Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-24, 11:29
  #1
Medlem
15APRILs avatar
Hej!


Jag har i onsdags 19/4 fått besked från socialtjänsten att en Lvm utredning har startats.
Jag var ordentligt påverkad av alkohol den dagen och mådde samtidigt väldigt dåligt psykiskt så min vän ringde ambulans o det skickade nån typ av psykisk mobilambulans och polisen kom.

Jag var samarbetsvillig och allt sånt där inget bråk uppstod och det enda jag ville var att komma in på avgiftning vilket dom körde mig till frivilligt kom hem idag.

Har alkoholproblematik, Adhd, Socialfobi.
Bor i egen lägenhet.

Imorgon ska jag och min handläggare på soc som utreder ärendet till ett stödboende.
Jag har både mailat och ringt honom under helgen och sagt att jag går med på frivillig vård att jag vill komma bort en stund till ett behandligshem och så vidare frivilligt.

Hur stor är risken att jag åker på lvm? (Självklart svårt att svara på)
Vad kan jag göra själv för att undvika det?
Citera
2017-04-24, 11:36
  #2
Avstängd
Om man sköter samtalen snyggt är risken minimal då dom vill spara platserna t dom största fuckupsen.
har många vänner som varit grova missbrukare å nästan bett om vård men nekats LVU.
Citera
2017-04-24, 12:33
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 15APRIL
Hej!


Jag har i onsdags 19/4 fått besked från socialtjänsten att en Lvm utredning har startats.
Jag var ordentligt påverkad av alkohol den dagen och mådde samtidigt väldigt dåligt psykiskt så min vän ringde ambulans o det skickade nån typ av psykisk mobilambulans och polisen kom.

Jag var samarbetsvillig och allt sånt där inget bråk uppstod och det enda jag ville var att komma in på avgiftning vilket dom körde mig till frivilligt kom hem idag.

Har alkoholproblematik, Adhd, Socialfobi.
Bor i egen lägenhet.

Imorgon ska jag och min handläggare på soc som utreder ärendet till ett stödboende.
Jag har både mailat och ringt honom under helgen och sagt att jag går med på frivillig vård att jag vill komma bort en stund till ett behandligshem och så vidare frivilligt.

Hur stor är risken att jag åker på lvm? (Självklart svårt att svara på)
Vad kan jag göra själv för att undvika det?

Börja med att logga in på dina vårdkontakter och läs vad de har skrivit om din avgiftning.
Åldern spelar roll, är du ung så är det lättare få LVM, är du typ över 50 år ska du i stort sett varit hittade livlös i en snödriva för att de ens ska överväga LVM. Om du kan tänka dig frivillig behandling så ska det inte vara LVM, LVM är bara för de som inte vill ha hjälp.
Citera
2017-04-24, 13:00
  #4
Medlem
15APRILs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bommxy
Börja med att logga in på dina vårdkontakter och läs vad de har skrivit om din avgiftning.
Åldern spelar roll, är du ung så är det lättare få LVM, är du typ över 50 år ska du i stort sett varit hittade livlös i en snödriva för att de ens ska överväga LVM. Om du kan tänka dig frivillig behandling så ska det inte vara LVM, LVM är bara för de som inte vill ha hjälp.

Står enbart att jag haft alkoholabs, inga tankar på att skada mig själv et.c.

Är 31, Sen att jag även la in mig frivilligt måste väl ändå vara till min fördel? Och att jag nu fan insett hur den jävla spriten förstör.

Försökt sluta genom öppenvården tidigare men inte funkat men ett Lvm tror jag skulle fucka upp mitt liv ännu mer vill inte frivilligt på ett bra behandligshem.
__________________
Senast redigerad av 15APRIL 2017-04-24 kl. 13:14.
Citera
2017-04-24, 17:13
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 15APRIL
Står enbart att jag haft alkoholabs, inga tankar på att skada mig själv et.c.

Är 31, Sen att jag även la in mig frivilligt måste väl ändå vara till min fördel? Och att jag nu fan insett hur den jävla spriten förstör.

Försökt sluta genom öppenvården tidigare men inte funkat men ett Lvm tror jag skulle fucka upp mitt liv ännu mer vill inte frivilligt på ett bra behandligshem.
Du kommer inte få LVM, kan nästan garantera dig det. Inte ens folk som hittas livlösa får LVM alltid, vet flera som varit nära på att stryka mer än en gång men inte fått LVM. Har själv åkt in på sjukan några gånger men det har aldrig varit tal om det. Inte ens fått remiss till beroendemottagning eller vad det heter nu för tiden. Det här är unga personer också <30.

Vet inte vad som krävs riktigt, är det om folk gör orosanmälningar som de börjar hålla på med sånt?
Citera
2017-04-24, 17:13
  #6
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 15APRIL
Står enbart att jag haft alkoholabs, inga tankar på att skada mig själv et.c.

Är 31, Sen att jag även la in mig frivilligt måste väl ändå vara till min fördel? Och att jag nu fan insett hur den jävla spriten förstör.

Försökt sluta genom öppenvården tidigare men inte funkat men ett Lvm tror jag skulle fucka upp mitt liv ännu mer vill inte frivilligt på ett bra behandligshem.
Du borde verkligen inse att alkohol och droger inte funkar i ditt liv. Försök ta dig till ett nytt försök med behandlingshem är mitt förslag.
Lyssna på andra och ge upp dina tankar på drogerna, för dom leder dig bara djupare och djupare ner i skiten. Mörka inte ditt benso-ätande ifall du gjort det tidigare, allt måste fram i ljuset.

Lycka till än en gång!
Citera
2017-04-24, 17:52
  #7
Avstängd
LVM är inte någon speciell hemsk upplevelse mer än att det kan upplevas som lite tråkigt och surt man inte får gå därifrån. Om man nu får ett LVM så kan man dock ta vara på tiden att träna. Du har bra mat som motiverar din träning, du slipper byta om bland massa störande idioter som annars brukas finnas på gym. Se det som en bra morot att få ett halvårs gratis styrketräning. Varje helg brukar man hitta på någon aktivitet och man har också ett eget rum att gå till när man vill vara ensam. Internet brukar vara begränsat men tro mig du kommer bara sakna nätet de första veckorna sen så kommer det vara skönt att slippa.

Man väljer själv om man vill spendera hela 6 månader på ett LVMhem eller om man vill komma till ett "öppet" behandlingshem, en så kallad §27. Då får man ha dator och internet. Ett LVM ger rätt lång tid ifrån alkohol och droger vilket kan kännas skönt. De flesta vill dock absolut inte vara där men detta bruka gälla de lite yngre. Vill man inte höra på romantisering av droger och gnäll dag ut och in på hur mycket de hatar socialen så kan man umgås med de äldre, det blir perfekt för din ålder.

Fokusera på att gymma och äta bra. Läs lite bra böcker och gå mycket promenader, spela kort och andra spel. Lär dig att spela ett instrument, jag började klinga lite gitarr, andra kan måla.

Det finns tom de som inte vill gå därifrån när tiden är slut.
Citera
2017-04-25, 08:39
  #8
Medlem
vargenbaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bommxy
LVM är inte någon speciell hemsk upplevelse mer än att det kan upplevas som lite tråkigt och surt man inte får gå därifrån. Om man nu får ett LVM så kan man dock ta vara på tiden att träna. Du har bra mat som motiverar din träning, du slipper byta om bland massa störande idioter som annars brukas finnas på gym. Se det som en bra morot att få ett halvårs gratis styrketräning. Varje helg brukar man hitta på någon aktivitet och man har också ett eget rum att gå till när man vill vara ensam. Internet brukar vara begränsat men tro mig du kommer bara sakna nätet de första veckorna sen så kommer det vara skönt att slippa.

Man väljer själv om man vill spendera hela 6 månader på ett LVMhem eller om man vill komma till ett "öppet" behandlingshem, en så kallad §27. Då får man ha dator och internet. Ett LVM ger rätt lång tid ifrån alkohol och droger vilket kan kännas skönt. De flesta vill dock absolut inte vara där men detta bruka gälla de lite yngre. Vill man inte höra på romantisering av droger och gnäll dag ut och in på hur mycket de hatar socialen så kan man umgås med de äldre, det blir perfekt för din ålder.

Fokusera på att gymma och äta bra. Läs lite bra böcker och gå mycket promenader, spela kort och andra spel. Lär dig att spela ett instrument, jag började klinga lite gitarr, andra kan måla.

Det finns tom de som inte vill gå därifrån när tiden är slut.

men vad fan...
Han kommer inte få LVM fattar du väl? Snacka om att ta händelser i förväg.

Du är inte i närheten av ett LVM än, TS. + att man inte kan få LVM ifall man frivilligt går på kallelser och verkar seriös med att vilja bli nykter. Om du går på någon öppenvård frivilligt får du inte lvm.
Citera
2017-04-25, 13:44
  #9
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av vargenbara
men vad fan...
Han kommer inte få LVM fattar du väl? Snacka om att ta händelser i förväg.

Du är inte i närheten av ett LVM än, TS. + att man inte kan få LVM ifall man frivilligt går på kallelser och verkar seriös med att vilja bli nykter. Om du går på någon öppenvård frivilligt får du inte lvm.
Jag tror inte du förstod mitt inlägg så bra. Jag sa inte att han skulle få det heller, men om han nu skulle få det så är det ingen han behöver vara så orolig för.
Citera
2017-05-22, 17:43
  #10
Medlem
15APRILs avatar
Inte hört något nytt från soc.

Men bor nu på ett stödboende och går i en MI grupp 2 dagar i veckan + antabus.

Halka dit 1 gång för 3 veckor sedan.

Borde väl klara mig?
Citera
2017-05-23, 06:45
  #11
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 15APRIL
Inte hört något nytt från soc.

Men bor nu på ett stödboende och går i en MI grupp 2 dagar i veckan + antabus.

Halka dit 1 gång för 3 veckor sedan.

Borde väl klara mig?
Japp, LVM sätter de in rätt sällan, sett till hur många gånger de använder det som påtryckningsmedel. Det kostar mycket och är krångligt att sätta LVM på någon, det är inte något din socassistent kan bestämma över själv.
Om du har tackat ja till ett stödboende, behandling samt medicinering så tror jag att du kan vara lugn.
Citera
2017-08-16, 12:04
  #12
Medlem
Hej. Om man fått en lvm-anmälan, och får frågan om man går med på frivillig behandling, stämmer det att anmälan läggs ner, så fort man börjat behandlingen, och så att säga är ren. Är det soc som bestämmer hur länge man ska sitta. Eller får man gå hem efter några dagar. Om man nu skulle vilja det.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback