Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2017-05-11, 12:25
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SverigeLand
De flesta människor med en annan urspung verkar inte vilja höra frågan "Vart de kommer ifrån", utan de vill gärna höra att de är svenskar och helt enkelt gärna skippa få höra den frågan.
.


Vad grundar du den uppfattningen på?
Detta känns mest som något som vithetshatare vill att du ska tro.
De som tycker att att alla invandrare som har åkt tunnelbana i Stockholm blir svenskar när de har klivit av.

Jag har hittills inte mött någon invandrare som inte är STOLT över sitt ursprung och gärna berättar om det. Helt naturligt.

Och jag hade själv gjort på samma sätt om någon i landet långtbortistan hade undrat över var jag kommer ifrån.
Citera
2017-05-28, 12:02
  #50
Medlem
Roxanas avatar
Jag har aldrig blivit provocerad eller ens det minsta irriterad de gånger jag fått den frågan, vilket oftast skett i samband med att någon fått syn på/hört mitt efternamn. Därefter kommer en harang av ständigt återkommande följdfrågor. Talar jag språket/språken, har jag varit i landet/länderna, äter jag den maten hemma o.s.v. När det kommer fram att jag trots allt är född på Karolinska brukar nyfikenheten avta tvärt. Då är man plötsligt inte riktigt lika exotisk och spännande längre.
Citera
2017-06-05, 15:19
  #51
Medlem
langaocbs avatar
De är väl trötta på att folk säger "Men hoppsan du såg annorlunda ut än mig, vafalls?!"
Citera
2017-07-05, 20:55
  #52
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SverigeLand
De flesta människor med en annan urspung verkar inte vilja höra frågan "Vart de kommer ifrån", utan de vill gärna höra att de är svenskar och helt enkelt gärna skippa få höra den frågan.

Jag pratade med en person som var adopterad. Jag kan egebtligen förstå mer om en person är adopterad och är uppväxt i en svensk familj. Möjligtvis, finns det en rimlighet där kan jag tönka mig.

Men de andra människor som har en annan urspung, men född och uppväxt med en familj som är invandrare.

Varför är det då så fel att fråga "Vart de kommer ifrån"?

Jag har aldrig förstått mig på detta, det är väl en helt normal fråga och självklart ställer man den frågan. Det är ju för att man är nyfiken.

Se det ur den andra personens situation.
Vad skulle du känna när alla du möter granskar dig intresserat (som en apa) och sen frågar milt: varför har du så gles hårväxt, lilla du.
Citera
2017-07-09, 11:39
  #53
Medlem
ekerilars avatar
Jag blir inte kränkt, men jag kan tycka att frågan blir lite jobbig ibland när folk som inte borde ha något intresse av det frågar.

Om någon däremot frågar för att de vill lära känna mig bättre är det helt ok.
Citera
2017-07-10, 00:44
  #54
Avstängd
DiegoCostas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SverigeLand
De flesta människor med en annan urspung verkar inte vilja höra frågan "Vart de kommer ifrån", utan de vill gärna höra att de är svenskar och helt enkelt gärna skippa få höra den frågan.

Jag pratade med en person som var adopterad. Jag kan egebtligen förstå mer om en person är adopterad och är uppväxt i en svensk familj. Möjligtvis, finns det en rimlighet där kan jag tönka mig.

Men de andra människor som har en annan urspung, men född och uppväxt med en familj som är invandrare.

Varför är det då så fel att fråga "Vart de kommer ifrån"?

Jag har aldrig förstått mig på detta, det är väl en helt normal fråga och självklart ställer man den frågan. Det är ju för att man är nyfiken.
med en annan ursprung jao...haha.
Börja med att stava rätt.
Jag ser mig som svensk sydeuropé som gör en del för samhället.
Jag har absolut inget behov av att hävda någon av dessa nationaliteter, då jag anser att det är relativt oviktigt. Om man blir upprörd över en fråga ang ens härkomst så har man problem IMO
Väl mött.
__________________
Senast redigerad av DiegoCosta 2017-07-10 kl. 00:48.
Citera
2017-07-22, 15:32
  #55
Medlem
Jag frågar inte folk var de kommer ifrån längre, om de själva inte berättar. Det är ju intressant att veta vad för etnokulturell bakgrund folk har, för att få en bild av deras bakgrund. Vissa komplexfyllda niggers och hjärnskadade PK-svennar blir ju av någon anledning kränkta över att man inte låtsas att mörkhyade är etniska vita européer.
Citera
2017-07-22, 16:03
  #56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SverigeLand

Varför är det då så fel att fråga "Vart de kommer ifrån"?

Jag har aldrig förstått mig på detta, det är väl en helt normal fråga och självklart ställer man den frågan. Det är ju för att man är nyfiken.


Det är i grunden felaktigt eftersom det är grammatisk styggelse. Frågan bör vara "Var kommer du ifrån?", alternativt "Varifrån kommer du?" eftersom "vart" är en riktningsangivelse.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback