Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-04-24, 22:05
  #25
Medlem
Europes avatar
Det finns en stor risk att TS inte vill ha kläderna någon gång i framtiden, kläderna kan ändå förstöras på olika sätt (skadedjur, brand o.s.v.), samt:

Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Resårer är ett problem, dom torkar tyvärr med tiden.

Om det handlar om en prepper, som någon skrev, så vore det klokare att lära sig sy egna kläder.
Citera
2017-04-25, 00:58
  #26
Medlem
johanjosefssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Även om man köper kläder som man tror är "tidlösa" så kommer du se att de trots allt inte är så tidlösa. Visst håller en t-shirt utseendemässigt i 10 år, men redan vid 20 år kommer du se att saker som passform, ärmlängd, tryck, urringning o.s.v. gradvis har ändrats över åren och dina t-shirtar kommer se gamla ut. Likadant med andra klädesplagg. Saker är ofta mindre tidlösa än vad man tror. Finns det exempelvis ett enda plagg från 90-talet som ser modernt ut idag?

Vem bryr sig om vad som är "inne"? Bara svagsinta utan smak följer trender i rädsla för att inte bli utpekade. Riktiga män skiter fullständigt i trender (även om man kan vara medveten om att de existerar).

För övrigt är det många plagg från 90-talet som är "inne" idag (här var jag medveten!) chokers, magtröjor, jazzbyxor, nike/adidas skor etc. Men frågan till dig återstår; Är det viktigt att se "modern" ut? Definiera modern. Definiera modern om 10 år, 20 år, 30 år, etc.
Citera
2017-04-25, 01:39
  #27
Medlem
dumboears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Även om man köper kläder som man tror är "tidlösa" så kommer du se att de trots allt inte är så tidlösa. Visst håller en t-shirt utseendemässigt i 10 år, men redan vid 20 år kommer du se att saker som passform, ärmlängd, tryck, urringning o.s.v. gradvis har ändrats över åren och dina t-shirtar kommer se gamla ut. Likadant med andra klädesplagg. Saker är ofta mindre tidlösa än vad man tror. Finns det exempelvis ett enda plagg från 90-talet som ser modernt ut idag?

Det enda som är hyggligt tidlöst är en kostym/trenchcoat/välgjord (diskret) hatt. Iofs finns det även trender bland dessa, men "going classic" är i princip tidlöst.

Problemet är ju att även "tidlösa" kläder åldras och slits, även om vissa saker, som en välgjord trenchcoat i princip håller livet ut om man vårdar den rätt. Just ålder är en faktor ovsett material, vissa material blir spröda och går sönder lättare väldigt fort, särskilt om man inte regelbundet vårdar dem. Läder är ett material som är väldigt beroende av regelbunden vård, men å andra sidan kan det hålla väldigt, väldigt länge om det sköts väl.

Hursomhelst har du ett flertal mycket bra poänger, och jag skulle heller inte investera i en "garderob för livet", då utsikterna att kroppsformen förändras, att mal/mögel/annat förstör kläderna, att man helt enkelt tröttnar på stilen eller rentav flyttar nånstans där kläderna inte längre fungerar (varmare/kallare klimat) är hyggligt stora på 50 års sikt.
Citera
2017-04-25, 05:15
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johanjosefsson
Vem bryr sig om vad som är "inne"? Bara svagsinta utan smak följer trender i rädsla för att inte bli utpekade. Riktiga män skiter fullständigt i trender (även om man kan vara medveten om att de existerar).
Jag har inte påstått att det är viktigt att vara inne. Men även klassisk, "tidlös" stil varierar. Även om kostym "alltid" varit ett snyggt och tidlöst plagg så har även dessa varierat i längd, färg, material, och bredd på slagen. Om TS köpt alla sina kavajer och kavajbyxor på 70-talet i tron om att han köpte tidlösa plagg, tror du han hade varit nöjd idag? Är man svagsint för att man inte vill gå omkring i blommiga skjortor och utsvängda byxor?

Citat:
Ursprungligen postat av johanjosefsson
Men frågan till dig återstår; Är det viktigt att se "modern" ut?
Inte modern i form av att följa trender, men ja, jag tycker det är viktigt att se någorlunda modern ut i form av snitt och passform på plaggen. Det tycker du med. Grejen är bara att det inte är någonting du aktivt tänker på eftersom det blir en naturlig följd av att utbudet förändras. Idag när du ska köpa ett klädesplagg så har du bara ett visst "snitt" att välja på, och det förändras gradvis, sakta över åren. Eller går du runt i 70-talskläder och tycker att dessa utsvängda byxor och breda kavajslag är skitsnygga och att alla som ändrat stil sedan dess är svagsinta?


Citat:
Ursprungligen postat av johanjosefsson
Definiera modern. Definiera modern om 10 år, 20 år, 30 år, etc.
Precis min poäng...

Om det var 70-tal idag och TS köpte vad han ansåg vara tidlösa plagg (och som var det enda som fanns att tillgå i alla affärer) så hade han idag sett ut som killen längst ner till vänster:

https://storage.googleapis.com/thepe...s-examples.jpg

Är han verkligen svagsint för att han då inte känt sig snygg i dessa kläder?

Titta på din egen stil över några årtionden så kommer du också se att snitt, färger och form ändras även om du bär samma typer av plagg.
Citera
2017-04-25, 10:20
  #29
Medlem
godhetsapostelns avatar
Här ser ni hur autister försöker skapa system som inte finns.
TS. Lägg ner. Om några år ändras din ämnesomsättning och kläderna kommer inte att passa dig. Prata med din boendestödjare och kom på något vettigt att ägna din energi åt.
Citera
2017-04-25, 11:27
  #30
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nittontretton
Om man skulle fått för sig att köpa ett större parti kläder som man kan ha "resten av livet "

Vart köper/beställer man det? Enfärgade kläder.

Helst i 100 pack

50 vita T-shirts och 50 svarta t-shirts
50 vita strumpor hög modell och 50 svarta hög modell
100 styck svarta boxer kalsonger.
50 stycken mössor
20 mjukisbyxor svarta



Shorts/skjortor/skor m.m är ej inräknat.

112 styck vita tshrts på eBay för 1649 är 15kr/tshirten


http://m.ebay.com/itm/100-Gildan-T-S...d=480738312729


Hur ska man konservera kläderna så dem håller 50 år? Jag är ensamstående i mitt stora torp i Smålands djupa skogar så utrymme har jag. Ska kläderna hänga eller vara vikta?
Ica Maxi här i byn har T-shirts för 29kr nu i veckan...svarta och vita, bara handla!
Nu bor jag i skogen, men tycker ändå det skulle bli lite trist liv med bara svarta och vita T-shirts fast det är ungefär det jag jag har 80% av tiden.
Bli lite vild och köp några skjortor!!
Citera
2017-04-25, 12:43
  #31
Medlem
staggeros avatar
köp kläder som håller länge, skinnskor/kängor som går att sula o klacka om, ytterkläder i tjock ylle tex en SHOTT 740N Peajacket (skepparkavaj av militärkvalité, håller mist 20 år) osv. Lite dyrare jeans i tjock kvalité som inte blekts och som du tvättar riktigt sällan, typ en gng året (byt underkläder varje dag istället )
Raggsockor på vintrarna o lär dig laga dem själv. Skaffa en billig beg sysmaskin så du kan laga skjortor o sånt själv.
militärt överskott funkar oxå bra för att hitta slitstarka kläder
Citera
2017-04-26, 05:09
  #32
Medlem
johanjosefssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Jag har inte påstått att det är viktigt att vara inne. Men även klassisk, "tidlös" stil varierar. Även om kostym "alltid" varit ett snyggt och tidlöst plagg så har även dessa varierat i längd, färg, material, och bredd på slagen. Om TS köpt alla sina kavajer och kavajbyxor på 70-talet i tron om att han köpte tidlösa plagg, tror du han hade varit nöjd idag? Är man svagsint för att man inte vill gå omkring i blommiga skjortor och utsvängda byxor?
.

Men vissa tycker blommiga skjortor och utsvängda byxor är snyggt. Medan andra inte tycker det. Problemet är att människor klär sig i detta om det är mode och cringar sedan över sina bilder sedan när det inte är mode längre. Om människor bara kunde ha haft en egen smak och följt den hade detta problem aldrig behövt uppstå.

"Tidlösa" stilar är också mode/norm, etc. som man inte behöver följa. Kavajer var ju inte sådär populärt till exempel under medeltiden.

Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Inte modern i form av att följa trender, men ja, jag tycker det är viktigt att se någorlunda modern ut i form av snitt och passform på plaggen. Det tycker du med. Grejen är bara att det inte är någonting du aktivt tänker på eftersom det blir en naturlig följd av att utbudet förändras. Idag när du ska köpa ett klädesplagg så har du bara ett visst "snitt" att välja på, och det förändras gradvis, sakta över åren. Eller går du runt i 70-talskläder och tycker att dessa utsvängda byxor och breda kavajslag är skitsnygga och att alla som ändrat stil sedan dess är svagsinta?

Fast det som någon tycker är modernt, kanske någon annan tycker är rena dumheter, exempelvis en person kanske tycker att säckiga kavajer är coolare, medan en annan gillar slimmade kavajer. Det som anses modernt kan anses skitnödigt (eller liknande) i framtiden.

Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Precis min poäng...
Om det var 70-tal idag och TS köpte vad han ansåg vara tidlösa plagg (och som var det enda som fanns att tillgå i alla affärer) så hade han idag sett ut som killen längst ner till vänster:

https://storage.googleapis.com/thepe...s-examples.jpg

Är han verkligen svagsint för att han då inte känt sig snygg i dessa kläder?

Titta på din egen stil över några årtionden så kommer du också se att snitt, färger och form ändras även om du bär samma typer av plagg.

Nej, självfallet inte OM HAN SJÄLV TYCKER DET ÄR SNYGGT. Problemet är att han inte tycker det egentligen om han "köper det som finns". En riktigt egen stil som inte kan sättas in i ett specifikt årtal är alltid bäst. Ju med du följer modet, desto större risk blir du att förvandlas till en själlös klon utan egen smak.

Det är därför det är så populärt med retro för att man kan blanda stilar så mycket. Det är någonting jag gärna uppmuntrar.

För övrigt hatade jag "mullets" under det tidiga 90-talet. Jag tyckte folk såg för jävliga ut i skallen (alla skulle se ut som Jagr). Men om jag berättade det för folk fick jag bara höra "hur dålig modekoll" jag hade eller hur jag "inte hängde med i svängarna". Men idag slipper jag skämmas eftersom att på alla mina bilder såg bra ut i skallen (eftersom jag körde min egen stil). Tro mig, jag har varit med ett litet tag (trots allt).

Människor ska alltid vara så efterkloka. Snacka om att göra sig själv en otjänst.
Citera
2017-04-26, 10:42
  #33
Medlem
Whirls avatar
Haha, TS verkar ju helskön Samma kläder och mössa varje dag... Waldo i svartvitt!
__________________
Senast redigerad av Whirl 2017-04-26 kl. 11:03.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback