Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-24, 19:03
  #1
Medlem
AldoRaines avatar
Funderar på att byta ut hela mitt innehav i D&G aktiefond till Robur Ny teknik. Men jag är ändå lite tveksam på grund av att den gått som en raket senaste 10 åren. Avgiften är i princip densamma.

Hur tänker ni?
Citera
2017-04-24, 19:07
  #2
Moderator
Brutes avatar
Varför inte köra lite av varje om du tror på båda?
Vad skulle nackdelen vara med det?

//Brute
Citera
2017-04-24, 19:20
  #3
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brute
Varför inte köra lite av varje om du tror på båda?
Vad skulle nackdelen vara med det?

//Brute

Ja det skulle kunna vara ett alternativ, ingen nackdel med det. Jag är dock lite allergisk mot för många fonder i portföljen. Om du skulle välja, vilken hade du satsar på och varför?
Citera
2017-04-24, 19:30
  #4
Moderator
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Ja det skulle kunna vara ett alternativ, ingen nackdel med det. Jag är dock lite allergisk mot för många fonder i portföljen. Om du skulle välja, vilken hade du satsar på och varför?

Jag har D&G, just för att de gått bra.
Jag har funderingar på att skaffa något inom Ny Teknik, men jag har inte haft tid och ork att läsa in mig ännu. Men jag har inga planer på att avveckla D&G.
Jag har en gammal synd i en BioTechfond som jag tänker avveckla mig i, den är för dyr och går inte bra längre.

//Brute
Citera
2017-04-24, 19:38
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Funderar på att byta ut hela mitt innehav i D&G aktiefond till Robur Ny teknik. Men jag är ändå lite tveksam på grund av att den gått som en raket senaste 10 åren. Avgiften är i princip densamma.

Hur tänker ni?

Beror på hur ditt övriga innehav ser ut, och hur stor del av portföljen detta är. Ny Teknik är en smal branchfond, medan D&G är en hyfsat bred (Om än med ganska få innehav) storbolagsfond. Så har du någon annan svensk/nordisk bred aktiefond lär ju Ny Teknik innebära lägre korrelation med denna än vad D&G gör, vilket är bra. Har du inte det, eller om detta utgör en stor del av ditt innehav, skulle jag föredra den bredare och mindre volatila D&G. Vilken som kommer prestera bäst säger jag inget om, för det har jag ingen aning om
Citera
2017-04-24, 20:00
  #6
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lathund
Beror på hur ditt övriga innehav ser ut, och hur stor del av portföljen detta är. Ny Teknik är en smal branchfond, medan D&G är en hyfsat bred (Om än med ganska få innehav) storbolagsfond. Så har du någon annan svensk/nordisk bred aktiefond lär ju Ny Teknik innebära lägre korrelation med denna än vad D&G gör, vilket är bra. Har du inte det, eller om detta utgör en stor del av ditt innehav, skulle jag föredra den bredare och mindre volatila D&G. Vilken som kommer prestera bäst säger jag inget om, för det har jag ingen aning om

Den jag har mot svenska marknaden i övrigt är Spiltan Aktiefond Investentmentbolag(15%). D&G ligger på ca 7-8% av mitt innehav. Med andra ord dryga 20% mot Sverige.

Om jag tolkar dig rätt röstar du på ett byte?
Citera
2017-04-24, 20:51
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Den jag har mot svenska marknaden i övrigt är Spiltan Aktiefond Investentmentbolag(15%). D&G ligger på ca 7-8% av mitt innehav. Med andra ord dryga 20% mot Sverige.

Om jag tolkar dig rätt röstar du på ett byte?

Jag skulle iaf inte behålla både D&G och Spiltan, då de är för lika varandra. Så hellre Ny Teknik isf. Men personligen skulle jag nog bara kört på Spiltan. Gillar att ha det så enkelt som möjligt, inte behöva fundera för mycket på individuella fonder, finlir kring fördelning osv. Gissar att resten av innehavet är en globalfond och kanske en tillväxtmarknadsfond?
Citera
2017-04-24, 21:07
  #8
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lathund
Jag skulle iaf inte behålla både D&G och Spiltan, då de är för lika varandra. Så hellre Ny Teknik isf. Men personligen skulle jag nog bara kört på Spiltan. Gillar att ha det så enkelt som möjligt, inte behöva fundera för mycket på individuella fonder, finlir kring fördelning osv. Gissar att resten av innehavet är en globalfond och kanske en tillväxtmarknadsfond?

Bra gissat även lite SPP aktiefond USA
Citera
2017-04-24, 21:16
  #9
Medlem
trailblasers avatar
Nu vet jag inte hur mycket pengar du har investerat i D&G, men om du byter råder jag dig att inte punga in allt på en gång i Ny teknik, utan sälja av i omgångar.

Jag hade för inte alls länge sedan tre D&G fonder, jag tvivlar inte alls på att de är kanon. Men, jag kände att fonderna var överflödiga då jag redan hade Spiltans två investmentbolagsfonder, Ny teknik samt en tillväxtfond.
Citera
2017-04-25, 22:56
  #10
Medlem
Jag äger båda samt några fler småbolagsfonder bla från D&G. Kolla sharpekvoten(riskjusterad avkastning) på Ny Teknik. Sist jag kollade hade Ny Teknik den överlägset högsta sharpekvoten över samtliga svenska aktiefonder. Vet heller inte om någon amerikansk aktiefond som har högre sharpekvot.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback