Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-24, 14:41
  #1
Medlem
Hej,

Är nu i slutet av körkortsutbildningen där jag mestadels kört hemma, och gått till körskola för att "kolla av" och få feedback. Det är enligt STRs plan de går efter. Har gjort deras teoritester och klarade kunskapsprovet förra veckan med endast fåtal fel, och uppkörning väntas denna vecka.

Det är en sak dock som trafikläraren gnäller om, och det är att hon tycker att jag skall växla ned så långt innan, medan jag anser att man växlar efter beroende på hastighet och motorljud. Är det en acceleration på t ex påfart till motorväg är det ju till stor del motorljudet. Jag tycker att om man skall växla ned mycket tidigare så kräver det att man isf revmatchar, annars kommer man f ryck. Detta bemötte jag henne med.

- Hon tyckte man visst kunde växla ned tidigare och tyckte inte att det skulle finnas nån skillnad beroende på hastighet.

Då undrar man, vet hon ens varför man inte ALLTID vara kan släppa upp kopplingen direkt när man växlar isf?

Som sagt, jag växlar efter den hastighet och folk som åkt med mig privat anser knappt att mer flyt än så går inte ha, och det är aldrig några ryck eller dylikt. Kollegor och släkt verkar göra samma sak (när man tittat). Kopplingen använder jag endast vid växling, och är aldrig nedtryckt mer än 3 sekunder.

Kan jag bli kuggad på uppkörning för att jag inte växlar ned långt innan? Säkerheten är inte äventyrad då man avsöker och bedömer risker simultant.

Jämför med videon här (som liknar det körskolläraren säger).

https://youtu.be/uAKL7inOhtc

Tack på förhand!
__________________
Senast redigerad av Rewexx 2017-04-24 kl. 15:06.
Citera
2017-04-24, 15:03
  #2
Medlem
Bigl-rips avatar
Det har väl med deras jävla eco driving idéer att göra?
Citera
2017-04-24, 15:05
  #3
Medlem
Körskolan letar små problem att mjölka dig på pengar, Om du är osäker i trafiken eller inte kan framför fordonet på ett säkert sätt blir du kuggad. Allt annat eco miljö tjaffs är skitsnack.
Citera
2017-04-24, 15:07
  #4
Medlem
Milan.Barcas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigl-rip
Det har väl med deras jävla eco driving idéer att göra?
Detta... Gör vad de ber dig att göra, sedan när du klarat av uppkörningen så återgår du till hur du normalt kör. Känner inte en jävel som växlar ner 500 meter innan man kommer fram till en korsning/cirkulationsplats som körskollärare vill att man gör
Citera
2017-04-24, 15:08
  #5
Moderator
Elrosss avatar
(FB) Den enda tråden om Körkortsutbildning, Teoriprov och Uppkörning

Rätta stället att ställa frågan på.

Växling bör ske efter varvtal, kan vara bra att säga om du får den frågan då det annars blir subjektivt samt att olika bilar låter olika mycket på varvtalen. Vad menar du med växla ner tidigare och inför vad? Syftar du på motorbromsa? Att köra miljövänligt ingår i uppkörningen så de kan poängtera det men tror inte de kuggar bara för en sådan sak om du nu inte kör väldigt miljöovänligt, dock tror jag man kuggar av annan anledning då.

Om det kommer ett stopp längre fram och du inte anpassar hastighet och växlar ner innan utan väljer att bromsa in kraftigare kanske de anser att du inte läser av trafiken nog bra och kuggar dig om det är det du syftar på.
Citera
2017-04-24, 15:19
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elross
(FB) Den enda tråden om Körkortsutbildning, Teoriprov och Uppkörning

Rätta stället att ställa frågan på.

Växling bör ske efter varvtal, kan vara bra att säga om du får den frågan då det annars blir subjektivt samt att olika bilar låter olika mycket på varvtalen. Vad menar du med växla ner tidigare och inför vad? Syftar du på motorbromsa? Att köra miljövänligt ingår i uppkörningen så de kan poängtera det men tror inte de kuggar bara för en sådan sak om du nu inte kör väldigt miljöovänligt, dock tror jag man kuggar av annan anledning då.

Om det kommer ett stopp längre fram och du inte anpassar hastighet och växlar ner innan utan väljer att bromsa in kraftigare kanske de anser att du inte läser av trafiken nog bra och kuggar dig om det är det du syftar på.

Nja, det handlar om att växla ned inför korsning eller cirkulationsplats. Motorbroms gör jag, men jag växlar inte t ex ned från 4:an till 3:an i 45-50 km/h för att motorbromsa, utan jag släpper gasen och växlat ned efter rätt hastighet i så fall. Detta beror helt och hållet på situationen. Problemet här är att körskolläraren anser att man lägger i en växel för en fart som inte matchar varvtalet. Hon säger inte detta bokstavligt, men när hon säger "växla ned" så är varvtalet helt fel för den växeln. Jag skulle nog sagt detta i tråden, men hon argumenterar för att man får en större motorbroms.

Vad jag hört är att det räcker med att släppa gasen och växla ned för rätt fart?
__________________
Senast redigerad av Rewexx 2017-04-24 kl. 15:23.
Citera
2017-04-24, 15:23
  #7
Moderator
Elrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rewexx
Nja, det handlar om att växla ned inför korsning eller cirkulationsplats. Motorbroms gör jag, men jag växlar inte t ex ned från 4:an till 3:an i 45 km/h för att motorbromsa, utan jag släpper gasen och växlat ned efter rätt hastighet i så fall. Detta beror helt och hållet på situationen. Problemet här är att körskolläraren anser att man lägger i en växel för en fart som inte matchar varvtalet. Hon säger inte detta bokstavligt, men när hon säger "växla ned" så är varvtalet helt fel för den växeln. Jag skulle nog sagt detta i tråden, men hon argumenterar för att man får en större motorbroms.

Vad jag hört är att det räcker med att släppa gasen och växla ned för rätt fart? På detta sätt gör jag nu när situationen tillåter.

kan vara så att de anser att rätt växel för situationen (behöver inte alltid behöva hastighet) som kan krävas. Ex låter det som en hög växel att ha fyrans växel när du kör 45km/h, speciellt in i en rondell eller korsning där du kan förväntas behöva bromsa ytterligare relaterat till annan trafik. Om du bara släpper på gasen och växlar ner ser jag inte att det skulle vara någonting fel med det om farten är rätt till situationen samt hastighetsbegränsningarna.

Inte matchar varvtalet? Tycker hon varvtalet är för högt eller lågt? De bör ligga mellan 2-3000 i varvtal
Citera
2017-04-24, 16:06
  #8
Medlem
8bitrages avatar
Du kan ju inte revmatcha neråt för att få en effektiv motorbroms. Då _ska_ du ju växla ner längre för att tvinga ner varvtalet när du växlar ner... det är ingen mc du kör.

"Släppa upp kopplingen direkt", menar du att du släpper kopplingen från nedtryckt till upp bara "pang-tjong" och använder gasen för att revmatcha för att slippa ryck? Då skulle jag också gnälla om jag var din lärare
__________________
Senast redigerad av 8bitrage 2017-04-24 kl. 16:08.
Citera
2017-04-24, 16:09
  #9
Medlem
NastyPigs avatar
sej till hon att du inte e intresserad av att jöra som du eller hon tycker utan du vill jöra som upp körnings läraren vill för att god känna dej. så be hon visa de.
Citera
2017-04-24, 16:20
  #10
Medlem
happilappis avatar
Haha den där videon är ju helt efterbliven och inte ens bra för ecodriving. Han bromsar ju hela vägen trots att det optimala är att växla 3an-2an på en gång och sakta släppa kopplingen så det motorbromsar.
Citera
2017-04-24, 16:23
  #11
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rewexx
Nja, det handlar om att växla ned inför korsning eller cirkulationsplats. Motorbroms gör jag, men jag växlar inte t ex ned från 4:an till 3:an i 45-50 km/h för att motorbromsa, utan jag släpper gasen och växlat ned efter rätt hastighet i så fall. Detta beror helt och hållet på situationen. Problemet här är att körskolläraren anser att man lägger i en växel för en fart som inte matchar varvtalet. Hon säger inte detta bokstavligt, men när hon säger "växla ned" så är varvtalet helt fel för den växeln. Jag skulle nog sagt detta i tråden, men hon argumenterar för att man får en större motorbroms.

Vad jag hört är att det räcker med att släppa gasen och växla ned för rätt fart?
Du gör rätt och trafikskolläraren är en idiot.

Finns ingen anledning att växla ner för att öka motorbromsen, bara dumt att slita extra på motor, koppling och växellåda. Man växlar ner när man är nere i fart. Bromsar gör man med färdbromsen och slipper därmed också rost på bromsskivorna.

Ibland ser man kärringar som växlar ner från 5:an till 4:an till 3:an till 2:an och slutligen till 1:an, innan varenda korsning.
Citera
2017-04-24, 16:43
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Du gör rätt och trafikskolläraren är en idiot.

Finns ingen anledning att växla ner för att öka motorbromsen, bara dumt att slita extra på motor, koppling och växellåda. Man växlar ner när man är nere i fart. Bromsar gör man med färdbromsen och slipper därmed också rost på bromsskivorna.

Ibland ser man kärringar som växlar ner från 5:an till 4:an till 3:an till 2:an och slutligen till 1:an, innan varenda korsning.

Detta är lite min tanke också.

Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
Du kan ju inte revmatcha
neråt för att få en effektiv motorbroms. Då _ska_ du ju växla ner längre för att tvinga ner varvtalet när du växlar ner... det är ingen mc du kör.

"Släppa upp kopplingen direkt", menar du att du släpper kopplingen från nedtryckt till upp bara "pang-tjong" och använder gasen för att revmatcha för att slippa ryck? Då skulle jag också gnälla om jag var din lärare

Nej, jag har beskrivit helt exakt hur jag gör. Jag revmatchar inte, utan växlar efter rätt hastighet för den växeln. Problemet återigen som beskrivits är hur långt innan nedväxlingen skall göras, där det sätt som körskolläraren vill ha efterliknas i videon inkl i första inlägget i tråden. Hur försiktig jag är på dragläget beror helt och hållet på situationen. Ur bilens perspektiv är det ju bra; bilen går aldrig ryckigt eller hoppar till (i samband med växling). Foten vilar aldrig på kopplingspedalen.

Intressant, hittade mitt i allt detta en blogg som drivs av f.d. trafikinspektör. Eftersom körskolläraren argumenterade för mer effektiv motorbroms vid nedväxling så långt tidigare och det verkar vara ecodriving som det hela handlar om (min tolkning som flera andra här i tråden vad det verkar), säger inspektörn så här:

Citat:
Du kan alltid motorbromsa så länge det finns tid för det. Sedan när hastigheten är rätt lägger du i önskad växel. Det tar tid att lära sig motorbromsa bra eftersom det kräver god rutin och god förmåga att planera sin körning. Men man får börja där man är och sedan ta det vidare till nya nivåer. På ett körprov krävs det inte att du ska behärska motorbromsning perfekt, bara att du har börjat använda dig av det sättet att bromsa bilen. Det är bäst att vara tydlig med att motorbromsning inte sker genom att växla ned och sedan lyfta kopplingen. Många tror det. Motorbromsning är att släppa gasen och sedan låta bilen sakta in till önskad hastighet för att sedan lägga i önskad växel.

https://uppkorningblog.com/category/motorbromsa/

Enl denna inspektör är det alltså - inte - nödvändigtvis en nedväxling för motorbroms som man vill se, om man skall tolka rätt.
__________________
Senast redigerad av Rewexx 2017-04-24 kl. 16:51.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback