Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-25, 12:59
  #13
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Jag är född i Bohuslän och har norska släktingar, så jag kanske är partisk, men jag upplever 99% som rimligt för egen del.

Samma här. Bor i Västsverige och har norska släktingar så för min del är det inga problem.
Däremot har jag ett tiotal vänner som seriöst måste gå över till engelska för at de inte förstår norska. oförståeligt för min del men men, de förstår väl helt enkelt inte

Däremot har jag aldrig stött på en norrman (och det är några hundra stycken) som haft några som helst problem att förstå mig, utöver "falska vänner".

Men som sagt, bara anekdoter, men säger det mest eftersom att för mig känns det så främmande att färre norrmän kan svenska än tvärtom.
Citera
2017-04-25, 16:21
  #14
Medlem
farbror Svens avatar
Unga danskar verkar ganska ofta vara obekväma med att jag tilltalar dem på swensko. Jag tror inte att det har något med det rent fysiska eller estetiska att göra i första hand, utan att deras plötsligt infunna oro eller osäkerhet snarare är språkligt betingad. Jag tror att deras obehag hade försvunnit i ett trollslag om kommunikationen hade förts på amerikanska.
Citera
2017-04-25, 19:35
  #15
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Kom hem igår från släktträff i Stavanger. Allt var jättekul och vi pratade så klart på våra egna språk med noll missförstond utom i några fall med "falska vänner", som vi fick förklara vad det helt enkelt hette på engelska för att få fram innebörden.

Hur som. Jag satt på flyget och läste i den otroligt tråkiga tidningen de alltid har, och det fanns en liten undersökning över kunskaper mellan skandinaver och deras kunskaper i grannspråken.

Norrmännen dominerade med 99% på svenska och typ 94% på danska.
Svensken låg mitt i mellan, minns inte siffrorna men det var i alla fall 94% på norska, men "bara" 84%~ på danska.

Sen hade vi danskan. De låg absolut sist. Norskan var nog något högre, men på svenska låg det bara på 64% eller något. Hur kommer det sig?

Uttalsmässigt är ju svenska hyfsat tydligt, i alla fall så tydligt att mina norska släktingar säger att det är det som är så enkelt med svenskan jämfört danskan, att vi faktiskt artikulerar orden som de stavas i de flesta fallen. Varför är det då inte samma sak för danskar?

Ordförrådet? Sett till det skriftliga är ju danska väldigt likt norska, med en hel del ord som vi använder i svenskan men som INTE används i Norge så mycket, så man tycker ju att de borde ha lika mycket problem där då som norrmän, alltså inte alls.

Exponering? Är det så att danskar inte exponeras för svenska i samma grad som norrmän? Har de inte svensk TV i danmark? I Stavanger fick vi in både TV3 och TV4.

Någon annan anledning? Att vi har svårt för danska är rätt uppenbart, men jag har alltid undrat varför danskar verkar ha så svårt för vårt språk när inte norrmän har det

Hej!

Jag tänker förklara hur det ligger till. Det ligger i Norskt intresse att utropa sig som mest skandinavisk av alla skandinaviska länder. Norrmännen är duktiga på Svenska och dem skryter oftast med detta. Det är av orsaken att Svenska som språk anses som fint i Norge.

Svenska har den fina mjuka tonerna som svänger med en perfekta frekvensen. Jämför Svenska och Norska så inser du hur hemskt Norska låter. Norrmän en kan inte ens ena sig hur dom själva ska skriva och tala. I Norge tillrättavisar man inte elever om de talar överdriven dialekt i skolan, vilket man gör här i Sverige och Danmark. Norska låter rätt lustigt att lyssna på. Nästan lite roande. Men jag kan lova dig att Norska är ett hemskt ljud och är ett rätt tråkigt uttal. Jag finner snarare Finlandssvenska mer behagligt att lyssna på än Norska. Danska är också behagligt att lyssna på än fast jag inte förstår alla ord dem säger. Men det ska bli ändring på det i höst.

Hur som helst. Om du kommer kontakt med "fint och prydigt" Norskt folk då kommer du höra att dem har tagit efter den Svenska frekvensen i rösten. Det är bara simpelt Norskt folk som just pratar med den klassiska Norska dialekten. Sådant är ostatus i Norge. Nu säger jag inte att Svenska är superhög status i Norge. Jag säger bara att Norrmän har ett intresse att ta del av Svenska språket då det låter helt enkelt OK i mångas öron. Det är ett helt OK språk.

Att Norrmänen skryter att dem också förstår Danska, är en myt. Norrmän har lika svårt att förstå Danska som som vi har svårt att förstå Danska. Danskar har också svårt att förstå Svenska och Norska och många Danskar kan inte skilja mellan Svenska och Norska. Tro mig, jag har både läst och frågat samt fått svar från Danskar.

Som sist vill jag säga att MÅNGA Svenskar förstår Norska. Det är Norrmännen som snarare har svårt att sluta prata dialekt. Dialekt är ostatus här i Sverige medans dialekt i Norge är mer accepterat.

Dem som verkligen medveten misshandlar sitt språk är Danskarna. Helvete vad dem är less på att höra om den där potatisen i munnen.

Mvh
Uncle Tom
Citera
2017-04-26, 16:11
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venicones
När vi nu ändå är inne på danskarna så har jag märkt att danskarna i allmänhet (inte bara ungdomarna) brukar engelska lånord i sitt tal i löjligt stor utsträckning. Danskan av idag är ännu mer "anglifierad" än svenskan.

Min erfarenhet är lite mer delad. Ja, danskan har blivit fullständigt förpestad med en massa engelskt skräp som "computer", "station car" (vad nu det är - på engelska heter det "estate car") och "task force". Men samtidigt uppfattar jag det som att det där massiva anglosaxiska inflytandet på det informella planet är mindre än i Skåne och Sverige. Jag kan ha fel, men det känns som att man hör betydligt mindre "awesome", "cringe" och "you go girl" när danskar snackar. Jämför danska och svenska P3 - den svenska utgåvan är en orgie i populärkultur-amerikanska.
__________________
Senast redigerad av Gorm Den Gamle 2017-04-26 kl. 16:14.
Citera
2021-11-13, 00:14
  #17
Medlem
Nihennas avatar
Är det kanske inte så vanligt som jag trott att svenskar förstår norska bra?

Jag har alltid trott "Ja men klart svenskar förstår norska!". Börjar dock fundera på om det är min egna situation som färgar omdömet, då jag har släkt från Stavanger och Bergen och utsätts för norska hyfsat ofta. Jag förstår givetvis inte varje ord släkten spottar ut, men konversationerna flyter på och är det något ord man inte förstår så ber man de bara förklara ordet i detalj så löser det sig.

Jag har väl aldrig riktigt tänkt att svenskar ska förstå Vestlandsdialekt perfekt, men jag har ändå tänkt att "alla" svenskar givetvis förstår Oslo-norska och andra dialekter från de östra delarna, men på senare tid har jag stött på allt fler människor som påstår sig ha väldigt svårt att förstå norska och där jag rätt och slätt fått översätta när vi sett på något norskt klipp utan undertexter.

Är det kanske inte så vanligt som jag trott när det gäller förståelse i det norska språket, ens bland de dialekter som ligger oss absolut närmast?
Citera
2021-11-13, 00:19
  #18
Medlem
mikaelss avatar
Ledsen att behöva berätta det, men folk, särskilt yngre, är betydligt mer korkade än man kan tro, och klarar inte av Oslonorska, som ju mer eller mindre är svenska.
De klarar ju inte ens av svenska.
Citera
2021-11-13, 00:22
  #19
Medlem
rtyuios avatar
Att lära sig Norska som Svensk.

År 0-2
Jag förstår inte någonting av vad du säger...

År 2-
Jeg skjønner ikke en dritt av hva du sier...
Citera
2021-11-13, 00:29
  #20
Medlem
Jag har ungefär lika svårt att förstå en värmlänning som en norrman från Oslo. Jag tror att nästan alla svenskar förstår norrmän mer eller mindre till fullo såvida orden inte skiljer sig åt i det ämne man ska diskutera. Den norska grammatiken har i stort sätt alla ungdomar koll på efter serien Skams storhetstid.
Citera
2021-11-13, 06:31
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Ledsen att behöva berätta det, men folk, särskilt yngre, är betydligt mer korkade än man kan tro, och klarar inte av Oslonorska, som ju mer eller mindre är svenska.
De klarar ju inte ens av svenska.

Ptja, det finns ju gott om "Svenskar" som knappt kan ett ord Svenska, så att tro de kan Norska, ter ju sig ganska befängt.
Citera
2021-11-13, 07:04
  #22
Moderator
Lapapps avatar
Jag har säsongsarbetat i Norge med en drös andra svenskar, så jag har lite insikt. Jag var i en avkrok med lite underlig dialekt, men relativt svensk intonation, så inte uppenbart svårare än Oslonorska. I min grupp var vi ca tio svenskar från olika delar av Sverige. Norska talat i för dem normal hastighet är svårt för (unga) svenskar att förstå. Man uppfattar en del, men inte allt. Vid ett morgonmöte när känslorna kan bli lite upprörda förstår man ännu mindre. Pratar de långsamt förstår man det mesta. Efter 1-3 veckor har man kommit in i det och förstår 99% även när de inte pratar långsamt.
Citera
2021-11-13, 07:07
  #23
Medlem
Flexarn10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Ledsen att behöva berätta det, men folk, särskilt yngre, är betydligt mer korkade än man kan tro, och klarar inte av Oslonorska, som ju mer eller mindre är svenska.
De klarar ju inte ens av svenska.
I mitt jobb på senare år där jag stött på yngre norrmän har dom valt att prata engelska.
Dock bara dom yngre.
Annars pratar jag med danskar och norrmän
Och vi för varsit språk utan problem
Citera
2021-11-13, 07:29
  #24
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Jag har säsongsarbetat i Norge med en drös andra svenskar, så jag har lite insikt. Jag var i en avkrok med lite underlig dialekt, men relativt svensk intonation, så inte uppenbart svårare än Oslonorska. I min grupp var vi ca tio svenskar från olika delar av Sverige. Norska talat i för dem normal hastighet är svårt för (unga) svenskar att förstå. Man uppfattar en del, men inte allt. Vid ett morgonmöte när känslorna kan bli lite upprörda förstår man ännu mindre. Pratar de långsamt förstår man det mesta. Efter 1-3 veckor har man kommit in i det och förstår 99% även när de inte pratar långsamt.

Jag har ingen sådan erfarenhet från verkliga livet men har sett en del på norsk tv. Mycket handlar om dialekt naturligtvis. Det finns norska jag har svårt att förstå och norska som jag förstår tämligen smärtfritt. Men som du säger är det en period då man måste ställa om lite. Det är inte självklart att man förstår klart och tydligt dag 1 men har man hört norska regelbundet under några veckor är det oftast inga större problem.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback