Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-04-25, 22:25
  #25
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manboiii
Det har du helt rätt i att många tillverkare har olika färger. Men nu säljer dom flesta butikerna/bensinmackar i Sverige samma typ av glykol som färg!! Det är relativt standard i Sverige. Så du borde lugna dig...

Skulle inte alls bli förvånad om det finns EU lag på detta i Sverige åtminstone!
Då kan du väl länka till den EU-förordningen.
Citera
2017-04-25, 22:38
  #26
Medlem
AmaiLiuIVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Jag fattar inte det där. Hur kan någonting få en lägre fryspunkt om man spär ut det med vatten.
Kemi, har sett nåt diagram som visar fryspunkterna vid olika % glykol. Kan tänka mig att det står på förpackningen?

Gick mest in för att kolla här då jag tolkade rubriken som att någon tänkt ta en billig fylla på glykol vilket inte är att rekommendera
Citera
2017-04-25, 22:55
  #27
Medlem
AmaiLiuIVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
För att byta kylarvätskan på en BMW gör man så här:
https://www.youtube.com/watch?v=mcYjGHU4lEY
Tokfan blandar inte innan utan kör med koncentrerad glykol och varvar med destillerat vatten. Skulle inte rekomendera det om man byter utomhus på vintern.

Kollade några andra videor om påfyllning på en BMW när den rapporterar låg nivå. I alla videorna sägs "ett vanligt fel på BMW". Så på ett premiummärke ska det försvinna lite kylarvätska. Det är tydligen så vanligt att man har kostat på en nivåindikator.

På min s.k non premium Peugeot har jag inte sett nivån sjunka en millimeter på flera år. ;-)
Men han förklarar ju varför han gör så, för att få exakt rätt blandning!? Alternativt skulle man ju kunna skölja igenom systemet med färdigblandat men det verkar inte så smart

Men håller med dig skulle nog bara fylla på med färdigblandat så man är säker på att få hyfsat rätt blandning.

verkar överkurs på metoden i denna videon och förutsätter att man har läst på ordentligt hur stor volym det är på kylsystemet
Citera
2017-04-26, 20:06
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manboiii
Det har du helt rätt i att många tillverkare har olika färger. Men nu säljer dom flesta butikerna/bensinmackar i Sverige samma typ av glykol som färg!! Det är relativt standard i Sverige. Så du borde lugna dig...

Skulle inte alls bli förvånad om det finns EU lag på detta i Sverige åtminstone!

Färgerna är på inget sätt och vis standardiserade, utan varje tillverkare har i regel en egen standard för kylvätska, sedan får man som bilägare kolla upp om den kylarvätskan man köper möter denna standard.

Den blågröna kylarvätska som uppfyller BMW GS 94000 är exempelvis inte densamma som den blågröna som uppfyller PSA - B71 5110, eller den gröna som uppfyller Volvo TR-31854114-002.

Citat:
Ursprungligen postat av AmaiLiuIV
Kemi, har sett nåt diagram som visar fryspunkterna vid olika % glykol. Kan tänka mig att det står på förpackningen?

Gick mest in för att kolla här då jag tolkade rubriken som att någon tänkt ta en billig fylla på glykol vilket inte är att rekommendera

Lägst fryspunkt får man med ca 55% glykol.

http://www.maringuiden.se/forum/uplo...1416862488.jpg
Citera
2017-04-26, 23:07
  #29
Medlem
Manboiiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Då kan du väl länka till den EU-förordningen.

Läs om. Sa aldrig att det finns det. Jag sa att jag skulle inte vara förvånad om det fanns någon! Stor skillnad
Citera
2017-04-27, 17:26
  #30
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manboiii
Läs om. Sa aldrig att det finns det. Jag sa att jag skulle inte vara förvånad om det fanns någon! Stor skillnad
Fast det är ju bara ett sätt att slingra sig och implicit påstå saker som man sedan är för dålig för att kunna belägga så den gubben går inte.

Tänk om jag skulle säga "Det skulle inte förvåna mig om du misshandlar din tjej." och sedan bara svamla när du undrar vad fan jag menar med det och ber mig bevisa det eller att jag tar tillbaka det och sedan håller käften. Sådan argumentation duger liksom inte.

Du kan ju läsa vad Jedis skrev här ovanför också...
__________________
Senast redigerad av skunkjobb 2017-04-27 kl. 17:29.
Citera
2017-04-27, 21:57
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manboiii
Det har du helt rätt i att många tillverkare har olika färger. Men nu säljer dom flesta butikerna/bensinmackar i Sverige samma typ av glykol som färg!! Det är relativt standard i Sverige. Så du borde lugna dig...

Skulle inte alls bli förvånad om det finns EU lag på detta i Sverige åtminstone!

Haha EU-lag i Sverige? Är det en "EU-lag" gäller den väl hela EU och inte bara Sverige?

När jag jobbade på allbilsverkstad köpte vi en kylvätska på fat som hette XT-coolant, den var helt ofärgad (genomskinlig). Några kunder kom tillbaka efter kylvätskebyten och var oroliga att vi hade använt vatten eller för liten glykolinblandning. Vi kontaktade tillverkaren som väl kände till problemet med oroliga kunder, det fanns färgämnen i olika färger på flaska speciellt till för för att färga glykolen. Vi köpte en flaska och slog i fatet så glykolen blev blå.

Kunde lika gärna ha färgat den bajsbrun, färgen har ingen betydelse.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback