Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-28, 21:23
  #13
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Haha du läser mitt inlägg som fan läser bibeln. Det var mer min subjektiva åsikt om området som sådant, än bedömning av enskilda BRFer. (Antar att du själv bor i BR i Backa då detta tydligen var en öm tå?) Men visst, Blå Staden skulle man väl iofs kunna bo i, nära kommunikationer, köpcentrum och verkar rätt lugnt. Sedan ska det väl erkännas att jag inte spenderat allt för mycket tid i Backa och när det gäller sådana områden, är ofta ryktet värre än verkligheten.

Visst var jag lite provocerande?

Nej, jag bor inte i BR i Backa, däremot anser jag att jag har ganska bra koll på de flesta föreningarna.

Själv är det bara en som jag kan tänka mig att man ska passa sig för just nu och det är Sagogången - och det inte på grund av Backas gamla "rykte" utan för att man har ganska dyra renoveringsarbeten framför sig med bl.a. sättningsskador och stambyten som jag inte tror man har riktigt koll på kostnaderna för.
Citat:
Ursprungligen postat av NaZdravi
Blå staden har alltid varit väldigt lugnt för att vara Backa.
Barnfamiljer och pensionärer har alltid varit i majoritet där men det har säkert delvis bytts ut mot en del yngre.
Såg en 1,5:a med utgångspris 1,4 milj på hemnet, det är galet vad det stigit.

/tidigare Backa-bo i många år.
Blå Staden är ett exempel på en riktigt bra förening tycker jag.
Där har man en hälsosam blandning av alla generationer och har man (små)barn så är utemiljön perfekt utan bilar på gården t.ex.

Med detta sagt så lever tyvärr stämpeln av gamla Backagänget kvar trots att de själva försvunnit.

Backa går dessutom igenom ett ganska stort förändringsarbete just nu med nybyggnation runt Selma Lagerlöfs Torg (som i dagens läge är bland det tristaste man kan tänka sig). Personligen tror jag att det kan bli riktigt bra men dyrt - som all nybyggnation.
Citera
2017-04-28, 21:44
  #14
Medlem
Med din budget skulle jag satsa på halvcentrala områden som snart kommer att betraktas som centrala. Satsa på föreningar med inte alltför nybyggda fastigheter, och som inte är nyombildade. Sky inte trafikstörda lägen, då förbränningsmotorn är på väg bort. I områden nära Centrum har du råd att köpa och där kommer inte den kommande nedgången bli så stor på lägenheter med inte alltför höga månadsavgifter. För Göteborg handlar det då om områden som Gamlestan, Munkebäck, Kallebäck, Krokslätt , Norra Mölndal, Toltorp, Högsbo, Flatås och Rambergsstaden.
Citera
2017-06-14, 02:30
  #15
Medlem
Har det senaste kollat väldigt mycket på olika områden i Göteborg och ser mycket potentialer i tex Gamlestaden/Kviberg, Munkebäck och delar av Mölndal(norra).

Det som är mest attraktiva med områdena är de relativt låga priserna i förhållande till hur nära stan det faktiskt är. I precis den ordningen som jag har angett är också ordningen på det området med högst potential.

Gamlestaden/Kviberg
+ 6 min till centralstationen
+ väldigt bra kommunikationsmöjligheter(spårvagn, buss och tåg).
+ priserna 30-50k per kvm
+ mycket nytt i området och kommer ännu mera. (Skanska, Peab, Jm är några byggherrar som bygger och har byggt)
+ multisportarena och grönområde vid Kviberg
+ 17 våningshus med kontor och nytt resecentrum invigs 2018
+ ny tunnel till Hisingen byggs just nu.
+ röda orm
+ hotell och bostäder klara 2019-2021
+ köpcentrum 2021
- byggarbeten gör området rörigt
- har haft ett dåligt rykte och lever kvar i mångas ögon
- människoflödet till och från förorterna, tex Bergsjön och Angered

Munkebäck
+ fint och platt område där cykel kan utnyttjas
+ nära till Härlanda tjärn och grönområde
+ priserna ca 30-50k per kvm
+ byggs en del nytt i närområdet
+ har haft ett bra rykte
+/- helt ok kommunikationsmöjligheter med spårvagn och buss (ca 15) till centralstationen
- upplevs mindre centralt då det tar en stund att komma in till stan
- flaskhals för biltrafik där många små vägar möts och måste samsas med både buss och spårvagn

Mölndal(Krokslätt/Almedal)
+ Ica Maxi och Willys på gångavstånd till varandra
+ kontor och andra jobb i närheten
+ mycket nytt i området
+/- priserna ca 45-60k per kvm
- börjar bli dyrt
- grönområde en bit bort
- utanför Göteborgs kommun
- sämre kollektivtrafik anslutning än de andra två områdena
Citera
2017-06-14, 02:32
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaegarn1337
Priserna har sprungit iväg rejält och känns som man har missat racet, eller?

Var skulle ni rekommendera att köpa en bostadsrätt i Göteborg eller närområde på en 3 miljoner sek budget?

Var ska jag leta?

Tack flashback!!!!
Leta inte ! du har missat racet !! Om du letar och hittar kommer du vara en av de som betalar kalaset.
Citera
2017-06-14, 03:58
  #17
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mysterium93
Har det senaste kollat väldigt mycket på olika områden i Göteborg och ser mycket potentialer i tex Gamlestaden/Kviberg, Munkebäck och delar av Mölndal(norra).

Det som är mest attraktiva med områdena är de relativt låga priserna i förhållande till hur nära stan det faktiskt är. I precis den ordningen som jag har angett är också ordningen på det området med högst potential.

Gamlestaden/Kviberg
+ 6 min till centralstationen
+ väldigt bra kommunikationsmöjligheter(spårvagn, buss och tåg).
+ priserna 30-50k per kvm
+ mycket nytt i området och kommer ännu mera. (Skanska, Peab, Jm är några byggherrar som bygger och har byggt)
+ multisportarena och grönområde vid Kviberg
+ 17 våningshus med kontor och nytt resecentrum invigs 2018
+ ny tunnel till Hisingen byggs just nu.
+ röda orm
+ hotell och bostäder klara 2019-2021
+ köpcentrum 2021
- byggarbeten gör området rörigt
- har haft ett dåligt rykte och lever kvar i mångas ögon
- människoflödet till och från förorterna, tex Bergsjön och Angered

Munkebäck
+ fint och platt område där cykel kan utnyttjas
+ nära till Härlanda tjärn och grönområde
+ priserna ca 30-50k per kvm
+ byggs en del nytt i närområdet
+ har haft ett bra rykte
+/- helt ok kommunikationsmöjligheter med spårvagn och buss (ca 15) till centralstationen
- upplevs mindre centralt då det tar en stund att komma in till stan
- flaskhals för biltrafik där många små vägar möts och måste samsas med både buss och spårvagn

Mölndal(Krokslätt/Almedal)
+ Ica Maxi och Willys på gångavstånd till varandra
+ kontor och andra jobb i närheten
+ mycket nytt i området
+/- priserna ca 45-60k per kvm
- börjar bli dyrt
- grönområde en bit bort
- utanför Göteborgs kommun
- sämre kollektivtrafik anslutning än de andra två områdena

En bra sammanfattning!

Villman bo så nära city som möjligt så kan man ju ha i åtanke att det kommer byggas extremt mycket bostäder väldigt centralt de kommande 10 åren. Frihamnen, Hjalmar, Södra Älvstranden, Gullbergs vass osv.. Köper man nyproduktion kan man få bra helt okej kvadratmeter-priser, även i dessa centrala områden. Men då behöver man kunna vänta minst ett par år till inflyttning.

Måste bara få tillägga en liten joker i denna trådens samling; Johanneberg villastad. Här finns både stora hus, villor, vanliga bostadsrätter, samt bostadsrätter i i stora villor/hus. Fantastiskt mysigt område, som ligger lite för sig självt, trots att det ligger riktigt nära city. Känner ett par som bor där; och ingen vill någonsin flytta därifrån - otroligt låg utflyttning.
Citera
2017-06-14, 07:25
  #18
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec

Måste bara få tillägga en liten joker i denna trådens samling; Johanneberg villastad. Här finns både stora hus, villor, vanliga bostadsrätter, samt bostadsrätter i i stora villor/hus. Fantastiskt mysigt område, som ligger lite för sig självt, trots att det ligger riktigt nära city. Känner ett par som bor där; och ingen vill någonsin flytta därifrån - otroligt låg utflyttning.

Det är verkligen "bortglömt" av massorna. Ett stenkast från allt men ändå som en egen liten stad.
Citera
2017-06-14, 17:27
  #19
Medlem
NaZdravis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mysterium93
Har det senaste kollat väldigt mycket på olika områden i Göteborg och ser mycket potentialer i tex Gamlestaden/Kviberg, Munkebäck och delar av Mölndal(norra).

Det som är mest attraktiva med områdena är de relativt låga priserna i förhållande till hur nära stan det faktiskt är. I precis den ordningen som jag har angett är också ordningen på det området med högst potential.

Gamlestaden/Kviberg
+ 6 min till centralstationen
+ väldigt bra kommunikationsmöjligheter(spårvagn, buss och tåg).
+ priserna 30-50k per kvm
+ mycket nytt i området och kommer ännu mera. (Skanska, Peab, Jm är några byggherrar som bygger och har byggt)
+ multisportarena och grönområde vid Kviberg
+ 17 våningshus med kontor och nytt resecentrum invigs 2018
+ ny tunnel till Hisingen byggs just nu.
+ röda orm
+ hotell och bostäder klara 2019-2021
+ köpcentrum 2021
- byggarbeten gör området rörigt
- har haft ett dåligt rykte och lever kvar i mångas ögon
- människoflödet till och från förorterna, tex Bergsjön och Angered

Munkebäck
+ fint och platt område där cykel kan utnyttjas
+ nära till Härlanda tjärn och grönområde
+ priserna ca 30-50k per kvm
+ byggs en del nytt i närområdet
+ har haft ett bra rykte
+/- helt ok kommunikationsmöjligheter med spårvagn och buss (ca 15) till centralstationen
- upplevs mindre centralt då det tar en stund att komma in till stan
- flaskhals för biltrafik där många små vägar möts och måste samsas med både buss och spårvagn

Mölndal(Krokslätt/Almedal)
+ Ica Maxi och Willys på gångavstånd till varandra
+ kontor och andra jobb i närheten
+ mycket nytt i området
+/- priserna ca 45-60k per kvm
- börjar bli dyrt
- grönområde en bit bort
- utanför Göteborgs kommun
- sämre kollektivtrafik anslutning än de andra två områdena
Almedal ligger dock på Göteborgssidan om man ska vara petig.
Citera
2017-06-14, 18:49
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NaZdravi
Almedal ligger dock på Göteborgssidan om man ska vara petig.

haha fel av mig faktiskt! Du har helt rätt
Citera
2017-06-19, 10:05
  #21
Medlem
Gantss avatar
Kallebäck? Tar ca 10min till Korsvägen, rätt så lugnt. Visst fasaderna kanske inte är top-notch (utsidan) men ändå rätt så billigt. Nära till Delsjön också.

Stena fastigheter ska bygga nyproduktion. En 3a (69.5), beroende våning, kan gå mellan 2.5 - 3.5 (14 våningar totalt). Det måste ändå anses vara billigt för nyproduktion.

Det enda som behövs fixas är att det är mer busskommunikation då Wallenstam också kommer bygga ca 2000 lägenheter.
Citera
2017-07-08, 01:31
  #22
Medlem
skanska peab och hsb bygger ett par 100 tals lägenheter vid lindholmen götaverksgatan. i närheten av karlahuset.

tror ni det kommer bli attraktivt o öka i värdet en del om 5-10? köpte mig en 1a där nämligen
Citera
2017-07-25, 18:13
  #23
Medlem
jack.danielss avatar
Ett generellt råd om man skall investera miljontals kronor i eget boende, är att undvika förorter, speciellt om det finns ett stort bestånd av allmännyttan i området. Staten/kommunerna kommer i allt högre grad bli tvingade att husera "nya svenskar" någonstans och dessa områden blir inte till det bättre.....tror jag alla är överens om?

Så tyvärr! Ju dyrare desto säkrare investering OCH trevligare, säkrare boendemiljö!
Citera
2017-07-29, 16:52
  #24
Medlem
Aristocless avatar
Plats: Östra centrum
- Olskroken
- Bagaregården
- Strömmensberg
- Lunden

Varför:
- Otroligt vacker miljö
- Lugnt men nära till stan
- Många gamla och stabila föreningar
- Massa fina landshövdingehus
- Bra förbindelser

Bara fråga på om det är något du/ni undrar över!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback