Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-25, 00:06
  #1
Medlem
Spaders avatar
Jag beställde nyligen en vara på nätet och valde då att få paketet hemlevererat på kvällen. Paketet ska då levereras med DHL. Dagen innan så hör DHL av sig och sätter ett tidsfönster för leveransen samt frågar om jag är hemma då. De meddelar att chaufför hör av sig i god tid dessutom (då det är ett ganska stort tidsfönster det rör sig om)

Nästa dag när jag är på väg hem från jobbet så ringer en arg chaufför -före- utsagd tid och säger att han har ett paket till mig. Jag frågar vart han är då jag är på ingång och snart är hemma och då kläcker han ut sig att "jag är ute på gården nu och väntar". Vad hände med att ringa innan?
När jag ber honom vänta så säger han argt att han inte kan detta och att paketet måste returneras (så vitt jag vet så har de tidsfönster om 20 minuter per leverans, så att neka här är ju bara småsint!).

Sedan får jag ett mail från DHL där dom påstår att jag inte varit hemma och kunna tagit emot paketet. Och så säger det att de kommer debitera mig om 905 kr + moms för ny leverans, eller om paketet returneras.

Alltså vad är det här för utpressar-beteende egentligen? Jag har aldrig varit med om att ett företag är så sjukt jävla oprofessionella! Och vad säger lagen egentligen? DHL nämner att de debiterar mig enligt ett avtal men jag har ju fan bara signat avtal med de som jag köpte produkten av - inte DHL!

Det är för övrigt andra gången inom loppet utav två veckor då en kvällsleverans dykt upp alldeles för tidigt! Tack och lov så var jag hemma den gången.
__________________
Senast redigerad av Spader 2017-04-25 kl. 00:09.
Citera
2017-04-25, 00:28
  #2
Medlem
jannesvansloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spader
Jag beställde nyligen en vara på nätet och valde då att få paketet hemlevererat på kvällen. Paketet ska då levereras med DHL. Dagen innan så hör DHL av sig och sätter ett tidsfönster för leveransen samt frågar om jag är hemma då. De meddelar att chaufför hör av sig i god tid dessutom (då det är ett ganska stort tidsfönster det rör sig om)

Nästa dag när jag är på väg hem från jobbet så ringer en arg chaufför -före- utsagd tid och säger att han har ett paket till mig. Jag frågar vart han är då jag är på ingång och snart är hemma och då kläcker han ut sig att "jag är ute på gården nu och väntar". Vad hände med att ringa innan?
När jag ber honom vänta så säger han argt att han inte kan detta och att paketet måste returneras (så vitt jag vet så har de tidsfönster om 20 minuter per leverans, så att neka här är ju bara småsint!).

Sedan får jag ett mail från DHL där dom påstår att jag inte varit hemma och kunna tagit emot paketet. Och så säger det att de kommer debitera mig om 905 kr + moms för ny leverans, eller om paketet returneras.

Alltså vad är det här för utpressar-beteende egentligen? Jag har aldrig varit med om att ett företag är så sjukt jävla oprofessionella! Och vad säger lagen egentligen? DHL nämner att de debiterar mig enligt ett avtal men jag har ju fan bara signat avtal med de som jag köpte produkten av - inte DHL!

Det är för övrigt andra gången inom loppet utav två veckor då en kvällsleverans dykt upp alldeles för tidigt! Tack och lov så var jag hemma den gången.

I början har ni en muntlig överenskommelse vad det gäller avlämning av varan, och de har inte uppfyllt sin del i överenskommelsen.

Konsmentköplag
9 §
Dröjsmål på säljarens sida föreligger om varan inte avlämnas eller avlämnas för sent och detta inte beror på köparen eller något förhållande på hans sida.

Med andra ord har rätt, och vidare kan du häva köpet enligt 13 § samma lag OM du nu uppfyller rekvisiten i 13 §.

13 § Köparen får häva köpet, om säljarens dröjsmål är av väsentlig betydelse för köparen eller om köparen före avtalets ingående har meddelat säljaren att avlämnande av varan senast en viss dag är avgörande för att han eller hon ska ingå avtalet. Köparen får också häva köpet, om säljaren meddelar att han eller hon inte kommer att avlämna varan.

Och nej, du ska inte betala några 905 kr.
Citera
2017-04-25, 00:38
  #3
Medlem
Spaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jannesvanslos
I början har ni en muntlig överenskommelse vad det gäller avlämning av varan, och de har inte uppfyllt sin del i överenskommelsen.

Konsmentköplag
9 §
Dröjsmål på säljarens sida föreligger om varan inte avlämnas eller avlämnas för sent och detta inte beror på köparen eller något förhållande på hans sida.

Med andra ord har rätt, och vidare kan du häva köpet enligt 13 § samma lag OM du nu uppfyller rekvisiten i 13 §.

13 § Köparen får häva köpet, om säljarens dröjsmål är av väsentlig betydelse för köparen eller om köparen före avtalets ingående har meddelat säljaren att avlämnande av varan senast en viss dag är avgörande för att han eller hon ska ingå avtalet. Köparen får också häva köpet, om säljaren meddelar att han eller hon inte kommer att avlämna varan.

Och nej, du ska inte betala några 905 kr.
Tack för klargörandet!
Citera
2017-04-25, 07:05
  #4
Medlem
Elwys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jannesvanslos
Dröjsmål på säljarens sida föreligger om varan inte avlämnas eller avlämnas för sent och detta inte beror på köparen eller något förhållande på hans sida.
Men hur kommer du fram till att det är säljaren som bär ansvaret för DHL:s agerande? Jag skiljer här analytiskt på å ena sidan säljaren, å andra sidan leverantören.
Citera
2017-04-25, 10:40
  #5
Medlem
jannesvansloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elwy
Men hur kommer du fram till att det är säljaren som bär ansvaret för DHL:s agerande? Jag skiljer här analytiskt på å ena sidan säljaren, å andra sidan leverantören.

Därför att, det är säljaren som har ansvaret över att paketet ska komma fram, då de ordnar med frakten. Produkten är fortfarande i säljarens besittning.
Citera
2017-04-25, 11:05
  #6
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elwy
Men hur kommer du fram till att det är säljaren som bär ansvaret för DHL:s agerande? Jag skiljer här analytiskt på å ena sidan säljaren, å andra sidan leverantören.

Säljaren ansvarar gentemot TS att produkten kommer fram, varpå de köper en tjänst av ett transportföretag, vilket i sin tur ansvarar gentemot säljaren.

TS, var glad att det inte var GLS iaf, värre företag har jag aldrig stött på. De struntar medvetet i att ringa på när de kommer, så att man blir tvungen att ringa dem för att boka ny leverans, och varje gång man ringer dem så kostar det 10 kronor i minuten. För att över huvud taget komma fram måste man alltid vänta minst fem minuter
Citera
2017-04-25, 13:15
  #7
Medlem
AdamBombs avatar
Det där är ett växande problem. Troligen är det så att transportbolagen ställer allt högre prestationskrav från sina förare att de helt enkelt har för kort om tid för att leverera. Det har ofta hänt att jag varit hemma hela dagen och leverans ska ske och så får jag ett meddelande om att jag inte varit hemma och att leverans skett till en UPS Access Point.

Vad gäller det rättsliga så är det säljarens ansvar att varan överlämnas enligt KKL. Det bör stå i avtalet mellan dig och säljaren vilket belopp du ska debiteras för ej utlöst vara, den summan lär ju vara lägre än 905 kr plus moms.
Citera
2017-04-26, 11:05
  #8
Moderator
Gordon Blixts avatar
OT raderat. Det här är inte en tråd där ni berättar lustiga eller olustiga anekdoter om era erfarenheter av olika transportföretag utan att konkret koppla det till trådens juridiska frågeställning.

/Mod
Citera
2017-04-26, 12:32
  #9
Medlem
GabrielToshs avatar
TS har du hämtat ut paketet hos något ombud nu?

DHL borde rimligtvis inte kunna ha någon fordran på TS.

Men rent teoretiskt borde nätbutiken kunna debitera TS 905 kr plus moms om han inte hade varit på plats vid utsatt tid om det är reglerat i avtalet.
__________________
Senast redigerad av GabrielTosh 2017-04-26 kl. 12:34.
Citera
2017-04-26, 21:35
  #10
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GabrielTosh
TS har du hämtat ut paketet hos något ombud nu?

DHL borde rimligtvis inte kunna ha någon fordran på TS.

Men rent teoretiskt borde nätbutiken kunna debitera TS 905 kr plus moms om han inte hade varit på plats vid utsatt tid om det är reglerat i avtalet.

Jag fattar det som ett TS har möjligheten att betala 905 kr exklusive moms till DHL för ett till utkörningsförsök.

Det är nog lagligt eftersom det avtalet tecknas till beställningen av den extra utkörningen.

Alltså om man hämtar på terminal, så lär inte någon kostnad komma.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback