Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-13, 23:09
  #889
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Man säljer i regel på ett förutbestämt datum enligt den strategi man använder. Detta för att undvika saker som ren spekulation.

Spekulation är det väl hela tiden oavsett vilken strategi man använder
Citera
2018-08-13, 23:22
  #890
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sykonylop
Spekulation är det väl hela tiden oavsett vilken strategi man använder

Absolut, men det finns grader i helvettet. Mycket av det jag skriver är vanligtvis förenklingar då de långa versionerna blir ... oerhört långa.

Däremot är spekulationsdelen ett av de större problemen och något man måsta försöka vara vaksam mot. Ett typiskt exempel är sk 'overfitting' vid backtester eller en allmän tro om att man hittat det bästa som finns.

Riktigt så enkelt är det givetvis inte då man även måste ta viss hänsyn till den största faktorn av alla: framtiden och att vi inte känner till denna. Detta gör en 'perfekt strategi' omöjlig likväl som 0% spekulation.
Citera
2018-08-14, 00:10
  #891
Medlem
Sant..spekulerade nyss så här på mitt PPM vad tror du om det?


581371 AP7 Aktiefond 40 %
658997 Länsförsäkringar Global Indexnära 15 %
538108 C WorldWide Medical Small & Mid Cap 15 %
191676 DNB Teknologi 15 %
974675 PLUS Mikrobolag Sverige Index 15 %
Summa: 100 %
Citera
2018-08-14, 00:17
  #892
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sykonylop
Sant..spekulerade nyss så här på mitt PPM vad tror du om det?


581371 AP7 Aktiefond 40 %
658997 Länsförsäkringar Global Indexnära 15 %
538108 C WorldWide Medical Small & Mid Cap 15 %
191676 DNB Teknologi 15 %
974675 PLUS Mikrobolag Sverige Index 15 %
Summa: 100 %

Ingenting då jag inte förstår vad som avses och vilka övriga parametrar som finns.
Du har t ex helt glömt vad det är för strategi du tänkt dig att använda dessa tillgångar i. Ett tips är att börja läsa inlägg nummer ett i denna tråd.
Citera
2018-08-14, 00:25
  #893
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Ingenting då jag inte förstår vad som avses och vilka övriga parametrar som finns.
Du har t ex helt glömt vad det är för strategi du tänkt dig att använda dessa tillgångar i. Ett tips är att börja läsa inlägg nummer ett i denna tråd.

Tanken är så här att i mitt PPM hade jag inte tittat över sen starten från början då man fick välja fonder. Började se över innehavet runt hösten 2017 och sen kört..ja vad ska man säga Momentum fram tills nu med en hel del byten. Det har gjort att 40.000 kr plus bara i år men det är otroligt trist att sitta vid datorn och glo flera ggr i veckan så jag tänkte köra Buy and hold därav har jag nu två st Indexfonder till att börja med för detta ändamål.

Didner & Gerge Aktiefond tog jag nyss bort och köpte i stället PLUS Mikrobolag Sverige Index. Lägre avgift är det på den senare med 0,24 jämfört med 0,30 vi får se hur det går.
Citera
2018-08-14, 00:36
  #894
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sykonylop
Tanken är så här att i mitt PPM hade jag inte tittat över sen starten från början då man fick välja fonder. Började se över innehavet runt hösten 2017 och sen kört..ja vad ska man säga Momentum fram tills nu med en hel del byten. Det har gjort att 40.000 kr plus bara i år men det är otroligt trist att sitta vid datorn och glo flera ggr i veckan så jag tänkte köra Buy and hold därav har jag nu två st Indexfonder till att börja med för detta ändamål.

Didner & Gerge Aktiefond tog jag nyss bort och köpte i stället PLUS Mikrobolag Sverige Index. Lägre avgift är det på den senare med 0,24 jämfört med 0,30 vi får se hur det går.

Jag förstår fortfarande inte parametrarna eller vilken strategi du menar att detta skulle vara. Detta är 'Tråden om strategier för fonder', vad är det för strategi du vill prata om eller vad baserar du alla dessa innehav efter och vad kallas denna strategi?
Citera
2018-08-14, 00:39
  #895
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Jag förstår fortfarande inte parametrarna eller vilken strategi du menar att detta skulle vara. Detta är 'Tråden om strategier för fonder', vad är det för strategi du vill prata om eller vad baserar du alla dessa innehav efter och vad kallas denna strategi?

Min strategi består av att just nu köpa Buy and hold. Titta över PPM fondernas utveckling en gång per år och balansera och "inte röra och ändra annat". Sen vart femte år köra ett slags momenum igen hela det året. Sen dags för Buy and hold igen.
Citera
2018-08-14, 11:29
  #896
Medlem
Har plöjt tråden, vill rikta ett stort tack till dig sinewave för det jobb du lagt ner som inspirerat mig till att börja använda mig av en strategi för att slippa undan psykologiska effekter. För min del tror jag att enkelhet blir viktigt på sikt, så jag tänkte köra på TAA (MA 3 månader) med hjälp av Googledokumentet, men har en fråga:

Jag vill göra månadsvis ombalansering, men också kombinera det med månadsspar. Alltså vid varje månads köp så stoppar jag även in nya pengar. Något tips för hur man löser det praktiskt på smidigaste sätt? Byt-fond-funktion plus manuell order av månadssparet (använder Nordnet)?
Citera
2018-08-14, 17:17
  #897
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hapsblach
Har plöjt tråden, vill rikta ett stort tack till dig sinewave för det jobb du lagt ner som inspirerat mig till att börja använda mig av en strategi för att slippa undan psykologiska effekter. För min del tror jag att enkelhet blir viktigt på sikt, så jag tänkte köra på TAA (MA 3 månader) med hjälp av Googledokumentet, men har en fråga:

Jag vill göra månadsvis ombalansering, men också kombinera det med månadsspar. Alltså vid varje månads köp så stoppar jag även in nya pengar. Något tips för hur man löser det praktiskt på smidigaste sätt? Byt-fond-funktion plus manuell order av månadssparet (använder Nordnet)?

Ombalansering sker vanligtvis en gång per år för att just undkomma onödig huvudvärk. I regel går detta även hand i hand med studierna om momentum där mer läggs på det som går bra och mindre på det som går sämre.

Det du gör är således att helt enkelt stoppa in de nya pengarna och procentuellt fördela dessa bland de tillgångar du tänkt dig i din TAA-strategi. Om du trots allt inte vill göra så blir det knepigare för då har du egentligen bara två val:
1. Sälj allt och köp sedan allt som ska köpas varje månad
2. Kalkylera och för över från A till B varje månad för att upprätthålla balansen
Citera
2018-08-15, 02:26
  #898
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Ombalansering sker vanligtvis en gång per år för att just undkomma onödig huvudvärk. I regel går detta även hand i hand med studierna om momentum där mer läggs på det som går bra och mindre på det som går sämre.

Det du gör är således att helt enkelt stoppa in de nya pengarna och procentuellt fördela dessa bland de tillgångar du tänkt dig i din TAA-strategi. Om du trots allt inte vill göra så blir det knepigare för då har du egentligen bara två val:
1. Sälj allt och köp sedan allt som ska köpas varje månad
2. Kalkylera och för över från A till B varje månad för att upprätthålla balansen

Trodde man ombalanserade på följande vis om man har 2 fonder 50% vardera så går det bättre för den ena så med tiden blir det 60% och den andra 40% i systemet så man ombalanserar så det blir 50% och 50% igen så då köper man billiga aktier i den fonden som det går sämre för. Detta gäller inom PPM så trodde jag det var.
Citera
2018-08-15, 03:17
  #899
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sykonylop
Trodde man ombalanserade på följande vis om man har 2 fonder 50% vardera så går det bättre för den ena så med tiden blir det 60% och den andra 40% i systemet så man ombalanserar så det blir 50% och 50% igen så då köper man billiga aktier i den fonden som det går sämre för. Detta gäller inom PPM så trodde jag det var.

Ja, detta stämmer men avser perioder om 12 månader för de flesta strategier. Man kan givetvis göra detta oftare om man så önskar dock men standard är att den stora ombalanseringen där man helt återställer balansen är i cykler om 12 månader.

Om PPM eller ej gör ingen större skillnad.
Citera
2018-08-15, 11:43
  #900
Medlem
Hoppsan, där hade jag visst misförstått. Tyckte månadsvis ombalansering verkade rimligt, inte minst för de tillfällen man vill plocka ut eller fylla på.

Så, baserat på Googledokumentet:

Allt som det står "investera" på vid den månatliga kollen behåller man tills beskedet "ombalansera" kommer, alternativt när man gör sin årsvisa ombalansering?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback