnegie-corporate-bond-a

Edge fonder
Ikc-fastighetsfond-a
Amf-aktiefond-smabolag
Dnb-teknologi
Seb-lakemedelsfond
(Guld ...)
__________________
Senast redigerad av lhffan 2017-05-09 kl. 00:42.
Citera
2017-05-09, 08:18
  #106
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lhffan
Jag har gjort ett urval av fonder. Som jag tänkte testa enl exemplet ovan. Dock så letar jag fortfarande något att gå in i guld. Gärna något som finns inom ppm systemet. Tänkte experimentera lite där i ett år.

Indexfonder
Swedbank-robur-access-asien
Spp-aktiefond-usa
Spp-aktiefond-sverige

Räntefonder
Amf-rantefond-lang
Amf-rantefond-kort
Carnegie-corporate-bond-a

Edge fonder
Ikc-fastighetsfond-a
Amf-aktiefond-smabolag
Dnb-teknologi
Seb-lakemedelsfond
(Guld ...)
Guld som tillgångsslag finns inte i PPM.
Citera
2017-05-09, 09:37
  #107
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lhffan
Jag har gjort ett urval av fonder. Som jag tänkte testa enl exemplet ovan. Dock så letar jag fortfarande något att gå in i guld. Gärna något som finns inom ppm systemet. Tänkte experimentera lite där i ett år.

Ett alternativ till guld skulle kunna vara Handelsbanken Råvarufond. Är inte riktigt guld, men likväl ett tillgångsslag som inte riktigt korrelerar.
Citera
2017-05-09, 09:43
  #108
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Det jag menade var att om du läst det andra bör du inte ha frågor kring cirkafördelningen, allt det är trots allt redan utlagt. Om du sedan vill göra justeringar, t ex ha mindre räntor eller mer är det ingen som kan svara på huruvida det är bättre i framtiden eller ej för det vet vi inte.

Historiskt är en 70/30 att föredra, men endast om den som håller i portföljen tål större nedgångar (de flesta tål inte långa och breda nedgångar). Vad som är bäst för dig är alltså omöjligt att svara på då detta blir relativt per person. Ett tips är att utgå från att du har 1 miljon på kontot och sedan tänka efter om du t ex skulle vara bekväm med att stå på -50% (som t ex svenskt index leget på) och vid vilken punkt du skulle börja känna dig obekväm.

Historiskt är det dock också bättre att hålla 100% svenskt index (eller rentav småbolag) än något annat, men det betyder inte att detta är en gångbar strategi ändå då, som sagt, de allra flesta skulle bli så pass obekväma vid större nedgångar att de skulle sälja av allt och sedan inte gå in på marknaden igen. Man måste alltså göra skillnad på "på pappret" och verkligheten. I verkligheten klarar de flesta inte av att stå på -50% eller ens -30%; det är för alla andra som en enkel strategi som t ex 60/40 är bra för då detta är något som ligger mer i linje med något som någon faktiskt skulle kunna klara av att hålla på längre sikt.

En 60/40 är i princip 60% risk, 40% mindre risk. Hur du allokerar riskdelen kan du se i exemplen, men exakt vilka fonder är något annat. Du kan t ex köra 20/20/20 på riskdelen med saker som Asien, Småbolag och Fastigheter eller med saker som USA, Asien, Fastigheter. Samma sak med "mindre risk"-delen där du inte måste köra endast korta och långa räntor utan givetvis kan köra 10/10/10/10 eller vad du nu vill. Kärnan i en 60/40 är dock fortfarande 60% risk, 40% mindre risk.

Hur en PP/GB är fördelat är redan skrivet om, men här kommer det igen med förslag på fonder:

# Permanenta portföljen
25% Index (t ex Avanza Zero eller Spiltan Investmentbolag om man vill spetsa till det)
25% Långa räntor (t ex AMF Räntefond Lång)
25% Guld (t ex iShares Comex Gold Trust ETF (IAU))
25% Kontanter (eller Spiltan Räntefond Sverige)

# Golden Butterfly
20% Index (samma som ovan)
20% Småbolag (t ex AMF Småbolag)
20% Korta Räntor (t ex Spiltan Räntefond Sverige)
20% Långa räntor (t ex AMF Räntefond Lång)
20% Guld (iShares Comex Gold Trust ETF)

Det är väldigt specifika strategier och om du vill veta mer om dessa skulle jag givetvis kunna berätta mer, men det hela skulle bli långdraget värre och det finns gott om källor online dit en enkel googling tar dig.

Om du söker någon typ av simpel rekommendationer skulle jag dock rekommendera Classier Hedge's version av GAA (Global Asset Allocation), hans kalkylark hittar du på:
https://docs.google.com/spreadsheets...gid=1410825343

Detta då denna strategi är extremt enkel att följa. Gör som det står i den 1 gång per månad och köp det som står skall köpas men du kan givetvis byta ut t ex LF Fastigheter mot IKC Fastigheter, Avanza Zero mot Spiltan Invest osv om så önskas.

Ska nog sikta mig inpå Classier Hedge. Känns simpelt, bra riskfördelning för min del.

Tack för bra input gällande tänket hur man klarar motgång på sitt sparande då jag håller med dig att dom flesta inte klarar av att sitta och vänta ut en börsnedgång utan drabbas av panik.

Därför tror jag mycket på att man bör diversifiera samt balansera bra för att att minska det samt att slå på flera områden.

Kollade nu på hans spreadsheet. Men hur gör jag för att hålla fördelningen 20/20/20/20/20 osv rent procentuellt i pengar då om man köper för 100 kronor i Räntefond så ges ju en annan procent i 100 kr gentemot att köpa 100 kronor i Investmentbolag t ex.

Hur gör jag för att hålla procentfördelningen enkel mellan fonderna?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback