Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-26, 08:22
  #13
Medlem
Klarifiering:

Jag har aldrig ens funderat på om det blir så att jag skulle slippa betala. Kanske skulle varit tydligare i trådstarten, men jag såg bara alternativen:

A) Jag ger dem femhundringen och restaurangen blir skyldiga mig växel.

B) Jag blir skyldig dem beloppet jag har ätit för.
Citera
2017-04-26, 09:42
  #14
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Klarifiering:

Jag har aldrig ens funderat på om det blir så att jag skulle slippa betala. Kanske skulle varit tydligare i trådstarten, men jag såg bara alternativen:

A) Jag ger dem femhundringen och restaurangen blir skyldiga mig växel.

B) Jag blir skyldig dem beloppet jag har ätit för.
Svar: Faktura!
Citera
2017-04-26, 09:53
  #15
Medlem
xitunos avatar
I praktiken har du antingen kort eller swish.

Förr kunde man få arbeta av det, exempelvis genom att diska, men med de skärpa reglerna så är det troligen inte längre ett alternativ.
Citera
2017-04-26, 10:02
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Svar: Faktura!
Självfallet, men vilket av alternativen A och B blir det?
Citera
2017-04-26, 10:28
  #17
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Självfallet, men vilket av alternativen A och B blir det?
Ingen, på det sätt som beskrivs.
Om man hårdrar det så är det ju du som blir skyldig näringsidkaren pengar men du får ju istället en faktura att betala, det är ju inte direkt en skuld.
Du äter och lämnar dina uppgifter och betalar sedan fakturan på det sätt du vanligtvis betalar fakturor.
Citera
2017-04-26, 16:02
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Ingen, på det sätt som beskrivs.
Om man hårdrar det så är det ju du som blir skyldig näringsidkaren pengar men du får ju istället en faktura att betala, det är ju inte direkt en skuld.
Du äter och lämnar dina uppgifter och betalar sedan fakturan på det sätt du vanligtvis betalar fakturor.
I så fall är det ju alternativ B.

Inte för att vara den som är den, men VET du att det är så? Jag får intrycket av att du gissar lite.
Citera
2017-04-27, 06:08
  #19
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
I så fall är det ju alternativ B.

Inte för att vara den som är den, men VET du att det är så? Jag får intrycket av att du gissar lite.
Jag VET att det är så då jag varit med om detta några gånger under mina år i restaurangbranschen.
Citera
2017-04-27, 09:32
  #20
Medlem
GabrielToshs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Ingen, på det sätt som beskrivs.
Om man hårdrar det så är det ju du som blir skyldig näringsidkaren pengar men du får ju istället en faktura att betala, det är ju inte direkt en skuld.
Du äter och lämnar dina uppgifter och betalar sedan fakturan på det sätt du vanligtvis betalar fakturor.

Jo, man kan säga skuld.

Fordran är väl det mest korrekta.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Fordran
Citera
2017-04-27, 10:07
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Jag VET att det är så då jag varit med om detta några gånger under mina år i restaurangbranschen.
No offence, men det betyder inte just någonting alls. Bara för att saker brukar lösas på ett visst sätt i praktiken betyder det inte att det är vad som faktiskt gäller enligt lag. Jag har jobbat i restaurangbranschen med, och det är åtskilliga gånger jag har hört folk säga massa felaktigheter.
__________________
Senast redigerad av RulleRivare 2017-04-27 kl. 10:10.
Citera
2017-04-27, 20:55
  #22
Medlem
GabrielToshs avatar
Så här är det. (Tror jag.)

Ni har ingått ett avtal om köp. Köpet regleras av konsumentköplagen.

När man har ingått ett köpeavtal har man en skyldighet att betala för de produkter man har köpt.

Att betalningen (ingen växel eller kortterminalen är trasig) inte går att genomföra förändrar inte det faktum att näringsidkaren har en fordran på dig, grunden för fordran är köpeavtalet.

Jag tror inte de kan kräva att du måste ta dig till restaurangen för att betala, de räcker med att de tillhandahåller ett kontonummer.

Om du betalar inom ca en månad gissar jag på att det är räntefritt eftersom det är konsumentköp, men vad vet jag.

För att sammanfatta:

Ni har ingått ett konsumentköpavtal. Näringsidkaren har levererat produkter i enlighet med det avtalet. Därmed har en fordran uppstått. Precis som i alla andra sammanhang så försvinner inte fordringar bara för att man inte kan genomföra en överföring av pengar.

Intressant vidare fråga:

Jag tror inte de har rätt att envarsgripa dig om du vill lämna restaurangen utan att ha identifierat dig. Det är så att säga deras loss att de ingår avtal med parter de inte vet vilka de är.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback