Citat:
Ponera att man är en helt vanlig lekman som äger totalt 4 fonder, väldigt random ihopplockade, och skulle vilja anamma era fondstrategier, vilken skulle då vara den enklaste att börja med?
Ni skriver om TAA, MOM osv. Har provat att googla men kommer inte riktigt fram till något matnyttigt.
Skulle någon kunna förklara någon av de strategier ni använder er av, eller länka någon informativ site?
Min fondportfölj:
Avanza Zero, 30%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag, 30%
Handelsbanken Läkemedelsfond, 20%
Swedbank Robur Ny Teknik, 20%
För det första kanske man ska börja med att kolla på väldigt basic grejer, så som om det finns billigare alternativ till de två branschfonder jag innehar?
Vill gärna grunda med en stabil portfölj som jag vet är rimlig innan jag sätter igång med de strategier ni sysslar med!
Ni skriver om TAA, MOM osv. Har provat att googla men kommer inte riktigt fram till något matnyttigt.
Skulle någon kunna förklara någon av de strategier ni använder er av, eller länka någon informativ site?
Min fondportfölj:
Avanza Zero, 30%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag, 30%
Handelsbanken Läkemedelsfond, 20%
Swedbank Robur Ny Teknik, 20%
För det första kanske man ska börja med att kolla på väldigt basic grejer, så som om det finns billigare alternativ till de två branschfonder jag innehar?
Vill gärna grunda med en stabil portfölj som jag vet är rimlig innan jag sätter igång med de strategier ni sysslar med!
Håller med om det JosefB skriver, du hittar all den här informationen i den här tråden.
Annars tycks det som om du har hittat anledningen till att den här tråden existerar. De källor som finns kring området, med undantag för Classier Hedge, är skrivna på ett sådant vis att det läsaren snarare får fler frågor än känner att den förstår vad det handlar om och vad som är bra (och framförallt vad som kan vara relativt dåligt). Det är ganska givet att det blir så när syftet bakom varför dessa skriver saker är för att tjäna pengar på själva skrivandet (och inte på kunskapen som förmedlas).
Exakt vilka fondval är något annat än strategier. Förstår man strategierna och läst igenom den här tråden bör man vara betydligt bättre rustad för att göra dessa indelningar också; detta särskilt då det finns flertalet exempel på hur man bör tänka när man väljer fonder och hur man kan fördela dessa.
Så -- läs tråden, börja på sidan 1.