Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-02, 20:36
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Juridiskt är ju förstås ansvaret förarens, myndigheterna ser förstås till att ha ryggen fri. Men Trafikverket försvårar för oss bilister att köra trafiksäkert, då vi bara har två veckor på oss att byta från vinter- till sommardäck. Och vem håller på och byter fram och tillbaka beroende på vädrets växlingar? Nej just det, har man väl bytt till sommardäck får de sitta på.


Tror inte polisen bryr sig om mina funderingar kring väderprognoser, kör jag med dubbdäck när det är sommarväglag blir det böter.

Nej, inte om det förväntas komma snö.
Citera
2017-05-02, 21:15
  #14
Avstängd
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaktguide
Nej, inte om det förväntas komma snö.
Vems förväntningar är det som polisen godtar? Mina eller SMHIs?
Men vad som är mest märkligt är varför man har två månader på sig att skifta däck på hösten, men bara två veckor på våren. Vilket meteorologiskt väderfenomen ligger till grund för den lagen?
Citera
2017-05-05, 10:09
  #15
Medlem
Korkad lag och förstår inte ens varför det finns datum, som i praktiken inte har nån betydelse.
Råder vinterväglag eller att det befaras bli vinterväglag ska man har vinterdäck. Spelar ingen roll om det är 21 januari eller 21 juni.
Samma gäller såklart sommardäck och om det råder sommarväglag.

Som nu i år har det ju blivit bakslag efter deras menlösa datum när man ska byta till sommardäck. Men då det befarades bli vinterväglag så behöll jag såklart vinterdäcken på.
Citera
2017-05-07, 17:36
  #16
Avstängd
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robzyd
Korkad lag och förstår inte ens varför det finns datum, som i praktiken inte har nån betydelse.
Råder vinterväglag eller att det befaras bli vinterväglag ska man har vinterdäck. Spelar ingen roll om det är 21 januari eller 21 juni.
Samma gäller såklart sommardäck och om det råder sommarväglag.

Som nu i år har det ju blivit bakslag efter deras menlösa datum när man ska byta till sommardäck. Men då det befarades bli vinterväglag så behöll jag såklart vinterdäcken på.
I och för sig så bor vi ju i Sverige, här kan det alltid befaras bli vinterväglag. Om jag åker till Abisko i sommar kan det säker snöa där, då kan väl inte polisen stoppa mig om jag har dubbdäck?
Citera
2019-02-23, 08:44
  #17
Medlem
knut_1s avatar
Hur är det med sommardäck då? Får man ha det redan nu om det inte är vinterväglag?
Citera
2019-02-23, 11:37
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knut_1
Hur är det med sommardäck då? Får man ha det redan nu om det inte är vinterväglag?
Ja
Citera
2019-02-23, 20:20
  #19
Medlem
BAB7s avatar
Ja, det var en jävla flopp att lägga på nya fina continental friktionsvinterdäck denna vintern, två dagar snö och halka hade vi..
Citera
2019-02-23, 21:58
  #20
Medlem
Messerschmittzs avatar
Och varför vill man köra omkring på stela sommardäck i en tid på året när gummiblandningen i dessa däck inte är lämpad för årstiden som det är i vinterdäck.
Citera
2019-02-24, 09:33
  #21
Medlem
knut_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Ja

Gott. Precis kommit hem från långsemester nämligen och inte så värst sugen ställa mig och byta däck.
Citera
2019-02-24, 10:49
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knut_1
Gott. Precis kommit hem från långsemester nämligen och inte så värst sugen ställa mig och byta däck.
Kruxet är att det nu är lynnigt väder fram till våren. Ska du följa lagen så riskerar du att åka hemifrån i vårväder o mötas av vinter när du ska hem.
Citera
2019-02-24, 18:51
  #23
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Messerschmittz
Och varför vill man köra omkring på stela sommardäck i en tid på året när gummiblandningen i dessa däck inte är lämpad för årstiden som det är i vinterdäck.

Det har varit 8-9 grader de senaste tre veckorna, idag 11 grader..
Citera
2019-02-24, 19:48
  #24
Medlem
knut_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Kruxet är att det nu är lynnigt väder fram till våren. Ska du följa lagen så riskerar du att åka hemifrån i vårväder o mötas av vinter när du ska hem.

Jo, man får väl kolla på väderleksrapporterna dag för dag.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback