Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-27, 06:03
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konservburk
Vad skulle det vara för piller?

Sepofantabletter?

Allvarligt, vi diskuterar effekten på samhället av ett rent hypotetiskt piller med förmågan att utplåna känslan av sorg.

TS: skulle myndigheterna verkligen behöva tvinga i de sörjande detta piller? Är det inte långt troligare att de skulle bevara detta goda, såsom gudarna Iduns äpplen, för eget bruk; och snarare försöka förhindra all användning bland populasen?
__________________
Senast redigerad av Nakkvarr 2017-04-27 kl. 06:06.
Citera
2017-04-27, 14:50
  #14
Medlem
nonameds avatar
Ni har fortfarande ett piller som kallas lyckopiller och personen är glad hela tiden. Brukar bli katastrof att inte känna hela känsloregistret.
Citera
2017-04-28, 01:35
  #15
Medlem
Whitewidow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Sepofantabletter?

Allvarligt, vi diskuterar effekten på samhället av ett rent hypotetiskt piller med förmågan att utplåna känslan av sorg.

TS: skulle myndigheterna verkligen behöva tvinga i de sörjande detta piller? Är det inte långt troligare att de skulle bevara detta goda, såsom gudarna Iduns äpplen, för eget bruk; och snarare försöka förhindra all användning bland populasen?


Problemet är att känslan är född av tanken, så pillret skulle helt enkelt varit utformat som sådant att den skulle minska hjärnaktiviteten och göra personen in princip tankelös, frånvarande osv. Det går inte stänga av en "sorg", utan du måste helt enkelt stänga av alla känslor genom att göra honom trög. Piller gör folk till hjärndöda idioter, va en man och hanterar dina egna jävla tankar borde va rådet.
Citera
2017-04-29, 12:24
  #16
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jipeess
mitt förnuft och erfarenhet säger att glädje, nöjdhet, njutning etc inte är beroende av sorg o elände

behöver man svälta då o då för att inte tappa uppskattningen av mat?

måste man få cancer för att uppskatta hälsan?

måste man lyssna på skitmusik då o då för att kunna njuta av god musik?

etc


lättnad är ett ad-hoc;

blir som att säga att vi behöver huvudvärk för att inte tappa uppskattningen av att det finns huvudvärkstabletter

Att ha huvudvärk är mänskligt...
Hur skall du kunna läsa din eller andras signaler, beteenden mm. utan minsta erfarenhet?
Även svält utvecklar ens person.
Citera
2017-04-30, 03:33
  #17
Medlem
enlevandemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Det finns såna piller.

Problemet med dem är också att du slutar känna sorg.

Du blir mer likgiltig inför sorgen. Därmed blir du likgiltig inför problem, och du blir mindre benägen att lösa dina problem. Dina problem består och förvärras

Få se nu. Har du källa på det? För så vitt jag vet finns det inga piller som gör detta.
Citera
2017-04-30, 20:28
  #18
Medlem
Lasermopsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enlevandeman
Få se nu. Har du källa på det? För så vitt jag vet finns det inga piller som gör detta.
Finns läkemedel, neuroleptika, som i vissa fall tar bort hela känsloregistret, o man upplever att allt är likgiltigt. En stor del av mina känslor är borta, men inte helt. Kan reagera på näras dödsfall o liknande svåra saker.

Kemisk lobobotomi kallar en del det.

EDIT: Nu kanske jag överdrev min situation lite. Visst har jag lite känslor för tjejen som jag är förtjust i, o jag älskar mina katter jättemycket. Men de finns de som inte känner nått.
__________________
Senast redigerad av Lasermopsen 2017-04-30 kl. 20:35.
Citera
2017-04-30, 21:31
  #19
Medlem
Lasermopsens avatar
Kan ju nämna det också, att de här neuroleptika inte är det samma, som det som ibland dumt nog kallas för lyckopiller.

Men, förskrivningen av neuroleptika har ökat mycket på sista tiden, o särskilt till barn, vilket är lite oroande. Men de nyare sorterna är i alla fall inte så hemska som de gamla som har funnits sen 50-talet. De har mildare biverkningar o sånt.
Citera
2017-05-01, 00:49
  #20
Medlem
enlevandemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasermopsen
Finns läkemedel, neuroleptika, som i vissa fall tar bort hela känsloregistret, o man upplever att allt är likgiltigt. En stor del av mina känslor är borta, men inte helt. Kan reagera på näras dödsfall o liknande svåra saker.

Kemisk lobobotomi kallar en del det.

EDIT: Nu kanske jag överdrev min situation lite. Visst har jag lite känslor för tjejen som jag är förtjust i, o jag älskar mina katter jättemycket. Men de finns de som inte känner nått.

Nej, det finns inga sådana läkemedel som tar bort hela känsloregistret. Var är källan?
Citera
2017-05-01, 05:07
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whitewidow1
Problemet är att känslan är född av tanken, så pillret skulle helt enkelt varit utformat som sådant att den skulle minska hjärnaktiviteten och göra personen in princip tankelös, frånvarande osv. Det går inte stänga av en "sorg", utan du måste helt enkelt stänga av alla känslor genom att göra honom trög. Piller gör folk till hjärndöda idioter, va en man och hanterar dina egna jävla tankar borde va rådet.

Vad har du för anledning att tro att "känslan är född av tanken"? Mig förefaller det ofta vara tvärtom: jag har rent automatiskt en bestämd känsla av eller för någonting; men det krävs en påtaglig mental ansträngning för att samla tankarna till en logisk rationalisering av sagda känsla.
Citera
2017-05-01, 12:13
  #22
Medlem
Whitewidow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Vad har du för anledning att tro att "känslan är född av tanken"? Mig förefaller det ofta vara tvärtom: jag har rent automatiskt en bestämd känsla av eller för någonting; men det krävs en påtaglig mental ansträngning för att samla tankarna till en logisk rationalisering av sagda känsla.


Bestämd känsla skapad av tanken. Vad har du för anledning att tro att tanken är född av känslan? Om du blir påmind om något hemskt som har hänt dig så får du känslor,men inte förrns du blir påmind och därav börja tänk på de där negativa tankarna som ger dig negativa känslor. Lobotomi fungerade ju framgångsrikt i att stänga av patienternas känsloliv, de tog ifrån dem möjligheten att forma en tanke.
Citera
2017-05-01, 13:39
  #23
Medlem
Lasermopsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enlevandeman
Nej, det finns inga sådana läkemedel som tar bort hela känsloregistret. Var är källan?
Googlade lite, hittade en del Flashback-trådar om det, en som jag t.o.m skrev själv för 5 år sen:
(FB) Kärlek håller på att bryta igenom min neuroleptika-dimma

En annan användare beskriver samma sak:
(FB) Neuroleptika-Nervgift kan någon må bättre av det?

1177:
Citat:
Trötthet och andra psykiska biverkningar

Antipsykotiska läkemedel kan ge dig en känsla av att du är avskärmad från omgivningen och att det är trögt att tänka.
https://www.1177.se/Ostergotland/Fak...sykos/?ar=True

SBU:
Citat:
15. Finns det psykiska biverkningar också?
Ja, under de senaste årtiondena har psykiska biverkningar fått allt större uppmärksamhet. Problemet är att de är svåra att skilja från sjukdomssymtomen. Patienter brukar beskriva att de inte har förmåga att känna och uppleva. De kan känna det som om de satt i en glaskupa, eller att de är apatiska och initiativlösa. Sådana känslor ska inte avfärdas som enbart sjukdomssymtom. Om de blir påträngande bör läkare och patient prova att minska neuroleptikadosen eller eventuellt byta läkemedel.
http://www.sbu.se/sv/publikationer/s.../neuroleptika/
Citera
2017-05-01, 13:50
  #24
Medlem
Lasermopsens avatar
Kolla på medicinerna i FASS:
https://www.fass.se/LIF/startpage

Äldre neuroleptika, med hemska biverkningar:
Nozinan, Hibernal, Trilafon, Haldol, Buronil, Fluanxol, Truxal, Cisordinol, m.m

Nyare (atypiska) neuroleptika, som sägs ge mindre biverkningar:
Risperdal, Zyprexa, Zeldox, Invega, Leponex, Abilify, Seroquel, Serdolect

3:e generationen är på väg, det forskas mycket i det som verkar på ett helt annat sätt:
Latuda, Vraylar
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback