Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2017-04-26, 10:10
  #37
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reaktor27
I Mars så fick han i så fall lön för Februari. I April ska han ha lön för Mars.
Du har alltså fel.
Nej, du har fel. Om man t.ex börjar 1. mars och får lönen 25 mars, då är det löning samma månad! (förskott).
KORRIGERINGEN däremot sker i efterskott, dvs nästa månad. Så 25 april får man HELA aprillönen och korrigering för mars.
Citera
2017-04-26, 19:02
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka
Nej, du har fel. Om man t.ex börjar 1. mars och får lönen 25 mars, då är det löning samma månad! (förskott).
KORRIGERINGEN däremot sker i efterskott, dvs nästa månad. Så 25 april får man HELA aprillönen och korrigering för mars.

läs diskussionen din nöt
Citera
2017-04-26, 19:19
  #39
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka
Nej, du har fel. Om man t.ex börjar 1. mars och får lönen 25 mars, då är det löning samma månad! (förskott).
KORRIGERINGEN däremot sker i efterskott, dvs nästa månad. Så 25 april får man HELA aprillönen och korrigering för mars.

Är man fast anställd med månadslön får man hela månadslönen den 25 april. Hela aprillönen alltså.
De dagar man får "förskott" på, är onsdag, torsdag och fredag denna vecka. Det förutsätts att man jobbar dessa tre dagar, gör man inte det, blir det avdrag på nästa månadslön. Observera att detta är en sanning med modifikation: Brytpunkten på löneutbetalningar är kanske en vecka innan själva löneutbetalningen, så det kan vara fler dagar än tre som man "får förskott för". Men som sagt justeras detta oftast i nästa månads löneutbetalning. (Beroende på hur effektiv arb.givs lönekontor är).
Citera
2017-04-26, 21:09
  #40
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Är man fast anställd med månadslön får man hela månadslönen den 25 april. Hela aprillönen alltså.
De dagar man får "förskott" på, är onsdag, torsdag och fredag denna vecka. Det förutsätts att man jobbar dessa tre dagar, gör man inte det, blir det avdrag på nästa månadslön. Observera att detta är en sanning med modifikation: Brytpunkten på löneutbetalningar är kanske en vecka innan själva löneutbetalningen, så det kan vara fler dagar än tre som man "får förskott för". Men som sagt justeras detta oftast i nästa månads löneutbetalning. (Beroende på hur effektiv arb.givs lönekontor är).

Jag har haft fast anställning med månadslön i flera år och alltid fått månadslönen i efterskott. Så nej, det är ingen regel att det funkar så.

Dvs, det jag jobbade i Mars, skickades till lön runt 8 april och betalades ut 25 april.
Citera
2017-04-26, 21:23
  #41
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Jag har haft fast anställning med månadslön i flera år och alltid fått månadslönen i efterskott. Så nej, det är ingen regel att det funkar så.

Dvs, det jag jobbade i Mars, skickades till lön runt 8 april och betalades ut 25 april.

Det beror nog på arbetsgivaren samt kollektivavtal. Har dock alltid fått min lön som jag skrev tidigare.
Däremot har jag eftersläpning på övertiden, den kommer oftast månaden därefter. (Aprils övertid kommer i maj). Men den fasta aprillönen får jag i april. (Etc.)
Citera
2017-04-28, 21:14
  #42
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Är man fast anställd med månadslön får man hela månadslönen den 25 april. Hela aprillönen alltså.
De dagar man får "förskott" på, är onsdag, torsdag och fredag denna vecka. Det förutsätts att man jobbar dessa tre dagar, gör man inte det, blir det avdrag på nästa månadslön. Observera att detta är en sanning med modifikation: Brytpunkten på löneutbetalningar är kanske en vecka innan själva löneutbetalningen, så det kan vara fler dagar än tre som man "får förskott för". Men som sagt justeras detta oftast i nästa månads löneutbetalning. (Beroende på hur effektiv arb.givs lönekontor är).
På alla arbetsplatser jag jobbade brytpunkten var 1. I månaden. Atesteringen sker senast 7e lönena skickas senast 15 och utbetalning 25.
Har jobbat på löneavdelningen oxå. Sä
Citera
2017-04-28, 21:27
  #43
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka
På alla arbetsplatser jag jobbade brytpunkten var 1. I månaden. Atesteringen sker senast 7e lönena skickas senast 15 och utbetalning 25.
Har jobbat på löneavdelningen oxå. Sä

Japp, ungefär samma här. Diffar någon enstaka dag.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback