Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-24, 20:51
  #1
Medlem
Hej!
Jag var på en festival i skogen i somras, jag ville inte köpa ett tält så tog med en hammare, såg och kniv och gjorde en egen sovplats! Jag tog en gran, sågade bort de understa grenarna för att göra lite plats, sen tog ormbunke under och virkade mellan grenarna. Tog även lite döda grenar ifrån andra ställen för att täta lite, sen fortsatte med ormbunk-virkning. Hittade därefter lite halm och gjorde en sjuk skön botten!
Det började monsunregna och första natten regnade det in litegranna men itne så mycket ändå. Dagen efter körde jag ganska hårt på ormbunken + halm och sov sen som en gud trots monsunregn! Kände mig så nöjd!

Däremot dagen efter kom en huggorm när jag låg och slumrade och gled förbi sådär 1 meter ifrån där jag låg och sov. Hade varit jäkligt obehagligt med så lågt i "tak" om den kom emot mig, skulle jag bara ligga still då eller skulle jag dra upp sovsäcken så högt
jag kunde och hoppats på att jag skulle typ nå på säkert avstånd. Läste dock nu att risken att dö av huggsormsbet är mindre än getingstick (0,02%) så kanske inte hade behövt vara så rädd. Däremot så var det också mindre trevligt att jag fick fästingar och sen
på natten sprang det runt möss, jag hörde dom och såg men de var nog inte så nära!

Tänkte därför fråga lite om det finns några bra lösningar för att ta bort ohyra osv. Bygga någon typ av bottenvägg sådär 20-30 cm högt känns rimligt men då helt plötsligt känns det svårt att ha något så sätt att inte en mus eller orm ska springa in. Börjar man ta dit massa byggmaterial då känns ju det hela inte så mcgyver längre!
Citera
2017-04-24, 20:55
  #2
Medlem
AlfaQhards avatar
Som regel, sov aldrig direkt på marken, utan använd grenar till att göra en säng som håller dig borta från direkt kontakt med marken.
Citera
2017-04-24, 21:02
  #3
Medlem
Crashs avatar
Hängmatta mellan två träd, sedan mysa ner i sovsäcken med pressening över för vätan. Är dock kanske inte så naturellt . Tror det blir ett jävla meck om du inte skall ligga på marknivå
__________________
Senast redigerad av Crash 2017-04-24 kl. 21:20.
Citera
2017-04-24, 23:40
  #4
Medlem
Försvaret har en slags enmanstält - som säkert går att hitta i civil version - de är vattentäta med plastbelagd väv nedåt och även vattentäta med ren textilväv uppåt. Det finns myggnät och andra finesser (skyddar även mot huggormar mm). I detta "tält", som i princip bara är en påse, stoppar du ned sovsäcken, sedan stoppar du ned dig själv i sovsäcken. Det går att spänna upp "tältet" med stavar etc så det blir lite takhöjd, men inte mer än ca50-60 cm. Jägarsoldaterna ligger ute i snön i dessa tältpåsar.
Citera
2017-04-25, 00:07
  #5
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HgF
Försvaret har en slags enmanstält - som säkert går att hitta i civil version - de är vattentäta med plastbelagd väv nedåt och även vattentäta med ren textilväv uppåt. Det finns myggnät och andra finesser (skyddar även mot huggormar mm). I detta "tält", som i princip bara är en påse, stoppar du ned sovsäcken, sedan stoppar du ned dig själv i sovsäcken. Det går att spänna upp "tältet" med stavar etc så det blir lite takhöjd, men inte mer än ca50-60 cm. Jägarsoldaterna ligger ute i snön i dessa tältpåsar.

Tror det heter knäppetält
Citera
2017-04-25, 10:04
  #6
Medlem
AdamBombs avatar
Vill se bild på din sovplats.

Len för att hålla bort ohyra så köp sådant där insektsdödande puder (brukar vara avsett för myror) och dra en cirkel runt dig själv. Allt på mer än fyra ben som försöker ta sig in dör. Kan tänka mig att möss och ormar tycker att set där pudret är obehagligt också.
Citera
2017-04-25, 10:28
  #7
Medlem
Finns ett smart kombipaket som består av hängmatta å regnskydd. Verkar enkelt å praktiskt. 😊
Citera
2017-04-25, 13:23
  #8
Medlem
Harbards avatar
Hammock eller enmanstält (Puppa) är det du letar efter.
Granris m.m får du INTE skära ner för att lägga på marken, såvida du inte äger marken eller har tillstånd från markägaren. Det skulle troligen arrangörerna också säga till dig.


Vill du att det ska se " naturligt " ut så kan du använda en tarp och spänna upp mellan två träd i en lutning så det blir som vanlig bivak lean-to bivak.

Det du behöver oroa dig MINST för är insekterna och djuren, speciellt huggormar... De är totalt ofarliga såvida du inte är allergisk mot dem och bettet gör inte ont heller för den delen.. Attakerar de dig så är det du som gör något fel eller hotar dem eller viftar med handen. De dras till värme och stenar så undvik att lägga dig bland stora stenblock.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback