Citat:
Ursprungligen postat av
sistaforsoket..
Anser du "Guld AVA" vara tillräckligt billig för att vara värd att köpa eller hade du väntat på bättre alternativ? Vet att Avanza ska komma med någon ny guld tracker som kanske är billigare.
Sen undrar jag hur det blir med valutarisken, om man som svensk vill köpa ett instrument för att enbart följa guldpriset så behöver man väl ett instrument som inte bara handlas i SEK utan som till och med FÖLJER guldpriset i SEK ist för USD? Jag menar guld är ju i princip en hedge mot dollarn och då blir det väl helt fel om man som svensk köper ett instrument som följer guld i dollar eftersom man då samtidigt får exponering mot dollarn?
Blir förvirrad av detta förhoppningsvis kan någon förklara det för mig.. Jag vill liksom som svensk ha ett instrument som följer guldpriset i SEK eftersom jag inte samtidigt vill få valutarisk mot dollarn det känns som hela grejen blir meningslös då?
Ja/Nej.
Jag skulle personligen ha väntat ett tag. En fond som har hela 2% avgift (per år måste man komma ihåg) är alltså inte särskilt dyr. Det är endast dyrt i jämförelse med allt annat som finns.
Räkna på vad spreads skulle kosta kontra vad fonden skulle kosta varje månad.
Just nu ligger spread på 0.03% för "GULD AVA":
https://www.avanza.se/borshandlade-p...19767/guld-ava
Det är en liten spread. Jämförelsevis ligger andra av Avanza:s certifikat på runt 0.4-0.5%.
-
Valutarisk är annars ett knepigt begrepp då detta även kan översättas till valuta
potential, valuta
chans eller valuta
hedge. "Risk" är trots allt det som avkastar, 0 risk = 0 vinst (förenklat). Lär ha varit få till ingen som de senaste 12 månaderna varit oerhört missnöjda med att till viss del suttit med en allokering i USD t ex. "Risk" pratar folk ofta om som något negativt trots att det inte nödvändigtvis är så (ingen risk = ingen vinst som sagt).
AVA Guld följer dock tyvärr guldpriset i SEK, det hade varit bättre om certifikatet följde guldpriset nominerat i USD (men att man också slapp valutaavgiften på 0.25% för köp/sälj...).
Man kan dock få en allokering i USD/SEK via t ex SEB Korträntefond USD om man önskar.