Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-05-01, 19:24
  #25
Medlem
enlevandemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasermopsen
Kolla på medicinerna i FASS:
https://www.fass.se/LIF/startpage

Äldre neuroleptika, med hemska biverkningar:
Nozinan, Hibernal, Trilafon, Haldol, Buronil, Fluanxol, Truxal, Cisordinol, m.m

Nyare (atypiska) neuroleptika, som sägs ge mindre biverkningar:
Risperdal, Zyprexa, Zeldox, Invega, Leponex, Abilify, Seroquel, Serdolect

3:e generationen är på väg, det forskas mycket i det som verkar på ett helt annat sätt:
Latuda, Vraylar

Jag har en kompis som gått igenom hela FASS i princip. Fungerar inte. Har själv testat en hel del. Fungerar inte.
Citera
2017-05-02, 16:14
  #26
Medlem
Lasermopsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enlevandeman
Jag har en kompis som gått igenom hela FASS i princip. Fungerar inte. Har själv testat en hel del. Fungerar inte.
Trist!

Haldol funkar bra på mig, o jag skrev i nån annan tråd att jag egentligen inte vet om jag lever i nån bubbla... Missar jag Haldol i typ 2 dagar, så öppnar sig nått, men med det extremt mycket rädsla, inbillningar o paranoia.

Har provat Risperdal, Zyprexa, Zeldox, Abilify o Seroquel. Risperdal funkar också, men den blir jag så trött av. Men en kompis till mig skulle börja med 1 mg Haldol, men hon blev en zombie av det. Jag tar 4 mg utan att bli trött, ibland blir jag lite stel, men har Akineton mot det.

Enkelt förklarat är att de äldre neuroleptika, verkar på större delen av dopaminreceptorerna. Jag vet inte hur mycket man kände till om hur de verkar på 50-talet. Men det har i.a.f. visats att de går på t.ex D1 o D2.

Senare forskning visar att dopaminreceptorerna i sin tur har mer specifika egenskaper. Jag skrev en tråd för ett tag sen om att man hittat en ny dopaminreceptor, D2LR;
(FB) Ny dopaminreceptor upptäckt

Så de moderna neuroleptika specificerar sig mer i undergrupper på receptorerna.

Men de som de forskar på nu, verkar på ett helt annat sätt, via glutamin, glutamat o liknande. Har inte alls satt mig in i det än, så jag ska inte säga för mycket om det...

Sen finns det ju litium, klassas som neuroleptika o man vet inte riktigt hur det funkar. Men används främst vi bipolär sjukdom.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback