Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-04-23, 19:48
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
En sörjande änka i 70-årsåldern missade att lämna in sin döda makes gevär och döms därför till dagsböter för vapenbrott. Så förutom sorgen straffas hon även av samhället men är det inte höjden av okänslighet? Samtidigt klagar myndigheterna på bristande resurser och hinner inte med alla ofta grova brott som lagras på hög eller avskrivs. Så var domen rimlig och fick tanten vad hon förtjänade?
http://skd.se/2017/04/21/anka-i-70-a...ens-jaktbossa/

Vad är det du förespråkar? Godtyckliga straffrabatter åt folk som är sörjande, änkor eller pensionärer? Eller menar du att mindre brott inte ska utredas, kanske till och med avskrivas, med hänvisning till att det finns pedofiler som är värre?
Citera
2017-04-23, 19:59
  #26
Medlem
McAzs avatar
De anhöriga får brev, från polisen, om inlämning av den avlidnes skjutvapen i regel innan dödsfallsintyget från Skatteverket hunnit komma. Det går kränkande fort.
Citera
2017-04-23, 21:14
  #27
Medlem
sebnies avatar
Tycker det är helt rätt att änkan dömdes. Men tråkigt att det blev ringa vapenbrott. Det är ju inte direkt som att det handlar om att det förvarats på fel adress eller att någon detalj på licensen inte stämmer.

Utan här handlar det om regelrätt olaga vapeninnehav, och tidsfristen är 1 år. ETT ÅR. Man borde dömt till fängelse.

Och är man såpass dålig att man inte kan stå på benen eller är inlagd på sjukhus så ringer man polisen och ber dem hämta vapnet. Här har man faktiskt en skyldighet att agera, precis som att det är ens skyldighet att deklarera för skatten.

(Innan någon kommer med det: Det är INTE tillåtet att låta någon annan som inte är en del i dödsboet, att transportera vapnet till polisstationen.)
Citera
2017-04-23, 21:23
  #28
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aethelred
Vad är det du förespråkar? Godtyckliga straffrabatter åt folk som är sörjande, änkor eller pensionärer? Eller menar du att mindre brott inte ska utredas, kanske till och med avskrivas, med hänvisning till att det finns pedofiler som är värre?

Med tanke på att det finns sådana som helt uppenbart har ett ont uppsåt och skadar helt oskyldiga människor för livet men ändå frias helt, som i fallen som RudyardKipling nämnde, så - ja.
Citera
2017-04-24, 04:33
  #29
Avstängd
scoremaxs avatar
Det brukar ta ungefär två veckor innan du har brevet i handen, och efter sex månader om du nte agerat, så tja, då blir det åtal.

Ja jag vet att det är generellt, och ja, detta är min uppfattning vid ett antal dödsbon.

Ett fall var oerhört humoristiskt, då mannen i fråga verkligen var en riktigt noggrann och på alla sätt (på gränsen till mesigt) laglydig person..... Och så hade han ett olaga vapeninnehav i historiken.
Hilarious.
Citera
2017-04-24, 08:47
  #30
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Det brukar ta ungefär två veckor innan du har brevet i handen, och efter sex månader om du nte agerat, så tja, då blir det åtal.

Ja jag vet att det är generellt, och ja, detta är min uppfattning vid ett antal dödsbon.

Ett fall var oerhört humoristiskt, då mannen i fråga verkligen var en riktigt noggrann och på alla sätt (på gränsen till mesigt) laglydig person..... Och så hade han ett olaga vapeninnehav i historiken.
Hilarious.

Nej, du har fel.
Man har tre månader på sig att anmäla att vapnet finns i dödsboet, och ett år på sig att lämna in vapnet.

Polisen:

Inom tre månader
Blanketten med ifyllda uppgifter ska skickas tillbaka till polisen så snart som möjligt, men senast inom tre månader från dödsfallet.

Inom ett år
Inom ett år från dödsfallet måste vapnen ha överlåtits till en privatperson, en vapenhandlare eller lämnas till polisen för skrotning. Originallicensen ska följa med vapnen (skickas till polisen tillsammans med licensansökan vid överlåtelse till privatperson, lämnas till vapenhandlaren vid kommissionsförsäljning och till polisen vid skrotning). Om dödsboet inte lyckas sälja vapnen inom ett år löser staten in dem.

Om informationen inte nått dödsboet
Om informationen från polisen inte nått dödsboet är den som har hand om dödsboet ansvarig för att polisen får in uppgifter inom tre månader.

https://polisen.se/Lagar-och-regler/...ning-av-vapen/

Vill man av nostalgiska skäl behålla vapnet så skall det registreras, man får söka minneslicens och vapnet skall pluggas (dvs göras oanvändbart)



Polisen
Vapen för minne
Om du ska behålla ett vapen med särskilt affektionsvärde måste du ansöka om licens för vapnet. Ett vapen som du har för minnesändamål måste vara pluggat. Pluggningen utförs av vapenhandlare eller vapentekniker. Ansökan ska kompletteras med pluggningsintyg och en beskrivning av din relation till överlåtaren eller till vapnet.

https://polisen.se/Lagar-och-regler/Vapen/Vapensamling/
Citera
2017-04-24, 08:51
  #31
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Visst. Men nu ser ju lagen ut som den gör. Frågan är om det var rätt av polisen att se till att lagen följdes.
Ja, det är väl givetvis rätt. Polisen kan ju inte ha kontroll på vad änkan skall med vapnet till eller om hon har andra i sin omgivning som kan tänkas använda sig av det/sälja det svart osv.

Om ingen åtgärd sker och änkan avlider och vapnet är sålt, getts vidare etc .. ja då är det ju på vandring någonstans i samhället och utom kontroll.
Citera
2017-04-24, 09:53
  #32
Avstängd
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, du har fel.
Man har tre månader på sig att anmäla att vapnet finns i dödsboet, och ett år på sig att lämna in vapnet.

Polisen:

Inom tre månader
Blanketten med ifyllda uppgifter ska skickas tillbaka till polisen så snart som möjligt, men senast inom tre månader från dödsfallet.

Inom ett år
Inom ett år från dödsfallet måste vapnen ha överlåtits till en privatperson, en vapenhandlare eller lämnas till polisen för skrotning. Originallicensen ska följa med vapnen (skickas till polisen tillsammans med licensansökan vid överlåtelse till privatperson, lämnas till vapenhandlaren vid kommissionsförsäljning och till polisen vid skrotning). Om dödsboet inte lyckas sälja vapnen inom ett år löser staten in dem.

Om informationen inte nått dödsboet
Om informationen från polisen inte nått dödsboet är den som har hand om dödsboet ansvarig för att polisen får in uppgifter inom tre månader.

https://polisen.se/Lagar-och-regler/...ning-av-vapen/

Vill man av nostalgiska skäl behålla vapnet så skall det registreras, man får söka minneslicens och vapnet skall pluggas (dvs göras oanvändbart)



Polisen
Vapen för minne
Om du ska behålla ett vapen med särskilt affektionsvärde måste du ansöka om licens för vapnet. Ett vapen som du har för minnesändamål måste vara pluggat. Pluggningen utförs av vapenhandlare eller vapentekniker. Ansökan ska kompletteras med pluggningsintyg och en beskrivning av din relation till överlåtaren eller till vapnet.

https://polisen.se/Lagar-och-regler/Vapen/Vapensamling/

Ja, jag vet att det står så.

Det är därför jag skriver "att jag vet att det generellt, och att det är min uppfattning"

I Verkligheten, så är det inte så att dom ger dig tiden som står där, utan dom hör av sig tidigare.
Att jag vet det är för att polisen ofta hör av sig snabbt som fan numera.

Jag vet att det är så då jag emellanåt blivit kallad
På för att värdera vapnen ifråga.

Edit:det är ju inte samma som åtal såklart, det är inte det jag säger.

Men dom är snabba numera, nu bor jag förvisso i VG, Sveriges motsvarighet till Californien, så det är möjligt det avviker, men i ett fall skickade dom ut tre(!) bilar för att hämta några sketna jaktvapen, så tja...
__________________
Senast redigerad av scoremax 2017-04-24 kl. 09:59.
Citera
2017-04-24, 10:23
  #33
Medlem
Returpappers avatar
Det här var ett klart ovänligt "taskigt" vittnesmål till glädje för byråkraterna och till förfång för svärmor.

Citat:
Mannen vittnade om att han försökt förmå sin svärmor att lämna in vapnet. Han hade rått sin svärmor att hon skulle ta färdtjänst och bli skjutsad ända fram till polisstationen när hon skulle lämna in vapnet.

Idiot till svärson.
Citera
2017-04-24, 11:21
  #34
Avstängd
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Det här var ett klart ovänligt "taskigt" vittnesmål till glädje för byråkraterna och till förfång för svärmor.



Idiot till svärson.

En modern man kan man säga.

"Kan inte", "vågar inte", "vill inte"

Som du säger; en idiot.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback