Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-04-28, 23:09
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
id16by6 är du verkligen ingenjör? Och då menar jag inte gymnasieingenjör.

Känns så otypiskt för en ingenjör att skriva "de" istället för "det" och "fundera" istället för "funderat".
Men det kanske är så ni 98-99or skriver numera.

Jo, är riktig ingenjör. Blir klar med magister i maskinteknik (är född 92).
Stör mig också på folk som vill påstå dom är ingenjörer men inte är de alls. Lite samma med folk som kallar sig entreprenörer fast dom är nollor som knappt gör något.
Citera
2018-07-18, 23:46
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av id16by6
Som rubriken lyder, varför hör man inte mer om Svenskar nere i Luxemburg?

Kollar vi GDP per capita (2016)

#1 Luxemburg: 103 199 dollar
#2 Norge: 70 392 dollar
#3 Sverige: 51 165 dollar

Folk pratar ju om Norge hela tiden, men Luxemburg? Rätt nära, låg skatt (vad jag hört), goda pengar om de inte är något jag missar. Kostar ju mer att bo där men som Norge så måste de ju vara högre livskvalitet än Sverige. Dubbla vår GDP Norge med ynka 40% mer

Jag är snart klar som ingenjör och funderar på att dra dit inom något år.

Vad säger ni, för- nackdelar? Är gräset grönare på andra sidan? Erfarenhet någon?

Jag arbetar i Luxemburg. Är utbildad ingenjör inom datateknik. Arbetar på Amazon. Lönen är mycket högre här. Minimilönen i Luxemburg ligger på 2000 euro efter skatt (alltså ca 21000 kr med nuvarande växelkurs) men som ingenjör bör du kunna komma upp i 50000-60000 kr efter skatt i månaden. Jag arbetar i och för sig på Amazon och där ligger lönerna lite över snittet.

Lätt att ta tåget/bussen till Paris, Frankfurt, Bryssel.

Ska tillägga att jag inte kan ett ord franska eller tyska eller luxemburgska (vem kan det?), men då måste man nästan jobba i ett engelskt eller amerikanskt företag här, annars måste man kunna språket.
Citera
2018-07-18, 23:54
  #27
Medlem
Angående att bo här. Om du ska hyra får du räkna med 1000-2500 euro i månaden i hyra, beroende på vart i landet du bor. Om du bosätter dig på andra sidan gränsen i Belgien eller Tyskland eller Frankrike dock så betalar du fortfarande skatt i Luxemburg (alltså extremt lite skatt) och så pendlar du till jobbet, tar bara 20-25 minuter dörr till dörr skulle jag säga. Nu har jag köpt lägenhet i Luxemburg så då blir kostnaden snarare 300 euro i månaden då räntan är extremt låg (0.9% i månaden)
Citera
2018-07-19, 00:16
  #28
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av id16by6
Som rubriken lyder, varför hör man inte mer om Svenskar nere i Luxemburg?

Kollar vi GDP per capita (2016)

#1 Luxemburg: 103 199 dollar
#2 Norge: 70 392 dollar
#3 Sverige: 51 165 dollar

Folk pratar ju om Norge hela tiden, men Luxemburg? Rätt nära, låg skatt (vad jag hört), goda pengar om de inte är något jag missar. Kostar ju mer att bo där men som Norge så måste de ju vara högre livskvalitet än Sverige. Dubbla vår GDP Norge med ynka 40% mer

Jag är snart klar som ingenjör och funderar på att dra dit inom något år.

Vad säger ni, för- nackdelar? Är gräset grönare på andra sidan? Erfarenhet någon?
Den höga tillväxten per capita beror på att det är ett litet land som attraherat väldigt mycket finansiellt kapital.
Citera
2018-07-19, 00:23
  #29
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spixxel
Angående att bo här. Om du ska hyra får du räkna med 1000-2500 euro i månaden i hyra, beroende på vart i landet du bor. Om du bosätter dig på andra sidan gränsen i Belgien eller Tyskland eller Frankrike dock så betalar du fortfarande skatt i Luxemburg (alltså extremt lite skatt) och så pendlar du till jobbet, tar bara 20-25 minuter dörr till dörr skulle jag säga. Nu har jag köpt lägenhet i Luxemburg så då blir kostnaden snarare 300 euro i månaden då räntan är extremt låg (0.9% i månaden)

0,9 procent i månaden är ju inte en låg ränta direkt. ;-)
Citera
2018-07-19, 01:00
  #30
Medlem
Christopher.s avatar
Sverige är fattigt land, I USA tjänar medelamerikanen 400.000 om året, dessutom lägre skattetryck. Lönerna i alla länder av rang i Europa är lönerna högre. Sverige är ett jävligt misskött land.
Citera
2018-07-19, 06:40
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Sverige är fattigt land, I USA tjänar medelamerikanen 400.000 om året, dessutom lägre skattetryck. Lönerna i alla länder av rang i Europa är lönerna högre. Sverige är ett jävligt misskött land.

Samtidigt som medelamerikanen inte får betald semester, föräldraledighet, ofta betalar skjortan för sjuk och tandvård, etc.
Citera
2018-07-19, 07:47
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Sverige är fattigt land, I USA tjänar medelamerikanen 400.000 om året, dessutom lägre skattetryck. Lönerna i alla länder av rang i Europa är lönerna högre. Sverige är ett jävligt misskött land.

Och ändå är du kvar här? Eller i vilket land bor du?

Jag har en massa kollegor som flyttat hit för jobb, från Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Irland, Spanien, Portugal, Polen, Ryssland...
Citera
2018-07-19, 08:46
  #33
Medlem
Fris avatar
I Luxemburg måste man konkurrera med alla lägre avlönade fransoser som pendlar över gränsen. Det är de som man ser i butikerna. Luxemburgarna själva är bönder.
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Samtidigt som medelamerikanen inte får betald semester, föräldraledighet, ofta betalar skjortan för sjuk och tandvård, etc.
För att de har arbetsmoral och inte gillar att såsa veckolångt på någon strand (som de ofta har utanför fönstret ändå). Sjukvården betalas av arbetsgivaren.
Citera
2018-07-19, 09:02
  #34
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Sverige är fattigt land, I USA tjänar medelamerikanen 400.000 om året, dessutom lägre skattetryck. Lönerna i alla länder av rang i Europa är lönerna högre. Sverige är ett jävligt misskött land.
Det går ju inte riktigt att jämföra så, i medelamerikanens nettolön ska en hel del som vi tar för givet är gratis betalas eller sparas till. Men visst har de som är friska och inte ska sätta sina barn i college det bra, med vi svenskar har det bra i dagens läge med.
För 20 år sedan resonerade jag som du, idag kan jag mer och har sett mer av världen. Jag har förstått att det finns lite mer än siffror i lönekuvertet att ta hänsyn till.

Förresten, du har inte kollat vad medellönen är i Sverige misstänker jag eftersom du anser att 400000:- i USA är högt?
404000:- är summan av medelmånadslönen i Sverige just nu, eller det är väl förra årets löner, så runt 410-415000:- i år.
Sverige ligger topp 5 i Europa vad det gäller timlöner.
Citera
2018-07-19, 11:54
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
0,9 procent i månaden är ju inte en låg ränta direkt. ;-)

Skrev fel, per år menade jag
Citera
2018-07-19, 16:15
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Det går ju inte riktigt att jämföra så, i medelamerikanens nettolön ska en hel del som vi tar för givet är gratis betalas eller sparas till. Men visst har de som är friska och inte ska sätta sina barn i college det bra, med vi svenskar har det bra i dagens läge med.
För 20 år sedan resonerade jag som du, idag kan jag mer och har sett mer av världen. Jag har förstått att det finns lite mer än siffror i lönekuvertet att ta hänsyn till.

Förresten, du har inte kollat vad medellönen är i Sverige misstänker jag eftersom du anser att 400000:- i USA är högt?
404000:- är summan av medelmånadslönen i Sverige just nu, eller det är väl förra årets löner, så runt 410-415000:- i år.
Sverige ligger topp 5 i Europa vad det gäller timlöner.

I USA är 400 000 en pisslön, en lön under 100 000 dollar om året är inget man ska vara nöjd med som kvalificerad arbetskraft, då det är som du sa, man måste stå för så mycket själv.

Men om man jämför med Luxemburg så får man mer men för lägre skatt (mycket beroende på att det är så mycket högkvalificerad arbetskraft att dom får in så mycket skatt även om dom tar ut en lägre procent)

Det är gratis sjukvård som ofta rankas som bäst i världen. Semesterersättning 5 veckor som man inte behöver tjäna in året innan utan man får dom direkt när man startar sitt arbete. Ingen karensdag om man blir sjuk, lika generös a-kassa som i Sverige. Mycket lägre skatt och mycket högre lön.

Högre pensionsavsättningar än i Sverige också, 24% (du betalar 8%, företaget 8% och staten 8%)

I Sverige är det 18,5% i allmän pension upp till 7,5 inkomstbasbelopp vilket är 62 500 kr. Alltså är det högst 18,5% utav 468750 kr. Så tjänar man mer än 39000 kr i månaden så får man ingen allmän pension på dom pengarna.

Sen avsätts som snitt 4,5% till tjänstepension, alltså i snitt 23% som avsätts till en svensk pension eller 1% lägre än i Luxemburg.

Men tror att språket är den stora anledningen till att fler inte kommer hit, och svårt att hitta boende.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback