Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-23, 15:36
  #1
Medlem
jompa101s avatar
Tjena, en god vän till mig med tidigare erfarenhet av bergsbestigning har bestämt sig för att bestiga peak lenima vilket låter som ett grymt äventyr. Problemet är att jag aldrig har bestigt något, höga kullar är enda jag kan. Jag har läst att det är riskfyllt utan erfarenhet men jag funderar på om det är möjligt med rätt guide, vännen med erfarenhet, högintensiv träning i 2 månader samt studier?

Kanske är detta det dummaste du läst och isåfall så vill jag gärna veta det, tack!
Citera
2017-04-23, 15:41
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jompa101
Tjena, en god vän till mig med tidigare erfarenhet av bergsbestigning har bestämt sig för att bestiga peak lenima vilket låter som ett grymt äventyr. Problemet är att jag aldrig har bestigt något, höga kullar är enda jag kan. Jag har läst att det är riskfyllt utan erfarenhet men jag funderar på om det är möjligt med rätt guide, vännen med erfarenhet, högintensiv träning i 2 månader samt studier?

Kanske är detta det dummaste du läst och isåfall så vill jag gärna veta det, tack!
yupp gör inte det... Eller om du kan beskriva tidigare meriter kanske jag ändrar mitt svar, hur målmedveten är du?
Citera
2017-04-23, 15:52
  #3
Medlem
franges avatar
Vid de höjderna brukar man väl ha syrgastuber, om man inte är extremt van/infödd på de höjderna (sherpas)? Uppåt 8000m är väl vad som kallas dödszonen, där det blir direkt livsfarligt... Så att du som helt otränad och ovan vid den här typen av bergsbestigning skulle klara av det ställer jag minst sagt skeptisk till.
Citera
2017-04-23, 20:39
  #4
Medlem
Man kan ju börja med det praktiska. Har du tid och pengar för att genomföra en sån expedition? Om inte så behöver man inte fundera mer. Bara utrustningen som krävs kostar en hel del.

Jag googlade lite snabbt på vilken erfarenhet som är lämplig för Peak Lenin som jag antar att du menar och Adventure Peaks som ordnar guidade expeditioner säger följande:
"Unfortunately you need to have developed more experience to give yourself a good chance of success, ideally you should have climbed a glaciated 6000m peak such as Mera Peak, Island Peak, Sudarshan, Ecuador Volcanoes such Cayambe/Cotapxi. Aconcagua whilst being also very tough would be a better option based on your experience."

och

"...as long as you have been up to around 5800m and prepared to accept the big step up we can take you."
Citera
2017-04-26, 19:18
  #5
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Högintensiv träning nån månad, oavsett hur intensiv, kommer du inte långt på.
Dessutom spelar det ingen roll hur mycket erfarenhet din polare har om inte du har det.
Vad sker om det händer din vän något?

När ska detta ske?

Jag rekommenderar STARKT att gå ner ett antal tusen meter i ditt första försök.

Men. Om din polare nu är så erfaren.
Varför behöver du då fråga här?

Helt allvarligt.
Om du bara varit uppe på kullar - börja med kebne, så får de en uppfattning om du ens tycker om det.
Citera
2017-04-27, 11:18
  #6
Medlem
jompa101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
Högintensiv träning nån månad, oavsett hur intensiv, kommer du inte långt på.
Dessutom spelar det ingen roll hur mycket erfarenhet din polare har om inte du har det.
Vad sker om det händer din vän något?

När ska detta ske?

Jag rekommenderar STARKT att gå ner ett antal tusen meter i ditt första försök.

Men. Om din polare nu är så erfaren.
Varför behöver du då fråga här?

Helt allvarligt.
Om du bara varit uppe på kullar - börja med kebne, så får de en uppfattning om du ens tycker om det.

Tack för hjälpen!
Citera
2017-04-27, 14:26
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Vid de höjderna brukar man väl ha syrgastuber, om man inte är extremt van/infödd på de höjderna (sherpas)? Uppåt 8000m är väl vad som kallas dödszonen, där det blir direkt livsfarligt... Så att du som helt otränad och ovan vid den här typen av bergsbestigning skulle klara av det ställer jag minst sagt skeptisk till.

Göran Kropp besteg Mt Everest 1996 utan syragstuber.
saxat från wiki:

"Hans mest kända bedrift var att han den 23 maj 1996 utan syrgastuber besteg Mount Everest, efter att ha cyklat dit från Stockholm. När han klättrat ner igen så cyklade han hem tillsammans med Renata Chlumska."

https://sv.wikipedia.org/wiki/G%C3%B6ran_Kropp

Kropp var en hårding!
Citera
2017-04-27, 14:41
  #8
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av failuretoexist
Göran Kropp besteg Mt Everest 1996 utan syragstuber.
saxat från wiki:

"Hans mest kända bedrift var att han den 23 maj 1996 utan syrgastuber besteg Mount Everest, efter att ha cyklat dit från Stockholm. När han klättrat ner igen så cyklade han hem tillsammans med Renata Chlumska."

https://sv.wikipedia.org/wiki/G%C3%B6ran_Kropp

Kropp var en hårding!

Jorå - men Göran visste till fullo vad han höll på med, och hade ju "levt" så sedan barnsben. Alltså han var ju van vid extrema höjder och hade extremt god erfarenhet utav sådant. TS är ju nybörjare som inte ens prövat på något "riktigt" berg förut - skillnaden är ungefär jämförbar i bollsparkningskunskaper mellan en korpfotbollsspelare från Bjurträsk och Lionel Messi...
Citera
2017-04-27, 14:50
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Jorå - men Göran visste till fullo vad han höll på med, och hade ju "levt" så sedan barnsben. Alltså han var ju van vid extrema höjder och hade extremt god erfarenhet utav sådant. TS är ju nybörjare som inte ens prövat på något "riktigt" berg förut - skillnaden är ungefär jämförbar i bollsparkningskunskaper mellan en korpfotbollsspelare från Bjurträsk och Lionel Messi...

Av ditt inlägg så kan folk tro att det är omöjligt. Jag jämnförde aldrig Kropp och TS.
Citera
2017-04-27, 14:58
  #10
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av failuretoexist
Av ditt inlägg så kan folk tro att det är omöjligt. Jag jämnförde aldrig Kropp och TS.

Näerå, men det var det jag menade - att 7000m utan syrgas är nog att satsa lite högt för att ta klättrings-oskulden. 8000m är dödszonen där det är direkt livsfarligt om man inte har syrgastuber - om man inte är extremt kunnig och van vid höjderna - som just Göran Kropp mfl var/är. Så 7000m bjuder nog på hyfsat motstånd (om vi säger så) för en ren nybörjare.

Därför tvivlar jag på att TS - som är helt grön på området - kommer klara det.
Citera
2017-06-04, 19:09
  #11
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Sen gäller det som sagt att ha lite stålar på fickan.
På de där höjderna blir det några hundra tusen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback