Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-06, 14:06
  #13
Medlem
Fredrik Steen tillhör inte mina favoriter av "hundcoacher" men tror TS behöver förstå lite mer kring detta med valpar och bitande.

http://blogg.agria.se/fredriksteen/2...ngar-den-inte/
Citera
2017-05-16, 18:55
  #14
Medlem
Olegskis avatar
Jag hoppas ni avlivade den om den inte blev bättre så den inte hamnar hos fel människa så att säga.
Citera
2017-05-16, 22:32
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olegski
Jag hoppas ni avlivade den om den inte blev bättre så den inte hamnar hos fel människa så att säga.

Avliva en valp på 11,12 veckor för den bits? Hört talas om valptänder?
Citera
2017-05-17, 11:32
  #16
Medlem
Blir så irriterad när man läser om sådana inlägg...
Fundera på att avliva den vid 12 veckor är bara ett tecken på att du verkligen inte ska ha hund. Har du läst minsta lilla om hur det är att ha valp?

Valpar är inte aggressiva. Din valp på 11-12 veckor motsvarar samma inlärningsförmåga som ett barn på ungefär 3 år.
Valpen förstår inte rätt och fel. Mjölktänderna växer så det knakar och det kliar och värker.
Vissa hundar fungerar det med att säga Nej, andra inte. Min senaste fungerade inte Nej på då han bara blev ännu mer taggad av det.

Jag har alltid kört med att så fort valpen biter i mig eller gäster så är lek/mys-stunden över och jag reser mig upp och går därifrån. Till slut kommer dem förstå att bitas leder till tråkigt. Beröm när han tuggar på hudben/tuggben eller vad du nu har.
Beröm alltid med hög frekvens, tillrättavisa med låg frekvens på rösten.
Tänk på att detta går inte på 1 dag, eller ens 1 månad att träna. Hur pass konsekvens du är avgör hur lång tid det tar.

Att din valp inte är gosig vid 12 veckor beror på att hon inte är van vid detta. Valpen ser fortfarande händerna som leksaker. Allt blir lugnare och lättare med tiden.

Valpen sover inte alltid på den platsen du tycker känns lämplig. Oftast vill valpen kunna krypa in i en bur för att vara 'skyddad' från flera håll.
Väldigt vanligt att de sover under bord/stolar/sängar. Allt som ger ett tak och lite väggar.
Försök bara ha roligt med valpen.

Äter hon ordentligt än? I så fall försök leka lite lätt och använd maten som belöning. Sök på kontaktövningar och passivitetsträning.

Bara håll ut, de växer ifrån detta. Det kommer minska drastiskt inom en månad kan jag garantera.
Citera
2017-05-18, 20:34
  #17
Medlem
Olegskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingstown
Avliva en valp på 11,12 veckor för den bits? Hört talas om valptänder?

Ja om det inte blir bättre med tiden givetvis.
Citera
2017-05-21, 15:48
  #18
Medlem
Håller med dajmglassen. För många kommentarer som antyder att detta är ett felbeteende. Låt oss bara klara göra en sak En hälsosam valp bits. Förstår att det är jobbigt men det är något man måste stå ut med om man köper valp. Skrika och bestraffa valpen kommer inte fungera. Busar ni och valpen bits, så blir det inge mer lek. Ställ dig upp, vänd ryggen till eller sträck händerna upp i luften. Upprepa detta flera gånger per dag. En annan viktig sak att tänka på är att denna fas är när hunden lär sig använda sina tänder, hade man kollat på en kull så låter ofta mamman valparna bita men säger till när det biter för hårt. Börjar man bestraffa hunden så fort den bits kommer den aldrig lär sig detta och de kan bli väldigt farligt i vuxen ålder. Även vill du att valpen ska förstå nej så börja träna in det, inte bara säga/skrika det och tro att valpen ska förstå.

Du säger att hon inte tar leksaker, hur ger du leksaken åt hon när hon bits? Hon tycker förmodligen händer är roliga för de rör på sig, försök gör leksaken så rolig som möjlig tills hon tar den. När min valp var i den ålder tog hon inte vanliga råhudsben, däremot tjursena var hon galen i. Detta får man vara lite försiktig med detta i början, då den är rökt och deras magar i så tidig ålder kan reagera på detta. Även märgben med olika slags fyllningar är också något som de flesta valpar tycker om att arbeta med. Båda kan hjälpa hunden hantera sin valptänder, och även sedan när de nya tänderna börjar växa ut.

När det kommer till sovplatsen, då och då under dagen eller innan lägg dags, gärna när hunden inte ser, lämna några godis bitar där du vill att valpen ska sova. Även belöna om valpen väl ligger där. Detta brukar göra platsen mer intressant så småningom. Men annars skulle jag inte oroa mig, ligger hon under sängen, lägg en filt där eller nå. Det viktigaste är att din hund känner sig trygg, speciellt då den är så ung.

När det handlar om att vara ute skulle jag rekommendera att endast vara ute tills hunden gör sina behov, belöna och gå in. Det kan enklare skapa en förståelse att ute är där man gör sin behov inget annat. Sen är de tyvärr så att valpar gör sina behov inomhus, det kommer hända och är väldigt svårt att undvika. Detta är inget du ska bestraffa hunden för heller, då den inte förstår. Som tidigare sa en valp är som ett väldigt litet barn som inte förstår, så det gäller här som ägare att bara vara tålmodig. En hund är inte vuxen fören den är 2-3 år gammal. Alltså är det många faser din hund kommer gå igenom som du inte kommer förstå dig på. Men precis som med mänskliga barn och tonåringar så måste man hjälpa och stötta, samma gäller hunden. Var inte så snabb på att bestraffa din hund utan försök istället visa vad som är rätt beteende.
Citera
2017-06-07, 13:24
  #19
Medlem
Hursomhelstings avatar
Grattis! Du har fått Alfa ur kullen.
De blir till de bästa hundarna men att de kräver.
Tuffa tag, du måste framstå som ledaren, detta sker på det mentala planet och med röst o kroppsspråk.
Har bara ägt den sorten, inget gosiii gosiii där inte men att rätt skött så vänder detta och man får den bästa vännen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback