Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-23, 22:17
  #1
Medlem
Gubbelisas avatar
Jag gillar att promenera längs skogsvägar och även i själva skogarna. Man kan ibland hitta intressanta saker, skelettdelar från djur tex.

När jag tar dessa promenader, så har vi en katt på gården som brukar följa med. En vuxen hankatt. Ropar man på honom så hakar han på och följer med oavsett var man går
Det blir litegrann som en hund känns det som. Fast det känns extra kul då jag gillar katter mer än hundar.
Det spelar ingen roll var vi går, så hänger katten med. Oftast 5-10 meter bakom , eller springer före en bit.

Min fråga/frågor nu är varför katten gör såhär? tycker den det är kul att gå på promenader? Och hur får man en katt att bli likadan, tex om man skulle skaffa en till katt som blir likadan?
Citera
2017-04-23, 22:47
  #2
Medlem
Hitokiri-Battosais avatar
Växt upp på landet med massor av katter, endel av dessa slog följe, sällan hela rundan man gick men en bit.

De har väl långtråkigt, och så är de ju lite sociala av sig.

Kanske en tredjedel av katterna vi haft som gjort så.
Citera
2017-04-23, 22:53
  #3
Medlem
Vi hade en katt för rätt många år sedan som följde med morsan när hon var ute i skogen och plockade blåbär. Varje gång. Morsan var rädd för älgar, men bara katten var med var det inga problem. :-)
Vi hade en katt till, men den följde aldrig med någon utan gick för sig själv. Så det är nog mest kattens individuella läggning som avgör.
Citera
2017-04-24, 13:40
  #4
Medlem
RadikalFails avatar
Nu har vi inte utekatter längre. Men vi hade en katt som var som en hund. Man kunde leka med han ute och kasta snöbollar, han följde på promenader och så kom han då man ropade.
Vet inte varför han gjorde på detta viset. Men kul var det.
Och mormor min för snart 30 år sedan en katt som älskade att cykla. Han skulle sitta på axeln och åka med då hon cyklade.

Men katter är som människor olika till sätt och personlighet. Så det är antagligen nått dom vill göra så därför gör dom det. Att sen vi människor inte fattar varför är dom mindre brydde om.
Citera
2017-04-24, 19:32
  #5
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Medan vi hade sommarstuga i släkten, i mycket kattvänligt område, gick jag och andra i släkten ofta på promenad med katterna. Längs vägen, på stigar, vid bärplockning.

Katter är inte flockdjur, men de brukar följa sin mamma och de är för evigt kattungar gentemot oss. Tror dessutom de tycker det är kul och mysigt, helt utöver instinkterna.
Citera
2017-04-24, 19:55
  #6
Medlem
Fromlandss avatar
Katter är lite semi-sociala. De kan haka på en stund, sedan drar dom och när man kommer tillbaka så väntar dom på en. Sköna djur.
Citera
2017-04-24, 20:48
  #7
Medlem
Furiennas avatar
Ja, det är tydligen olika. För vår första katt följde gärna med på promenader, medan de yngre inte har varit lika intresserade.
Citera
2017-04-24, 23:23
  #8
Medlem
Katten tycker att du är en bra jägare och vill gärna följa med och se hur du gör. Det krävs sju jakter i snitt för katten för att få ett byte. Du kommer säkert hem oftare med någon mat än katten.
Citera
2017-04-25, 02:31
  #9
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Katten tycker att du är en bra jägare och vill gärna följa med och se hur du gör. Det krävs sju jakter i snitt för katten för att få ett byte. Du kommer säkert hem oftare med någon mat än katten.

Hahahaha det var då förbannat bra skrivet.
Citera
2017-04-25, 11:40
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Katten tycker att du är en bra jägare och vill gärna följa med och se hur du gör. Det krävs sju jakter i snitt för katten för att få ett byte. Du kommer säkert hem oftare med någon mat än katten.

Låter logiskt och roligt.
TS borde kanske vänja katten vid var maten kommer ifrån och sedan placera ut dessa innan promenader och gå med katten i sele för att hitta dessa och visa hur denna exotiska mat hamnar i skålen. Är katten med när TS hittar och delar med sig av maten blir hen nog väldigt intresserad av promenader med TS.
Kan ju vara värt att prova.
Fast katter kan ju vara väldigt bestämda och skita i det mesta. Är nog mest lotteri och du har dragit ett bra nummer. Skatta dig lycklig och ge katten lite extra lyx det är möjligt att detta är den enda katten som följer dig på dina promenader fritt.

Har sett detta en gång i stan och det var jättekul att titta på. Gav mig ett stort leende.
Citera
2017-05-06, 21:52
  #11
Medlem
Tjuvhederns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbelisa
Jag gillar att promenera längs skogsvägar och även i själva skogarna. Man kan ibland hitta intressanta saker, skelettdelar från djur tex.

När jag tar dessa promenader, så har vi en katt på gården som brukar följa med. En vuxen hankatt. Ropar man på honom så hakar han på och följer med oavsett var man går
Det blir litegrann som en hund känns det som. Fast det känns extra kul då jag gillar katter mer än hundar.
Det spelar ingen roll var vi går, så hänger katten med. Oftast 5-10 meter bakom , eller springer före en bit.

Min fråga/frågor nu är varför katten gör såhär? tycker den det är kul att gå på promenader? Och hur får man en katt att bli likadan, tex om man skulle skaffa en till katt som blir likadan?

Jag har en katt av rasen ragdoll som följer mig hack i häl utomhus. Den är innekatt som får komma ut i koppel regelbundet. Men oftast skippar jag kopplet eftersom det är så bökigt om katten vill gå i buskar etc. Jag brukar ta med katten till ett elljusspår eller en stor kyrkogård. Han följer mig som en skugga, vill helst gå fot. Inte mer än 5 meter ifrån. Om jag är för långt bort sätter han igång att jama och kutar ikapp. Som ras är ragdollen lite hundlik och är nog mer präglad på sin ägare än vanliga bondkatter vanligtvis är.

Hade en annan ragdoll innan som var lika följsam. det är en egenskap som är signifikant för rasen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback