Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-23, 11:58
  #1
Medlem
Hej,

Jag behöver köpa en liten skåpbil till mitt bolag (AB om det spelar roll) som kommer att användas för leverera varor till kunder. Företaget har jag vid sidan om mitt ordinarie arbete och jag vill kunna köra till mitt ordinarie jobb med bilen samt lite små privata tjänster, ej mer än 100mil om året.

Jag kommer inte att ta ut någon lön alls från mitt bolag och undrar om jag måste betala förmånskatt?

Vad är bäst att göra i detta fallet? Dela med er hur ni gör!
Citera
2017-04-23, 12:21
  #2
Medlem
Du får max köra 100 mil fördelat på max 10 tillfällen.

Lösningen på ditt problem är ju att skriva en falsk körjournal eftersom du skriver att du inte kommer upp i 100 mil.
Citera
2017-04-23, 13:12
  #3
Medlem
Om den regelbundet skall användas för annat än tjänsteresor så går det inte med mindre än att göra bilen till förmånsbil.
Finns annan bil redan, privat alltså?
Citera
2017-04-23, 21:44
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Om den regelbundet skall användas för annat än tjänsteresor så går det inte med mindre än att göra bilen till förmånsbil.
Finns annan bil redan, privat alltså?

Ja, jag har en privatbil också. Undrar också en annan grej, hur är det om jag köper en begagnad liten skåpbil (berlingo) får jag dra av momsen? Har hört att det blir billigare att avbetala den eller det kanske bara gäller leasing?
Citera
2017-04-23, 21:49
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morotskakan55
Ja, jag har en privatbil också. Undrar också en annan grej, hur är det om jag köper en begagnad liten skåpbil (berlingo) får jag dra av momsen? Har hört att det blir billigare att avbetala den eller det kanske bara gäller leasing?

Visst har berlingon ingen luftspalt mellan hytten och skåpet? Alltså så det är en "hel" karros? I så fall får du inte lyfta nån moms alls vid rent köp..
Citera
2017-04-23, 22:00
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morotskakan55
Ja, jag har en privatbil också. Undrar också en annan grej, hur är det om jag köper en begagnad liten skåpbil (berlingo) får jag dra av momsen? Har hört att det blir billigare att avbetala den eller det kanske bara gäller leasing?

Momsen har annan i tråden svarat på, det är vid leasing du kan få lyfta halva momsen.

Om du nu har annan bil, varför skall då den tilltänkta firmabilen också köras privat?
Citera
2017-04-23, 22:04
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekfs
Visst har berlingon ingen luftspalt mellan hytten och skåpet? Alltså så det är en "hel" karros? I så fall får du inte lyfta nån moms alls vid rent köp..

Det stämmer bra, men det är ändå stängt mellan hytten och skåpet. Jag undrar eftersom på vissa annonser på blocket tex står det pris exl moms och med moms
Citera
2017-04-23, 22:08
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Momsen har annan i tråden svarat på, det är vid leasing du kan få lyfta halva momsen.

Om du nu har annan bil, varför skall då den tilltänkta firmabilen också köras privat?


Vad blir billigast för mig isåfall om jag erbjuds köpa bilen, avbetalning eller leasa bilen?

Jag undrade eftersom jag tänkte köra till mitt ordinarie jobb med den för att efter jobbet köra ut till mina kunder därifrån och slippa åka hem för att byta bil.
Citera
2017-04-23, 22:09
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morotskakan55
Det stämmer bra, men det är ändå stängt mellan hytten och skåpet. Jag undrar eftersom på vissa annonser på blocket tex står det pris exl moms och med moms

På en ny bil läggs moms på, men den är inte avlyftbar på en bil av nämnd sort med mindre än att fordonet hyrs (leasas), då får halva momsen på leasingkostnaden lyftas av. Är det en lastbil med skåp så krävs det separat hytt, alltså luftspalt mellan hytt och skåp.

Som vanligt finns undantag, några branscher får lyfta momsen fullt ut oavsett köp eller leasing och även om det är en personbil, gäller droskrörelse, trafikskola, begravningsbyrå och säkert någon till.
Citera
2017-04-23, 22:12
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morotskakan55
Vad blir billigast för mig isåfall om jag erbjuds köpa bilen, avbetalning eller leasa bilen?

Jag undrade eftersom jag tänkte köra till mitt ordinarie jobb med den för att efter jobbet köra ut till mina kunder därifrån och slippa åka hem för att byta bil.

Är det en ny eller begagnad bil det rör sig om?

Kombinationsresa är du inne på, tveksamt om det accepteras. Är hela sträckan som körs till ditt arbete aktuell även om du enbart skulle åka med leverans till dina kunder? Är avsikten att dessa leveranser skall ske dagligen?
Citera
2017-04-23, 22:33
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Är det en ny eller begagnad bil det rör sig om?

Kombinationsresa är du inne på, tveksamt om det accepteras. Är hela sträckan som körs till ditt arbete aktuell även om du enbart skulle åka med leverans till dina kunder? Är avsikten att dessa leveranser skall ske dagligen?

Det rör sig om en begagnad bil årsmodell 2011. Ja avsikten är att leveranser ska ske dagligen, om jag får beställningar. Det är cirka 6 km till mitt jobb enkelväg.
Citera
2017-04-23, 22:37
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morotskakan55
Det rör sig om en begagnad bil årsmodell 2011. Ja avsikten är att leveranser ska ske dagligen, om jag får beställningar. Det är cirka 6 km till mitt jobb enkelväg.

Blir det en längre färdväg om du åker med bilen via ditt arbete än om du åker direkt till kund?
Är det en enstaka kund det rör sig om, eller ska varorna åt diverse håll?

Vet du om bilen ifråga är sdh momssmittad? Är detta fallet, köp den kontant eller på avbetalning, annars kan leasing vara intressant.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback