Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-25, 01:55
  #1
Medlem
Rent teoretiskt, har funderat på vad man kan göra med en överbliven wifi router som bara samlar damm... och det här med WIFI cracking/hacking finner jag intressant ur vissa aspekter.

Säg jag har en gammal Linksys wifi router som jag inte anävnder till något, skulle jag kunna använda den såhär och är det ens värt att fundera på?

Att använda den som en wifi hotspot för okända personer att använda utan lösenord. Innkopplad i det övriga nätverket där internet finns antingen via wifi/eternet kabel men det bör vara bra säkerhet så ingen kan komma in på det nätverket.

Routern ska ha någon form av custom frmware som sniffar information från dom som ansluter sig som lösenord odyl.

Är detta en möjighet?
Citera
2017-04-25, 21:47
  #2
Medlem
.Chloes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lee Sterling
Routern ska ha någon form av custom frmware som sniffar information från dom som ansluter sig som lösenord odyl.
Du skulle kunna installera OpenWRT eller DD-WRT på din router och sedan använda tcpdump för att sniffa trafik på specifika portar och/eller protokoll och spara i en PCAP som du sedan kan parsa för att få ut det du nu är intresserad utav.

Annars så blir det enklast om du använder arpspoofing för att omleda trafiken till en dator i ditt nätverk som du sedan på avlyssnar trafik. Då får du tillgång till mer avancerade verktyg så som SSLStrip, dnsspoofing, dsniff eller ettercap.
Citera
2017-04-27, 20:38
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe
Annars så blir det enklast om du använder arpspoofing för att omleda trafiken till en dator i ditt nätverk
Varför ARP-spoofing? Han eller hon kontrollerar ju redan precis allting efter och inkluderat Wifi-routern. Varför inte bara… konfigurera hur trafiken skall gå?
Citera
2017-04-28, 02:16
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lee Sterling
Rent teoretiskt, har funderat på vad man kan göra med en överbliven wifi router som bara samlar damm... och det här med WIFI cracking/hacking finner jag intressant ur vissa aspekter.

Säg jag har en gammal Linksys wifi router som jag inte anävnder till något, skulle jag kunna använda den såhär och är det ens värt att fundera på?

Att använda den som en wifi hotspot för okända personer att använda utan lösenord. Innkopplad i det övriga nätverket där internet finns antingen via wifi/eternet kabel men det bör vara bra säkerhet så ingen kan komma in på det nätverket.

Routern ska ha någon form av custom frmware som sniffar information från dom som ansluter sig som lösenord odyl.

Är detta en möjighet?

Detta är absolut en möjlighet!
Vill dock poängtera att föregående skribent .Chloe har en markant poäng när han/hon meddelar att du gör bäst i att omleda trafiken via arpspoofing till en dator, där du då har flertalet avancerade verktyg för att manipulera/samla information.
Jag blir dock nyfiken vad syftet med den här uppsättningen är, för att kunna ge ett bättre och mer konkret svar på hur du bör bära dig åt om man tänker ur ett "arkitekt" / övergripande perspektiv.

TS, är det ungefär såhär uppsättningen skulle se ut?
https://isecpartners.github.io/image...up_617x206.jpg
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback