Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-23, 15:50
  #1
Medlem
Hej,

För er som är känsliga så behöver ni inte läsa vidare. Men jag tömde hans låda idag och tyckte avföringen såg lite konstig ut så jag tittade närmare på den. Då såg det ut som att det var som ett rött "snöre" i avföringen. Det var liksom som en röd tråd eller vad man ska säga. Tänkte om han kunde ha svalt eller ätit något olämpligt men har ingenting framme. Sen kom jag på att jag har en röd köksmatta som han brukar ligga och tugga på och som delvis gjord av ull och bomull. Kan det vara så att han legat och tuggat på den och svalt massor av den röda ullen och det är det som syns i avföringen? För det såg knappast ut som blod.

Sen inatt så har jag haft läkemedel i en burk HÖGST upp på hyllan som han inte ska komma åt. Jag vaknade imorse och såg att burken låg på golvet och alla läkemedel låg utspridda lite överallt Tänkt om han fått i sig något olämpligt? Jag ringde djurakuten men dom tyckte man skulle avvakta Hade aldrig trott att han skulle lyckas ta sig upp på bokhyllan som det inte ens går att "klättra" på.
Citera
2017-04-23, 17:48
  #2
Medlem
Katter hostar ju upp hårbollar så du behöver inte vara orolig. Om katten ännu är vid liv så behöver du inte oroa dig kring medicintabletterna heller. Katten tyckte nog inte att dom var så goda.
Citera
2017-04-23, 19:16
  #3
Medlem
Tack, får hoppas det. Fattar inte vad han kan ha svalt för något konstigt men han har ätit normalt under dagen, har dock inte sett honom gå på toa något efter imorse. så hoppas han inte har problem med något nu. Men han är en liten kattunge, så tror inte han tänker så mkt på smaken utan stoppar glatt i sig det mesta, giftigt eller ej.
Citera
2017-04-23, 20:38
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JJK22
Hej,

För er som är känsliga så behöver ni inte läsa vidare. Men jag tömde hans låda idag och tyckte avföringen såg lite konstig ut så jag tittade närmare på den. Då såg det ut som att det var som ett rött "snöre" i avföringen. Det var liksom som en röd tråd eller vad man ska säga. Tänkte om han kunde ha svalt eller ätit något olämpligt men har ingenting framme. Sen kom jag på att jag har en röd köksmatta som han brukar ligga och tugga på och som delvis gjord av ull och bomull. Kan det vara så att han legat och tuggat på den och svalt massor av den röda ullen och det är det som syns i avföringen? För det såg knappast ut som blod.

Sen inatt så har jag haft läkemedel i en burk HÖGST upp på hyllan som han inte ska komma åt. Jag vaknade imorse och såg att burken låg på golvet och alla läkemedel låg utspridda lite överallt Tänkt om han fått i sig något olämpligt? Jag ringde djurakuten men dom tyckte man skulle avvakta Hade aldrig trott att han skulle lyckas ta sig upp på bokhyllan som det inte ens går att "klättra" på.


Kattjävlar. Går aldrig att förlita sig på.

OnT: Troligen inget farligt, har katten inte "sagt" något så har det säkert inte heller hänt något. Som de sa, avvakta lite.

Mvh DonMichaelCorleone
Citera
2017-04-23, 23:37
  #5
Medlem
Fioreens avatar
Katter kommer åt allt dom vill och tuggar gärna på fransar/trådar. Köp kattgräs
Citera
2017-04-24, 07:45
  #6
Medlem
Ja, fast har han ätit medicin så kan dom få njurskador och det brukar inte synas/komma symptom förens senare. Samma sak med förgiftning.
Citera
2017-04-24, 10:59
  #7
Medlem
Om din katt har ätit någon medicin som inte är till för den så borde du ringa ett djursjukhus.

Vad gäller snören så är mitt tips att ALLTID plocka undan diverse leksaker med snören. Det är som gjort för att dom skall tugga på snöret, särskilt kattungar. Det kan fastna i tarmarna och då blir det dyrt.
Citera
2017-04-25, 17:17
  #8
Medlem
Hej,
Jag ringde djursjukhuset men dom tyckte man skulle avvakta och se om han blev hängig, och då åka in. Men han har sovit, ätit och bettet sig normalt så det kanske inte är någon fara. Jag har inga snören liggandes framme utan misstänker att det kan vara ull som han tuggat på och fått i sig från en matta som jag har.

Men jag märker att han är känslig när man tar honom på magen, nu ligger han här bredvid och om jag tar på magen "så åker klorna" på tassarna ut?Har han ont? Något måste det vara som irriterar honom eller brukar katter göra så?
Citera
2017-04-25, 20:47
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JJK22
Hej,
Jag ringde djursjukhuset men dom tyckte man skulle avvakta och se om han blev hängig, och då åka in. Men han har sovit, ätit och bettet sig normalt så det kanske inte är någon fara. Jag har inga snören liggandes framme utan misstänker att det kan vara ull som han tuggat på och fått i sig från en matta som jag har.

Men jag märker att han är känslig när man tar honom på magen, nu ligger han här bredvid och om jag tar på magen "så åker klorna" på tassarna ut?Har han ont? Något måste det vara som irriterar honom eller brukar katter göra så?
Magen är katters sårbara område, och jag har sällan varit med om katter som uppskattar att bli klappade på magen, så det behöver inte betyda något.

Men är du orolig för din katts hälsa råder jag dig att boka tid hos din veterinär.
Citera
2017-04-27, 12:07
  #10
Medlem
Ok, jo men den här katten har alltid uppskattat att bli kliad på magen och kunde ligga i timmar och spinna när man kelade med honom. Så lite konstigt är det att han helt plötsligt inte gillar det.
Citera
2017-04-29, 11:51
  #11
Medlem
Det är farligt för katter att äta snören/trådar för övrigt då de kan trassla in sig i tarmarna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback