Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-25, 09:17
  #1
Medlem
Hej,

Var och kika på en lägenhet i Arboga som jag tyckte om väldigt mycket, bra promis också. Så nu tänkte jag fråga er fbare vad ni vet och kan berätta om den lilla byn?

Vilka områden är bra / dåliga? Och varför?
Vilka skolor/förskolor rekomenderas?
Mycket whitetrash? ( raggare och blattar )

Hit me up med all info ni har om byn för det enda jag hittar är mord på mord p mord..

Mvh
Citera
2017-04-25, 09:45
  #2
Medlem
RonHowards avatar
Hur tänkte du när du benämnde blattar som whitetrash? Det är som att finna likheter mellan Ullared på Kanal 5 och Klippa-din-tung-turken på Youtube. There is none.

I övrigt så är Arboga en ganska sömnig stad som inte skapar några större rubriker. Det bor lite drygt 14000 personer i Arboga. SAAB är största arbetsgivaren på den privata sidan, vilket i sig kan vara en riskfaktor eller något positivt beroende på vilken läggning man har i den frågan.

Enligt en artikel så ska Arbogas grundskolor (du specificerar inte nivå) vara på plats 68 av 290 kommuner i landet.
Citera
2017-04-25, 09:51
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RonHoward
Hur tänkte du när du benämnde blattar som whitetrash? Det är som att finna likheter mellan Ullared på Kanal 5 och Klippa-din-tung-turken på Youtube. There is none.

I övrigt så är Arboga en ganska sömnig stad som inte skapar några större rubriker. Det bor lite drygt 14000 personer i Arboga. SAAB är största arbetsgivaren på den privata sidan, vilket i sig kan vara en riskfaktor eller något positivt beroende på vilken läggning man har i den frågan.

Enligt en artikel så ska Arbogas grundskolor (du specificerar inte nivå) vara på plats 68 av 290 kommuner i landet.

Jag ser inte blattar och whitetrash som samma typ av folk men båda är lika illa ( är själv utlänsk).
Jag letar som sagt inte någon stad att festa i utan bo där i lugn och ro med barnen.
Citera
2017-04-25, 10:32
  #4
Medlem
Jubberos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezza
Jag ser inte blattar och whitetrash som samma typ av folk men båda är lika illa ( är själv utlänsk).
Jag letar som sagt inte någon stad att festa i utan bo där i lugn och ro med barnen.

Eftersom du betraktar människor med utländsk härkomst(blattar) och människor med traditionellt svensk bakgrund, kanske tillhörande en lägre socioekonomisk grupp som "illa"......borde du kanske söka dig till områden/städer med hög koncentration av pursvenska höginkomsttagare?

Å andra sidan söker du råd i frågan på Flashback, så jag misstänker att du troligen inte passar in där....heller.
Jag ser gärna att inskränkta människor söker sig nån annanstans än till exempelvis Arboga och området i stort.
Om du inte just hade varit aktuell för en lägenhet, hade du kanske passat hyfsat i ett sömnigt småhusområde med medelinkomsttagare som inte vill ha in något alls som stör deras idyll av likasinnade och likriktighet.

Hoppas du finner din rogivande plats i tillvaron.
Citera
2017-04-25, 11:12
  #5
Moderator
blomvattnares avatar
Barn och familj --> Bostadsorter och områden
/Moderator
Citera
2017-04-25, 11:16
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jubbero
Eftersom du betraktar människor med utländsk härkomst(blattar) och människor med traditionellt svensk bakgrund, kanske tillhörande en lägre socioekonomisk grupp som "illa"......borde du kanske söka dig till områden/städer med hög koncentration av pursvenska höginkomsttagare?

Å andra sidan söker du råd i frågan på Flashback, så jag misstänker att du troligen inte passar in där....heller.
Jag ser gärna att inskränkta människor söker sig nån annanstans än till exempelvis Arboga och området i stort.
Om du inte just hade varit aktuell för en lägenhet, hade du kanske passat hyfsat i ett sömnigt småhusområde med medelinkomsttagare som inte vill ha in något alls som stör deras idyll av likasinnade och likriktighet.

Hoppas du finner din rogivande plats i tillvaron.

Haha missa du när jag sa att jag själv var utlänsk?
Söker frågor på Flashback för att folk här älskar att prata.
Citera
2017-04-25, 13:45
  #7
Medlem
Dreamtimes avatar
En flytt till Arboga kommer med stor sannolikhet innebära starten på en lång depression. Maken till tråkigt och sömnigt samhälle hittar du i Eslöv, Lycksele och Åmål. Räkna med hög arbetslöshet och trimmade mopeder.
Lycka till
Citera
2017-04-25, 21:15
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dreamtime
En flytt till Arboga kommer med stor sannolikhet innebära starten på en lång depression. Maken till tråkigt och sömnigt samhälle hittar du i Eslöv, Lycksele och Åmål. Räkna med hög arbetslöshet och trimmade mopeder.
Lycka till

Men det är 30 min till Örebro, så farligt kan det inte vara?
Citera
2017-04-25, 23:57
  #9
Medlem
Dreamtimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezza
Men det är 30 min till Örebro, så farligt kan det inte vara?

Du kommer inte bli accepterad i ett sånt litet samhälle där alla känner alla. Satsa på en större stad där folk har större bildning och inavelsfrekvensen statistiskt är lägre.
Citera
2017-06-25, 01:22
  #10
Medlem
Hunden007s avatar
Arboga är de inte här en massa mord sker?

verkar vara en riktig tråkig stad också men ok nära andra större städer.
Citera
2020-12-01, 17:27
  #11
Medlem
Shuriks avatar
Arboga är pittoreskt med sina historiska byggnader och smala gator, kompakt, promenadvänligt och nära till allt.

Folket är en blandning av knegare, wt-typer i adidasbrallor, SFI-afghaner och gamla tanter som går med stavar. På stan syns pensionärer i grupp som småpratar med varandra. A-laget sitter vid fontänen bakom Willys. Arboga påminner lite om Eksjö.
Citera
2021-06-22, 10:46
  #12
Medlem
Måste också flika in, 4 år sent på pucken.

Jag älskar Arboga. Mima barn får en fantastiskt fin uppväxt här, precis som jag.

Extremt promenadvänlig stad. Om du tar en runda på 5km så hinner du både så de gamla husen från medeltiden och kohagar.

Det fanns en illusion om att utlänningar gjorde staden otrygg, men jag upplever inte det alls. Det mest störande är alla ungjävlar i epa-traktorer och alla gamla gubbraggare som stör en på nätterna.

Arboga är en logistisk dröm. 30 min till Örebro, 35 min till Västerås, 30 min till Eskilstuna och ca 1h20min till Stockholm.

Runt staden finns flertalet sjöar man kan bada i.

Idrottslivet har dött lite tack vare lata karriärpäron och feta Fortnite-ungar. Vi hade ju faktiskt ett hockeylag i Allsvenskan ett tag! Nu skrapar det knappt ihop ett lag för varje årskull.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback