Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-23, 11:07
  #1
Medlem
dknerks avatar
Går det att radera sina spår på en android smartphone efter att tagit en icke reko bild för att ladda upp? Jag vet att jag behöver radera EXIF men undran är om ett android system lägger till mer info i bilder så dem kan spåras?

Sedan kanske till det svåraste att få bort spåren efter bilden på telefonen? Undvika att den backupas på google drive tex, eller på något sätt lämnar spår på mobilen?

Går detta om jag vill vara någorlunda säker? Kanske finns det någon typ av sandbox för android? Det känns som ett sätt att isolera informationen, men problemet blir då att bilden ska överföras till usb/pc innan den läggs upp.

PS, osäker om denna funkar bättre i telefon delen av forumet..
Citera
2017-04-23, 11:12
  #2
Avstängd
Vad skulle det vara för bild??

Stäng av synkronisering och tag bort bilden.
Citera
2017-04-23, 11:23
  #3
Medlem
dknerks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triq
Vad skulle det vara för bild??

Stäng av synkronisering och tag bort bilden.

Kan du då precisera? Tabort med vilket program?
Om ens din kommentar tar mina frågor seriöst.
Och hur kan jag ta reda på att inga spår finns kvar efter ditt tips?
Citera
2017-04-23, 11:28
  #4
Medlem
Thraxxs avatar
Du ska aldrig ladda ner något kontroversiellt eller något du vill inte ska spåras på en Smartphone aldrig, För det första antar jag att du har appar och liknande som redan är länkade och registrerade i ditt namn och sen synkar dagens mobiler innehållet automatiskt om du inte stänger av det, Plus en massa andra program som spårar din plats och läser av nedladdade filer och bilder.

Tror aldrig man helt kan radera något du en gång tagit, det du kan göra är att skriva över mera data på telefonen så dom raderade filerna/bilderna blir korrupta och svårare att återuppliva och läsa av om man säger så.
Citera
2017-04-23, 11:44
  #5
Medlem
dknerks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thraxx
Du ska aldrig ladda ner något kontroversiellt eller något du vill inte ska spåras på en Smartphone aldrig, För det första antar jag att du har appar och liknande som redan är länkade och registrerade i ditt namn och sen synkar dagens mobiler innehållet automatiskt om du inte stänger av det, Plus en massa andra program som spårar din plats och läser av nedladdade filer och bilder.

Tror aldrig man helt kan radera något du en gång tagit, det du kan göra är att skriva över mera data på telefonen så dom raderade filerna/bilderna blir korrupta och svårare att återuppliva och läsa av om man säger så.


Tack för detta bättre svar en den andra lallaren

Okej. Ja det är en telefon som är fullt registrerad på mig själv och proppad med förmodligen väldigt osäkra appar i anonymitets syfte. Därav att jag funderade på något liknande sandvox, finns det? Har själv inte hittat. Och tror du det skulle fungera för att lämna minimala spår?
Citera
2017-04-23, 12:15
  #6
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dknerk
Okej. Ja det är en telefon som är fullt registrerad på mig själv och proppad med förmodligen väldigt osäkra appar i anonymitets syfte. Därav att jag funderade på något liknande sandvox, finns det? Har själv inte hittat. Och tror du det skulle fungera för att lämna minimala spår?
Android har redan sin egna sandbox https://developer.android.com/traini...rity-tips.html
Finns vad jag vet finns inga andra från tredje part, så den som följer med Android är den du får nöja dig med.
Citera
2017-04-23, 21:59
  #7
Medlem
pandanaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Android har redan sin egna sandbox https://developer.android.com/traini...rity-tips.html
Finns vad jag vet finns inga andra från tredje part, så den som följer med Android är den du får nöja dig med.
Edit: fel tråd, för efterbliven ikväll...
Citera
2017-04-23, 22:22
  #8
Medlem
.Chloes avatar
Intressant fråga TS, speciellt eftersom vi exkluderar EXIF.

Men annan metadata finns, dock inte alls lika värdefull. Upplösningen kan begränsa antalet mobilmodeller som tog bilden, även pixelkvalitet, komprimering, format m.m. Om filnamnet finns kvar så kan både datum och mer specifik modell av mobilen avslöjas, så ta hänsyn till detta.

Sen får du skriva över bilden på filsystemet.
Citera
2017-05-11, 14:51
  #9
Medlem
dknerks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe
Intressant fråga TS, speciellt eftersom vi exkluderar EXIF.

Men annan metadata finns, dock inte alls lika värdefull. Upplösningen kan begränsa antalet mobilmodeller som tog bilden, även pixelkvalitet, komprimering, format m.m. Om filnamnet finns kvar så kan både datum och mer specifik modell av mobilen avslöjas, så ta hänsyn till detta.

Sen får du skriva över bilden på filsystemet.

Okej. Men som tex upplösning samt pixelkvalitet måste ju gå att ändra i något bild hanteringsprogram? Alternativt öppna bilden i datorn eller telefonen sedan printscreena den? Men med printscreen kanske även det lämnar spår i bilden?
Citera
2017-05-12, 02:17
  #10
Medlem
avcs avatar
Ladda upp bilden här så kan vi avgöra
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback