Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-25, 09:23
  #1
Medlem
Hej,

Har länge tänkt på en sak. Ett ganska bizzart fenomen i min hemstad. Det är nämligen så att i princip varje helg i säkert ett års tid har man kunnat stöta på ett ungdomsgäng som springer runt på stan på kvällen/natten och skriker helt sjuka grejer. Det verkar som att deras enda syfte är att provocera folk då dom skriker högt om att "Isis är bra, våldtäkt är bra, pedofili borde legaliseras, Anders Eklund/andra mördare och pedofiler är bra" och dylika helt sjuka grejer. Hur omvärlden reagerar har jag ingen vidare insikt i men personligen tycker jag inte det är riktigt rätt att springa runt och prata så, för att säga det minsta...

Hur som helst, hur ser lagen på fall som detta? Visst har man rätt att uttrycka sin åsikt. Nu har jag svårt att tro att dessa killar faktiskt tycker som dom säger utan bara är ute efter att provocera men hur skulle polisen reagera om man skickade in en anmälan? Har dom rätt att uttrycka sig som dom gör?
Citera
2017-04-25, 09:28
  #2
Medlem
Beroende på hur det tar sig uttryck skulle det kunna fall under ofredande.
Citera
2017-04-25, 09:46
  #3
Medlem
Vår rätt till yttrandefrihet innebär att myndigheterna inte får begränsa vår rätt att uttrycka vår åsikt, förutom i vissa fall som är reglerade, t.ex. hets mot folkgrupp.
Företag och privatpersoner får förhindra andra att uttrycka sig hur mycket de vill. Dock får de inte använda våld för att göra det.
Det dessa ungdomar gör är främst ofredande, kanske också hets mot folkgrupp, helt beroende på vad de säger. De vill alltså provocera. Om ingen blir provocerad är det kanske inte så spännande. Alternativt så behövs det bara att polisen tar med dem hem till mamma och pappa.
Citera
2017-04-25, 11:07
  #4
Medlem
Så här lyder artikel 19 ur FNs allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna:

Envar har rätt till åsiktsfrihet och yttrandefrihet. Denna rätt innefattar frihet för envar att utan ingripanden hysa åsikter och frihet att söka, mottaga och sprida upplysningar och tankar genom varje slags uttrycksmedel och utan hänsyn till gränser.

Så ja, de har laga rätt att skrika sådär.

Sedan finns det lokala lagar så som HMF, men dessa utgör en kränkning av artikel 19 och är därmed ej giltiga.
Citera
2017-04-25, 11:11
  #5
Medlem
arazals avatar
Yttrandefrihet innebär att man får yttra sig fritt om allt och alla tills någon tar illa upp och känner sig kränkt och anmäler dig för hets mot folkgrupp
Citera
2017-04-25, 12:51
  #6
Medlem
Är detta i Göteborg? Stämmer in exakt på ett gäng som springer runt här och härjar.

Edit: För att tillföra någonting så har dom rätt enligt lag att uttrycka sig på detta vis, hur absurt det än kan te sig.
Citera
2017-04-25, 13:42
  #7
Moderator
Gordon Blixts avatar
OT raderat. Hur ni tycker att lagstiftningen borde se ut får ni ta i Politik: inrikes. Här diskuterar vi gällande rätt.

/Mod
Citera
2017-04-25, 16:59
  #8
Medlem
jannesvansloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoadrunnerGTX
Hej,

Har länge tänkt på en sak. Ett ganska bizzart fenomen i min hemstad. Det är nämligen så att i princip varje helg i säkert ett års tid har man kunnat stöta på ett ungdomsgäng som springer runt på stan på kvällen/natten och skriker helt sjuka grejer. Det verkar som att deras enda syfte är att provocera folk då dom skriker högt om att "Isis är bra, våldtäkt är bra, pedofili borde legaliseras, Anders Eklund/andra mördare och pedofiler är bra" och dylika helt sjuka grejer. Hur omvärlden reagerar har jag ingen vidare insikt i men personligen tycker jag inte det är riktigt rätt att springa runt och prata så, för att säga det minsta...

Hur som helst, hur ser lagen på fall som detta? Visst har man rätt att uttrycka sin åsikt. Nu har jag svårt att tro att dessa killar faktiskt tycker som dom säger utan bara är ute efter att provocera men hur skulle polisen reagera om man skickade in en anmälan? Har dom rätt att uttrycka sig som dom gör?

Ja de har rätt att uttrycka sig så.

Däremot kan de anses som ordningsstörande, och med hjälp av PL 13 (polislag 13 §), avisas från platsen.
Citera
2017-04-25, 17:00
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antikristetkukhuve
Är detta i Göteborg? Stämmer in exakt på ett gäng som springer runt här och härjar.

Edit: För att tillföra någonting så har dom rätt enligt lag att uttrycka sig på detta vis, hur absurt det än kan te sig.

Nej, Eskilstuna.

Okej, tack för alla svar. Då vet jag hur det ligger till. Dom har alltså laglig rätt även om det kanske inte är så lämpligt.
Citera
2017-06-08, 18:21
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nidvild
Så här lyder artikel 19 ur FNs allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna:

Envar har rätt till åsiktsfrihet och yttrandefrihet. Denna rätt innefattar frihet för envar att utan ingripanden hysa åsikter och frihet att söka, mottaga och sprida upplysningar och tankar genom varje slags uttrycksmedel och utan hänsyn till gränser.

Så ja, de har laga rätt att skrika sådär.

Sedan finns det lokala lagar så som HMF, men dessa utgör en kränkning av artikel 19 och är därmed ej giltiga.

Åsikts- och yttrandefrihet är enbart gentemot det allmänna. Det TS beskriver är antingen uppvigling eller förargelseväckande beteende.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback