Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-24, 18:53
  #1
Avstängd
Hej! Finns det någonting som man kan lägga sin kikare på? Det är ju nästan omöjlig om man vill titta på något under en väldigt lång tid utan att kikaren skakar hela tiden och att man dessutom blir trött?

Finns det någon ställning eller nåt man kan köpa?
Citera
2017-04-24, 21:43
  #2
Moderator
nobodys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negerprutt
Hej! Finns det någonting som man kan lägga sin kikare på? Det är ju nästan omöjlig om man vill titta på något under en väldigt lång tid utan att kikaren skakar hela tiden och att man dessutom blir trött?

Finns det någon ställning eller nåt man kan köpa?
Gör en rispåse.
Citera
2017-04-27, 19:55
  #3
Medlem
Harbards avatar
Av egna erfarenheter så är det Jobbigare om du har kikaren stationär än om du håller du upp till ögonen själv, pga att du måste hålla huvudet mer stilla än vanligt.

Håller du kikaren rätt så kan du kika i flera timmar utan att bli ansträngd (mer än i ögonen).
För att hålla kikaren rätt så ska du ha armbågarna vertikala och händerna ska greppa längst bak på kikaren så du sätter handen mellan ögonen och kikaren. Har du en framtung kikare så får du hålla händerna längst fram istället och använda dig av sånna gummi-tubar för att kunna "trycka" kikaren och hålla den mot ögonen.

Man ska alltid se till så att kikaren vidrör huvudet på något sätt så den förblir stabil. Använd en s.k " Autofokus" kikare för att slippa bli behöva ändra grepp, om du har bra ögon
Citera
2017-04-27, 22:09
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Harbard
Av egna erfarenheter så är det Jobbigare om du har kikaren stationär än om du håller du upp till ögonen själv, pga att du måste hålla huvudet mer stilla än vanligt.

Håller du kikaren rätt så kan du kika i flera timmar utan att bli ansträngd (mer än i ögonen).
För att hålla kikaren rätt så ska du ha armbågarna vertikala och händerna ska greppa längst bak på kikaren så du sätter handen mellan ögonen och kikaren. Har du en framtung kikare så får du hålla händerna längst fram istället och använda dig av sånna gummi-tubar för att kunna "trycka" kikaren och hålla den mot ögonen.

Man ska alltid se till så att kikaren vidrör huvudet på något sätt så den förblir stabil. Använd en s.k " Autofokus" kikare för att slippa bli behöva ändra grepp, om du har bra ögon
Jag har den här

https://www.cnet.com/products/7x50-p...cus-binocular/

Den kostade 1300 på teknikmagasinet.

Finns det bättre? 7 x 50

är inte så bra på det här med kikare. Längst bak menar du här då eller?

http://i.imgur.com/KNK8YzO.jpg

Det känns som om det fortfarande skakar. Vet inte om det är mitt huvud eller själva kroppen. Det jag önskar är att den ska vara blixtstill.

Kan du förklara lite det där med autofokus?
Citera
2017-04-27, 23:17
  #5
Medlem
Harbards avatar
Nej jag menar andra bak, det du visar är framme på kikaren

Du lär dig så småningom hur du ska göra med kikaren, allt handlar om pulsen och hur du andas. Alternativt så kan du köpa en kikare med mindre zoom, men 7x50 är den vanligaste kikaren.

"Autozoom" kikare är en kikare där du inte behöver justera skärpan på ö.h.t, vanligt bland båtfolk och militär. Då är det ögonen som gör arbetet och därmed kan inte alla använda sånna, speciellt de med trötta eller dåliga ögon.

Jag undrar vad du ska ha kikaren till om du behöver den blixtstilla? Låter som det är ett s.k spotting scope eller monokulär som du är ute efter egentligen, de har stativ som de står på och man ska vara i en liggandes position när man använder dem för att slippa belasta kroppen med att vara stel.

http://www.watski.se/7x50-Autofocus-Watski-115Gt - Här är kikare som jag har fast i grönt skyddsgummi och lite andra finnesser men i princip samma modell. Du ser att den saknar ratten (Fokuserings-ratten)
__________________
Senast redigerad av Harbard 2017-04-27 kl. 23:19.
Citera
2017-04-28, 02:15
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Harbard
Nej jag menar andra bak, det du visar är framme på kikaren

Du lär dig så småningom hur du ska göra med kikaren, allt handlar om pulsen och hur du andas. Alternativt så kan du köpa en kikare med mindre zoom, men 7x50 är den vanligaste kikaren.

"Autozoom" kikare är en kikare där du inte behöver justera skärpan på ö.h.t, vanligt bland båtfolk och militär. Då är det ögonen som gör arbetet och därmed kan inte alla använda sånna, speciellt de med trötta eller dåliga ögon.

Jag undrar vad du ska ha kikaren till om du behöver den blixtstilla? Låter som det är ett s.k spotting scope eller monokulär som du är ute efter egentligen, de har stativ som de står på och man ska vara i en liggandes position när man använder dem för att slippa belasta kroppen med att vara stel.

http://www.watski.se/7x50-Autofocus-Watski-115Gt - Här är kikare som jag har fast i grönt skyddsgummi och lite andra finnesser men i princip samma modell. Du ser att den saknar ratten (Fokuserings-ratten)
Schysst att du förklarade allt detta!

Hittar en som det står nautic på. Vad innebär det?

Fokuserings-ratten - syftar du på att den är längre då eller?
Citera
2017-04-28, 13:35
  #7
Medlem
Harbards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negerprutt
Schysst att du förklarade allt detta!

Hittar en som det står nautic på. Vad innebär det?

Fokuserings-ratten - syftar du på att den är längre då eller?

Lugnt

Nautic är en enhet som används till sjös , Nautisk mil.

På en kikare med "autofokus" så har den ingen fokuseringsratt alls, det är dina ögon som fokuserar istället, vilket kan vara tröttsamt i längden dock.

Fågelskådare använder gärna kikare med manuell fokusering då man ibland måste kika igenom buskar, grenar m.m och då kan det vara svårt att fokusera rätt om man inte har manuell.
Citera
2017-05-24, 09:56
  #8
Medlem
Sherlok.Holmess avatar
Knyt fast ett snöre i kikaren och sätt andra änden av snöret under skon. Så länge snöret är spänt så blir det minimalt med skakningar. Har sett många fotografer använda den typen av "gettostativ".

Dock blir man nog trött i armarna efter ett tag så ska du stå en längre tid bör du skaffa ett ritkigt stativ.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback