Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-25, 21:17
  #61
Medlem
Kleops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Det är bara ett sätt att undvika frågan att påstå att det implicerar något. En människas liv har inte mer mening än en myras eller en björks.
En myra samlar barr, små kvistar och döda kryp för att upprätthålla myrstacken. En björk absorberar vatten, solljus och och koldioxid för att växa sig högre och starkare. Universum är en död maskin med små glimtar av medvetande och du kan inte förneka att du finner mening i de stunderna.
Citera
2017-04-25, 21:21
  #62
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleop
En myra samlar barr, små kvistar och döda kryp för att upprätthålla myrstacken. En björk absorberar vatten, solljus och och koldioxid för att växa sig högre och starkare. Universum är en död maskin med små glimtar av medvetande och du kan inte förneka att du finner mening i de stunderna.

Det har inget slutgiltigt syfte att växa eller att bygga en myrstack.
Citera
2017-04-25, 21:24
  #63
Medlem
Kleops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Det har inget slutgiltigt syfte att växa eller att bygga en myrstack.
Ja, vi ska alla dö men tiden mellan födelse och död är meningsfull eftersom att du gör saker. Titta på en film och låt känslorna ta över dig. Vad är en känsla om inte naturens sätt att berätta för dig vilken väg som är rätt och vilken som är korrupt? Det finns mening i det.
Citera
2017-04-25, 21:31
  #64
Medlem
Finn husbyggaren!
Citera
2017-04-26, 10:36
  #65
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleop
Det där är farligt att tro eftersom att det är en lögn. Du går inte omkring och våldtar av en anledning!

Jag menade inte att vara omoralisk eller bryta mot lagen, utan mer att friheten att lägga sin begränsade tid på jorden på vad man själv än är intresserad av och nyfiken på och blir glad av - inom etiska gränser kanske jag skulle lagt till.

Moral och lag behöver inte motiveras av en universell yttre mening med livets existens, det räcker med att vi själva kommer fram till att vi vill ha det så.
Citera
2017-04-26, 11:21
  #66
Medlem
AdFontess avatar
Ja, det är det.

Det är för att livet i grunden är meningslöst, som man kan skapa/ge den en egen mening. Under livets gång kan den förändras. Det finns en sorts inre frihet, och man kan aldrig säga med absolut säkerhet så som livet är idag är den imorgon.
Citera
2017-04-26, 12:17
  #67
Medlem
Är det värt att leva ett meningslöst liv?

Bara genom att sätta värdet meningslös så har vi värdesatt.
Vi lever oavsett vilket värde det har..

Värdelös .. ja vad betyder det i praktiken för mig att vi inte förstår livets betydelse.

Värt i meningen värdelös.. intressant topic
Citera
2017-04-29, 11:39
  #68
Medlem
Under livet när jag varit som mest i kontakt med frågan kring mening/meningslöshet så har vår medvetenhet fått mig att se mening. Varför har vi annars begåvats med denna "möjlighet" att begrunda meningen med tillvaron. Det måste vara någon mening med att vi springer runt och kan fundera och filosofera om världsalltet. Jag vill tro att vi begriper mer i vår nästa existens, var den nu är och i vilken skepnad.
Citera
2017-05-03, 23:04
  #69
Medlem
Jag tänker att definitionen av mening är att det skapar nytta. Att arbeta för lön ses som meningsfullt då lönen kan användas för att köpa mat och betala hyra, vilket ses som nyttigt då det håller oss vid liv. Att måla en husvägg ses som meningsfullt om det ger estetisk njutning eller skyddar husväggen från förstörelse, men att måla en husvägg som redan är målad, i samma färg, ses som meningslöst då det inte skapar nytta eller ger njutning. Att måla ett hus som ingen bor/ska bo i ses också som meningslöst då "nyttan" som skapats inte är nyttig för någon som själv skapar nytta.

På samma sätt vill jag definiera ett meningsfullt liv. Ett liv är meningsfullt om det skapar nytta som är nyttig för någon/något som har mening enligt samma deffinition. Även om en myra skapar nytta som är nyttig för de andra myrorna och ekosystemet så är både de andra myrorna och resten av ekosystemet meningslösa, och därför också myran. Det samma gäller oss människor. Vi kanske skapar nytta i vårt arbete, i vår familj och genom våra filosofiska diskussioner, men den nyttan är bara nyttig för andra meningslösa ting, och nyttig för dem därför att det hjälper dem att effektivare leva sina meningslösa liv. Konceptet mening ryms liksom inte inom ramarna av logik.

Att livet saknar mening skapar såklart inte ett utrymme för oss att "skapa vår egen mening". Vi kan såklart fantisera oss in i illusionen av att våra liv är meningsfulla, men att missta detta för faktiskt mening brister i logik.

Vidare kan inte heller vårt "medvetande" stärka en tes om meningsfullhet. Att vi har sinnen som kan uppfatta vår omgivning, eller få vår hjärna att uppfatta vad vi tror är vår omgivning, går inte att härleda till meningsfullhet.

Jag kan helt enkelt inte övertyga mig själv om att det finns meningsfullhet i att leva, men jag är inte säker på att detta direkt innebär att det är logiskt att dö. Läste Myten om Sisyfos men tyckte mig inte riktigt hitta ett övertygande svar, men jag vill ju inte dö.

Att rent intellektuellt inse att livet saknar mening skapar en nästan panikartad impuls att avsluta skiten. Varför ska en lida sig igenom slitiga arbetsveckor, stress, depressioner, hjärtesorg, sjukdommar, död, fattigdom och tristess, bara för att några stunder ibland få leva i illusionen av lycka när solen skiner en vårdag eller när en får vara med någon en älskar. Summan blir ändå tillslut olycka. Är det verkligen värt det?
Citera
2018-10-20, 10:16
  #70
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Det står ju i Bibeln om en stad med en pärleport och gator av guld.

Gator av guld låter hyfsat trist, allvarligt talat. Folk skulle nog tröttna rätt snabbt. Nötter av guld dock, som i Ice Age 2, kanske vore nåt. Om man var en manisk ekorre, a la Scrat.

Citat:
I Koranen står det om 72 jungfrur.

Ok, här börjar det likna nåt. Tydligt att de som skrev Koranen gillade att sätta på ungt lammkött. Varför just 72 dock? Låter lite överdrivet. Är man helt utpumpad efter 72 stycken och orkar inte med en sjuttiotredje oskuld?

Citat:
Vikingarna trodde på Valhall.

I Valhall var det väl krig mot jättarna? Låter inte jättesoft, men jag kan ha fel. Kanske är livet ändå, att kriga och festa på griskött varje dag. Håller kanske tråkiga tankar borta.
Citera
2018-10-20, 10:23
  #71
Medlem
DaChiefs avatar
Frågan för dig är om det är värt allt slit för att dina gener ska få vara med och kämpa för sin existens i nästa generation.

Du kanske känner nej, det är inte värt det där. Ok. Låt ditt dna dö ut med dig.
Citera
2018-10-28, 23:33
  #72
Medlem
ValdtaktsSemitens avatar
Eftersom du inte är obligerad att ha en mening kan du göra lite vad du vill med ditt liv istället. Hitta på en egen mening. Biologiskt liv uppstod i någon pöl för 4 miljarder år sedan och den anledningen till att liv fortplantas är för att det har valt att försöka överleva fortplanta sig. Det liv som inte kämpar för sin överlevnad dör ut ganska fort. Du kan välja att kämpa för ditt liv och föröka dig eller skita i det. Finns ingen livscoach som kommer att stå brevid dig och försöka ge dig en mening.

Det är lika fånigt som att ha en PT på gymmet. Varför behöver folk det?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback