Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-24, 16:53
  #1
Medlem
Gianellos avatar
Imorse vaknade jag upp till de goda nyheterna att kronan hade stärkts mot de flesta andra valutor. Eftersom jag ska åka till Tokyo i sommar och har väntat på ett bra tillfälle att köpa på mig lite yen så gick jag snabbt in och kollade valutakursen. Som förväntat hade yen tappat ordentligt i värde, i kronor räknat.

Den stora förvåningen uppstod när jag sedan gick in på Forexs hemsida för att handla. Den kursnedgång som jag sett på xe.com såg man inte röken av på varken Forex eller Exchanges hemsida.

Hur kan detta komma sig? Är växlingskontoren alltid lite sena med att följa kursen? Kommer priset sjunka imorgon? Eller finns det någon sorts kartell-uppgörelse att inte följa med kraftiga kursnedgångar för att på så sätt tjäna pengar?
Citera
2017-04-24, 17:03
  #2
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gianello
Imorse vaknade jag upp till de goda nyheterna att kronan hade stärkts mot de flesta andra valutor. Eftersom jag ska åka till Tokyo i sommar och har väntat på ett bra tillfälle att köpa på mig lite yen så gick jag snabbt in och kollade valutakursen. Som förväntat hade yen tappat ordentligt i värde, i kronor räknat.

Den stora förvåningen uppstod när jag sedan gick in på Forexs hemsida för att handla. Den kursnedgång som jag sett på xe.com såg man inte röken av på varken Forex eller Exchanges hemsida.

Hur kan detta komma sig? Är växlingskontoren alltid lite sena med att följa kursen? Kommer priset sjunka imorgon? Eller finns det någon sorts kartell-uppgörelse att inte följa med kraftiga kursnedgångar för att på så sätt tjäna pengar?

Jag antar att det fungerar som så att växlingsbolagen köper fysiska sedlar kanske förra veckan. De har alltså betalat det högre priset vid inköp, och då är det ju ingen jättebra affär att sälja dem för ett billigare pris efter ett ras.

Det är i och för sig möjligt att de hedgar sig genom att sälja valuta/optioner samtidigt som de köper sedlar, det vet jag inte.. Oavsett ser de väl en bra möjlighet att förbättra marginalerna vid plötsliga, kraftiga fall. Folk i allmänhet följer inte varken valutakurs eller växelkurs speciellt noga inför en resa.

Varför tar du inte med ditt bankkort och handlar med i Japan bara? Och tar ut lokalt, borde vara billigare?
__________________
Senast redigerad av Stygotius 2017-04-24 kl. 17:07.
Citera
2017-04-24, 18:59
  #3
Medlem
Gianellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Jag antar att det fungerar som så att växlingsbolagen köper fysiska sedlar kanske förra veckan. De har alltså betalat det högre priset vid inköp, och då är det ju ingen jättebra affär att sälja dem för ett billigare pris efter ett ras.

Det är i och för sig möjligt att de hedgar sig genom att sälja valuta/optioner samtidigt som de köper sedlar, det vet jag inte.. Oavsett ser de väl en bra möjlighet att förbättra marginalerna vid plötsliga, kraftiga fall. Folk i allmänhet följer inte varken valutakurs eller växelkurs speciellt noga inför en resa.

Varför tar du inte med ditt bankkort och handlar med i Japan bara? Och tar ut lokalt, borde vara billigare?

Din teori låter rimlig.

Jag kommer definitivt att ta med mig mitt bankkort för att använda i nödfall. Mitt konto innehåller ju dock SEK, vilket innebär att när jag handlar i yen så kommer summan att räknas ut utifrån Handelsbankens egen växlingskurs. Jag tog för givet att den kursen (+ eventuella avgifter) borde vara sämre än den som ett faktiskt växlingskontor kan erbjuda. Så kanske det inte alls måste vara?

Sen har jag läst att Tokyo inte har lika tätt mellan bankomaterna som många europeiska städer, samt att det är vanligare med butiker och restauranger som inte tar kort. Men huvudanledningen var att jag trodde att jag skulle få en bättre kurs på Forex i Stockholm
Citera
2017-04-24, 19:17
  #4
Medlem
Grandesporross avatar
min erfarenhet är att du får alltid bättre växlingskurs med korten än hus forex eller din vanliga bank. Och om du verkligen vill köpa yen kommer du antagligen få bäst växlingskurs i japan, använd ditt kort även för den växlingen.
Citera
2017-04-24, 19:38
  #5
Medlem
Bbobis avatar
Här där jag bor använda lokala valutan samt USD. Tar ut USD i bankomat och en snabb koll mot forex så är ju deras kurs väldigt mycket sämmre.

Dollarn står på 8,87. Forex hemsida säger 9,52.

Senaste uttaget jag gjorde med kortet den 15e. Dollarn stod på 9,04, blev 9,23 i bankomaten.

Forex har ingen kurs för den 15e bara för 13e och 18e. 13e slutade kursen i princip på samma kurs som när jag tog ut pengar (skiljer 0,01sek). Ändå tog forex hela 9,67sek/usd jämförd med 9,23sek då, Bank of Norwegian Visa.

Inte yen men det är så forex tjänar pengar. Ta ut på plats.
__________________
Senast redigerad av Bbobi 2017-04-24 kl. 19:41.
Citera
2017-04-24, 19:49
  #6
Medlem
Gianellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Här där jag bor använda lokala valutan samt USD. Tar ut USD i bankomat och en snabb koll mot forex så är ju deras kurs väldigt mycket sämmre.

Dollarn står på 8,87. Forex hemsida säger 9,52.

Senaste uttaget jag gjorde med kortet den 15e. Dollarn stod på 9,04, blev 9,23 i bankomaten.

Forex har ingen kurs för den 15e bara för 13e och 18e. 13e slutade kursen i princip på samma kurs som när jag tog ut pengar (skiljer 0,01sek). Ändå tog forex hela 9,67sek/usd jämförd med 9,23sek då, Bank of Norwegian Visa.

Inte yen men det är så forex tjänar pengar. Ta ut på plats.

Jag är övertygad. det är inte jättekonstigt om man tänker efter: Forex och co har valutaväxling som huvudsaklig affärsidé medan bankerna mer ser det som en sido-tjänst de erbjuder (inte lika viktigt att den är lönsam).


Tack för alla hjälpsamma svar! Ni har säkerligen hjälpt mig spara tillräckligt för en extra sushi eller två
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback