Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-23, 19:37
  #1
Medlem
zebra121s avatar
Har sedan några dagar tillbaka upptäckt/hört ett skumt ljud från vad jag tror är bakvagnen.

Ljudet kommer då och då under körning (ej när jag backar) och låter liknande som när ett tåg tutar på rälsen, som säkert alla hört, men betydligt mindre dock. Jag blir nojig över detta och om man vågar köra vidare? Bromsbelägg bak är bytta för ca. ett år sedan. Kan det vara något mer dämparen/hjulet?

Saab 9-5 är bilen.
Citera
2017-04-23, 19:43
  #2
Medlem
Chronicals avatar
Det låter verkligen som ett dåligt hjullager, dags att byta
Citera
2017-04-23, 20:02
  #3
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Det är nog parkeringsbromsen som ligger på.
Citera
2017-04-24, 05:00
  #4
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chronical
Det låter verkligen som ett dåligt hjullager, dags att byta
Första jag tänkte på och är lagret så dåligt att det skriker så börjar det nog bli akut också.
Citera
2017-04-24, 07:06
  #5
Medlem
zebra121s avatar
OK. Får nog anta att det är hjullagret. Tack för svar!
Citera
2017-04-24, 07:08
  #6
Medlem
Pirre77s avatar
Kolla så du inte fått in en sten/grusbit mellan bromsbelägget och den omgivande skyddsplåten. Drabbade mig i höstas, lät inte klokt...
Citera
2017-04-24, 13:11
  #7
Medlem
Börja med det enklaste först.... peta på bromssköldarna och se om det ramlar ut några stenar.
Lyft upp bilen och inspektera hjullagren samt se så inte bromsarna ligger ann!
Ryck och slit på stag och hjul för att se om/var det glappar!
Citera
2017-04-26, 09:27
  #8
Medlem
Kan man inte hissa upp hjulet i luften och snurra det, samtidigt som man håller en hand i fjädern. Är hjullagret dåligt ska man väl känna vibrationer i fjädern?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback