Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-24, 10:18
  #1
Medlem
Såg på SVT Rapport igår kväll mellan Sportspegeln och Mästarnas mästare och det var ett inslag om gränspolisen i Göteborg på Rapport. Reportern beskrev inte att gränspolisen jagade papperslösa utan att de jagade illegala invandrare. Rubriktexten var också så.

Var flera år sedan jag såg SVTs nyheter använda illegala invandrare som ord utan de har snackat papperslösa länge
Citera
2017-04-24, 10:35
  #2
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Såg på SVT Rapport igår kväll mellan Sportspegeln och Mästarnas mästare och det var ett inslag om gränspolisen i Göteborg på Rapport. Reportern beskrev inte att gränspolisen jagade papperslösa utan att de jagade illegala invandrare. Rubriktexten var också så.

Var flera år sedan jag såg SVTs nyheter använda illegala invandrare som ord utan de har snackat papperslösa länge

Bra observation!!!
Jag hörde en av kommentatorerna använda "globalister" i rapporteringen kring Frankernas presidentval
Citera
2017-04-24, 10:40
  #3
Medlem
Demokraturdns avatar
Regimmedian skulle ju aldrig använda ordet illegala när det gäller sjukvården och tandvården för 50 kr (i vissa landsting även icke akut vård och tandvård) och inte heller om barn som till höga kostnader erbjuds skolgång medan föräldrarna försörjer sig på svartjobb eller brott.

Alltså behöver regimmedian två begrepp för samma sak.
Citera
2017-04-24, 11:42
  #4
Medlem
oberoendemedias avatar
sajten och i alla programbeskrivningar så använder SVT vänstertermen "papperslösa". Själv såg jag bara debatten på slutet där Anna Hedenmo gjorde bort sig och lät bli att ifrågasätta Ygemans påståenden.
Citera
2017-04-24, 11:43
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Såg på SVT Rapport igår kväll mellan Sportspegeln och Mästarnas mästare och det var ett inslag om gränspolisen i Göteborg på Rapport. Reportern beskrev inte att gränspolisen jagade papperslösa utan att de jagade illegala invandrare. Rubriktexten var också så.

Var flera år sedan jag såg SVTs nyheter använda illegala invandrare som ord utan de har snackat papperslösa länge

Jag brukar också lägga märke till sånt men vad man måste komma ihåg då är att det är regimmedia vi talar om, de har alltid en agenda.
Om de säger "illegala" nu i det sammanhanget så är det för att t.ex. ge sken av att terrordådet på Drottninggatan tas på allvar. Man vill få det att låta som de tar i med hårdhandskarna mot potentiella terrorister. Fast de i själva verket fortsätter precis som förut. De har inga som helst problem med att dessa illegala invandrare får gratis sjukvård, förtur till olika saker, t.o.m. försörjningsstöd - i alla såna sammanhang kallas de papperslösa och inget annat.
Citera
2017-04-24, 12:24
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buranshe
Jag brukar också lägga märke till sånt men vad man måste komma ihåg då är att det är regimmedia vi talar om, de har alltid en agenda.
Om de säger "illegala" nu i det sammanhanget så är det för att t.ex. ge sken av att terrordådet på Drottninggatan tas på allvar. Man vill få det att låta som de tar i med hårdhandskarna mot potentiella terrorister. Fast de i själva verket fortsätter precis som förut. De har inga som helst problem med att dessa illegala invandrare får gratis sjukvård, förtur till olika saker, t.o.m. försörjningsstöd - i alla såna sammanhang kallas de papperslösa och inget annat.

Japp, jag skulle aldrig sätta så mycket som en femma på att den politiska agendan på statsmedia på något sätt kommer ändra riktning. Man gör bäst i att sluta hoppas på förändring hos befintlig media, och istället lobba för att andra medier skall ersätta dem, medier som haft samma kritiska hållning under hela tiden.

För att SVT skulle förändras på riktigt skulle alla anställda behöva bytas ut, vid sidan om ett maktskifte i riksdagen.
Citera
2017-04-24, 12:54
  #7
Medlem
pelle49s avatar
Jodå, visst sade studioreportern "iillegala"!
Dock rättades felsägningen till en bit in i programmet och den korrekta benämningen "papperslösa" användes.
Citera
2017-04-24, 14:08
  #8
Medlem
Stones avatar
Illegala invandrare... är det inte vad Trump säger?
Citera
2017-04-24, 14:53
  #9
Medlem
... och innan termen "papperslös" infördes använde media den direkt lögnaktiga termen "gömd flykting" fast det bevisligen inte rörde sig om någon flykting (flyktingar fick ju och får asyl och UT).

Sakta, men alltför sakta, kommer en smula förnuft också in i mediefolket.
Citera
2017-04-24, 16:22
  #10
Moderator
Siegfrids avatar
Håll topic, det är papperslösa/illegala och deras benämningar som diskuteras, inte anhöriginvandring.
/Mod.
Citera
2017-04-24, 16:37
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LBeria
... och innan termen "papperslös" infördes använde media den direkt lögnaktiga termen "gömd flykting" fast det bevisligen inte rörde sig om någon flykting (flyktingar fick ju och får asyl och UT).

Sakta, men alltför sakta, kommer en smula förnuft också in i mediefolket.
Jag tror att det snarare handlar om att det blir svårare för dom att komma undan med sina lögner och falska termer.
Citera
2017-04-24, 17:14
  #12
Medlem
Spännande.

Hur var det med att "inte dra alla över en kam"? Eller att "ingen människa är illegal"?

Det jag tycker är så ointelligent i debatten är att det nu finns många som vill ge intryck av att "Sverige är otryggare". Varför skulle vi vara otryggare nu jämfört med för två veckor sedan? För guds skull människor, Sverige har tiotusentals papperslösa, lika många nu som före attentatet. De har inte förvandlats till monster.

Hur var det med att "inte överreagera och dra på för stora växlar"? Hur var det med att "se människan"?

Så här är det: all media i Sverige styrs utifrån stockholmsupplevelser. Ena dagen är det rasism att vilja skicka hem papperslösa, nästa dag ska alla tävla i hur man kan skicka hem illegala invandrare utan att reflektera över kursändringen. Helt plötsligt ska man ställa Ygeman, Löfven och Morgan Johansson till svars. Och medelsvensken sitter hemma i sin stuga, tittar på rapport och läser systemmedia som DN, och tror att politikerna har koll. Och får veta att det viktigaste är att vi tar avstånd från rasismen så löser sig allt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback