Citat:
Ursprungligen postat av
MrPentic
Hej!
Jag vill börja med att tacka för dina väldigt informativa inlägg i tråden om strategier för fonder! Har suttit och försökt förstå mig på strategierna och tittat på verktygen du delat med dig. Stort tack!
Tänkte börja använda MOM-AGG3 + UNRATE + MA3 strategin, till en början som en "lekhink" med 10-20% av innehavet jag har på en 90/10 portfölj för att succesivt gå över helt.
Ursäkta mina kommnande frågor som visar hur lite jag förstår om fonder och aktier.
* Hur många kategorier har du med idag? Det finns 16 fonder i aztest men får inte ihop det med beskrivningen av strategierna från 2017.
* Vad avgör valet av fonder från respektive kategorier? Till 90/10 portföljen, pratas det mycket om val av rätt index (exempelvis bredare svenska index än OMX30) och avgifter, men gäller detta även när man aktivt byter fonder varje månad? Eller ska man kolla på andra faktorer och i så fall vilka?
Tänk på att någon typ av MOM+AGG är en av de svårare strategierna att lyckas med på sikt då det är en av strategierna som ger tvärast kast (upp
och ned). En sådan kräver också ganska god förståelse för fundamentala och egentligen självklara saker som att det t ex går upp
och ned samt att det inte bara finns upp och ned utan sedan även en rad olika typer av upp- och nedgångar och att vissa dessutom är sådana där du kommer få det extra jobbigt ibland.
Kanske inte jobbigt om man har en sådan i vad du kallar för "lekhink", men det är något svårt att se poängen med att leka istället för att göra saker ordentligt? Varför inte tänka över saker ordentligt istället?
Med tänk om lek och annat ... Det verkar som slöseri med tid? Vad är målet med detta lekande? Det är svårt att se hur den typen av planlöst tänk leder till att i ur och skur kunna klara av att följa en investeringsstrategi i flera år.
Tänk om, se det som att du får armen avhuggen eller liknande om du strular för mycket.
När du väl har riktigt kapital i något så är det avhuggna armar, pungsparkar och annat som du kommer behöva tåla trots allt. Nästintill så bokstavligt att en avhuggen arm rentav kan vara att föredra (ok, inte riktigt men det är så man måste tänka för ont kommer det garanterat göra ett par gånger, detta nästan oavsett strategi).
Den här tråden startades annars inte med syftet att folk skulle ha lekhinkar i sandlådan utan mer för de som verkligen börjar få kapital och som ett led i hur man på ett mer genomtänkt sätt kan attackera denna typ av problem som för vissa till slut börjar bli väldigt snårigt (pga mycket kapital). Alternativt för de som vill gå något mer systematiskt tillväga och lämna det där med lek och sandlåda bakom sig.
-
1. Vet ej, det var länge sedan jag tittade och gjorde en sådan bedömning. En fondstrategi är något man sätter upp sedan ... går tiden. Det är rentav viktigt att inte sysselsätta med att titta för mycket då detta leder till ökad och helt onödig stress.
2. Valet av fonderna avgjordes från de miljontals backtester (simuleringar) som utfördes tidigare:
(FB) Tråden om strategier för fonder
Dvs jag har inte själv gjort ett val per se på så vis att jag sitter och väger in saker och gillar olika fonder eller något liknande absurt.
Du kan även läsa följdfrågorna som kommer med detta från denna sida i tråden:
(FB) Tråden om strategier för fonder
3. Det är ganska ofta som det pratas mycket om mycket.
Låga avgifter är bättre än högre men något svårt när det kommer till branschfonder tyvärr. Notera också att fonderna utveckling är inkl avgifter, dvs efter att avgiften är dragen.
-
Se annars del 1 till 3 av de nya backtesterna som utfördes för ett tag sedan.