Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-24, 23:34
  #1
Medlem
Dissociatives avatar
Hej.

Tappade idag min laptop i golvet. I ca 5 minuter efter att jag tappat den var den seg som fan men sen verkade den vara helt okej. Sitter och skriver på den just nu. Men vad jag undrar över är ifall någonting kan ha skadats som jag ännu inte märkt? Alltså, kan hårdvaran på något sätt ha tagit skada som försämrar prestandan?

Kan jag gå in någonstans på datorn och se så att all hårdvara/mjukvara funkar som den ska? Använder windows 10.

Mvh

Dissociative
Citera
2017-04-24, 23:41
  #2
Medlem
Det troligaste är att hårddisken tar stryk.
Citera
2017-04-24, 23:42
  #3
Medlem
Mia-Rovys avatar
Kolla S.M.A.R.T-status på hårddisken om du har möjlighet. Upptäcker inte allt, men har räddat mig tidigare

https://en.m.wikipedia.org/wiki/S.M.A.R.T.
__________________
Senast redigerad av Mia-Rovy 2017-04-24 kl. 23:46.
Citera
2017-04-24, 23:49
  #4
Medlem
Dissociatives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Kolla S.M.A.R.T-status på hårddisken om du har möjlighet. Upptäcker inte allt, men har räddat mig tidigare

https://en.m.wikipedia.org/wiki/S.M.A.R.T.

Googlade S.M.A.R.T status och såg att man kunde kolla hårddiskens "hälsa" via kommandotolken. Den verkade va okej
Citera
2017-04-24, 23:51
  #5
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dissociative
Googlade S.M.A.R.T status och såg att man kunde kolla hårddiskens "hälsa" via kommandotolken. Den verkade va okej
Det är ju bra då

Det garanterar givetvis inte att inget är fel på hårddisken, men systemet ska vara ganska effektivt. Om allt lirar som det ska så tycker jag inte att du bör oroa dig, men en backup kanske kan vara en idé så att du kan sova extremt gott (men går säkert bra att göra imorgon också)
Citera
2017-04-25, 00:39
  #6
Medlem
AnonymousUser1312s avatar
Har du en vanlig HDD hårddisk i datorn så tog den säkert stryk, de tål inte smällar samtidigt som de jobbar.

Har du en SSD hårddisk så borde det inte va nån
fara
Citera
2017-04-25, 08:03
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dissociative
Googlade S.M.A.R.T status och såg att man kunde kolla hårddiskens "hälsa" via kommandotolken. Den verkade va okej
Du bör starta ett fullt SMART-test av disken där den får läsa igenom all diskyta och verifiera att den kan läsa informationen.

Sedan efteråt vill du veta om det dök upp nya trasiga sektorer där disken antingen redan har flyttat informationen eller där det står "pending".

Nyare diskar har ofta en g-sensor som gör att de snabbt flyttar undan huvudet om de detekterar ett fall, för att minska risken att huvudet skall slå ner i ytan och då skada ett antal sektorer - samt om möjligt undvika att huvudet själv skadas.
Citera
2017-04-27, 11:18
  #8
Medlem
Dissociatives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Du bör starta ett fullt SMART-test av disken där den får läsa igenom all diskyta och verifiera att den kan läsa informationen.

Sedan efteråt vill du veta om det dök upp nya trasiga sektorer där disken antingen redan har flyttat informationen eller där det står "pending".

Nyare diskar har ofta en g-sensor som gör att de snabbt flyttar undan huvudet om de detekterar ett fall, för att minska risken att huvudet skall slå ner i ytan och då skada ett antal sektorer - samt om möjligt undvika att huvudet själv skadas.

Gjorde det med ett program jag tror heter Speccy, minns inte riktigt. Men hur som helst så verkade det inte vara nåt problem

Dock så stod det att hårddisken var 1% fragmenterad. Men det har inte med smällen att göra va?
Citera
2017-04-27, 11:30
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dissociative
Gjorde det med ett program jag tror heter Speccy, minns inte riktigt. Men hur som helst så verkade det inte vara nåt problem

Dock så stod det att hårddisken var 1% fragmenterad. Men det har inte med smällen att göra va?
Fragmenterad är hur filerna är lagrade.

Ser inte någonstans på Speccy:s hemsida att programmet verkligen utför långt S.M.A.R.T.-test där disken får läsa igenom all yta under ett antal timmar. Det är alltså inte detsamma som när t ex Windows själv läser igenom alla filer på ett filsystem, utan det är disken själv som skall läsa igenom ytan oberoende om det finns fildata där eller ej.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback