Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-23, 09:15
  #1
Medlem
Hej!
Jag försöker så gott som möjligt att hitta svar på vissa frågor angående hur man går tillväga med att boka ett gig. Det är säkerligen det lättaste som finns att göra där ute men jag behöver veta då detta är ett skolarbete!

Tackar för hjälp <3


Bokingar inom Sverige:
- Låt oss säga att jag ringer upp ett ställe åt mitt band och frågar om vi kan få spela hos Er (dem), vad brukar vara dem vanligaste frågorna som man får från personen i andra änden av luren?
- Hur brukar bokade spelningar bestämmas, utifrån gage-betalningen om ett band tar 1000kr i gage?
- Vad brukar ägaren av en krog/pub/nattklubb etc vilja komma överens med bandet?
- Hur brukar en ägare av ett ställe reagera om bandets bokningsagent kontaktar honom/henne? Vad brukar man komma överens om då? Vad har då agenten för ansvar och vad lär vara agentens utgifter?
- Om ett ställe i exempel; Göteborg, inte har ett PA hur går man tillväga då? Är det bandet eller bandets bokningsagent som måste stå för att hyra ett PA åt ägaren samt måste bandet eller agenten "hyra" stället?
- Brukar bandet stå själva för att fixa dit en ljudtekniker som kan jobba på ägarens PA eller är det ägaren som ska lösa en ljudtekniker?

Bokningar utanför Sverige:
- Om ett band vill ut på en Europa Turné, vad är då det viktigaste att tänka på innan man åker iväg?
- Vill man exempelvis dra bort till England på en liten turné (och det krävs att flyga dit) är det då bandet själva som får stå för resan dit eller brukar man oftast komma överens om att arrangören står för själva utgifterna av flygresan?
- Hur ska man gå tillväga med ifall man blir sjuk eller skadar sig under en turné och måste läggas in på sjukhus, är det Sveriges försäkring som täcker det då eller måste man stå för utgifterna själv?
Citera
2017-04-23, 09:30
  #2
Medlem
Kanske inte helt on point på din fråga men dom flesta band nuförtiden försöker nog skapa en närvaro på sociala medier och digital marknadsföring, sedan har man ofta en mail specifikt för bokningar där folk som vill boka ens band/artist kan höra av sig t.ex bookings@mitt-band.com.
Citera
2017-04-23, 10:14
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anjuna5
Kanske inte helt on point på din fråga men dom flesta band nuförtiden försöker nog skapa en närvaro på sociala medier och digital marknadsföring, sedan har man ofta en mail specifikt för bokningar där folk som vill boka ens band/artist kan höra av sig t.ex bookings@mitt-band.com.

Men låt oss säga om bandet har en bokningsagent då?
Vad har deras agent för utgifter när det kommer till att boka gig runt om i Sverige säger vi?
Vad för slags ansvar har agenten?
Måste agenten fixa ett PA till en krog som inte har det?
Måste agenten fixa dit en ljudtekniker om stället inte har någon sådan?

Helt enkelt, hur går man tillväga med att boka gig som band och hur går en agent tillväga med att boka gig?
Citera
2017-04-23, 10:23
  #4
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arb3n0
Hej!
Jag försöker så gott som möjligt att hitta svar på vissa frågor angående hur man går tillväga med att boka ett gig. Det är säkerligen det lättaste som finns att göra där ute men jag behöver veta då detta är ett skolarbete!

Tackar för hjälp <3


Bokingar inom Sverige:
- Låt oss säga att jag ringer upp ett ställe åt mitt band och frågar om vi kan få spela hos Er (dem), vad brukar vara dem vanligaste frågorna som man får från personen i andra änden av luren?
Livescenen i Sverige är bland det sämsta som finns, från artisternas perspektiv. De flesta liveklubbar har mest en scen för att kunna sälja öl till bandens polare som kommer och tittar. Klubbarna själva skiter i vad det är för band de bokar, de struntar i om musiken ens är bra och lyssnar för det mesta inte ens på musiken innan de bokar banden. Livemusik för klubben är bara ett tillfälle att kunna sälja öl, varken mer eller mindre.

Konkurrensen är så hård att klubbarna alltid är fullbokade. Tyvärr skapar det här en livescen med extremt skiftande kvalitet. Eftersom klubbarna inte bryr sig ett skit om vad de bokar kan man få höra allt från band som kan mäta sig med Iron Maiden till katastrofband som är så dåliga att det inte ens är komiskt.

I England och USA är konkurrensen ännu hårdare, det finns fler band och artister som vill spela. Däremot har klubbarna en annan tradition av att ha en ambition med att vilja vara den hetaste liveklubben där alla nya oupptäckta band spelar. Alla vill vara Cavern Club där Beatles upptäcktes. Man vet på ett helt annat sätt i England och USA att det alltid kommer vara bra musik på klubbarna. Till skillnad från Sverige när det här en annan attityd där folk sitter hemma och värmer för att sedan gå ner på stan och se om det är något coolt band som lirar.

Vilket inte händer i Sverige. Går man in på random liveklubb i Sverige är risken överhängade att det är ett mediokert tributeband som lirar, eller valfritt källarband som låter ganska exakt som In Flames fast sämre. Man går inte ut för att lyssna på livemusik i Sverige.

Poängen är att liveklubbarna skiter fullständigt i banden, kvaliteten på musiken och vad som händer. De har inga frågor alls i princip.
Citat:
Ursprungligen postat av arb3n0
- Hur brukar bokade spelningar bestämmas, utifrån gage-betalningen om ett band tar 1000kr i gage?
Jag tror inte jag förstår frågan riktigt. Bandet vill ha en lax i gage, och hur bokas då spelningen?
Citat:
Ursprungligen postat av arb3n0

- Vad brukar ägaren av en krog/pub/nattklubb etc vilja komma överens med bandet?
Inte ett skit. Förutom att bandet oftast inte får spela för länge, vilket brukar röra sig om ca 45 min till en timme.
Citat:
Ursprungligen postat av arb3n0

- Hur brukar en ägare av ett ställe reagera om bandets bokningsagent kontaktar honom/henne? Vad brukar man komma överens om då? Vad har då agenten för ansvar och vad lär vara agentens utgifter?
Om man jobbar på en nivå där man har agent så handlar det om en professionell nivå där allting blir lite annorlunda. Då hyr artisten snarare lokalen och har i princip självbestämmanderätt. Det man då kommer överrens om är priset för hyra och hur biljettförsäljning går till, och vem som ansvarar för promotion av spelningen etc. En rent ekonomisk transaktion. Det rent tekniska, som ljudteknik och belysning ansvarar artisten för. Agentens omedelbara utgifter för att göra en sådan bokning är ca noll kronor.
Citat:
Ursprungligen postat av arb3n0
- Om ett ställe i exempel; Göteborg, inte har ett PA hur går man tillväga då? Är det bandet eller bandets bokningsagent som måste stå för att hyra ett PA åt ägaren samt måste bandet eller agenten "hyra" stället?
Det är tveklöst bandet som får ordna med PA. Klubben skiter i vilket, om du tjatar om att du måste ha PA för att kunna lira kan de lika gärna boka en uteliggare som spelar mungiga istället för att tjafsa med dig. En agent lär dessutom inte lägga ut några större stålar för hyra av utrustning. Det är i så fall ett management som gör det.
Citat:
Ursprungligen postat av arb3n0
- Brukar bandet stå själva för att fixa dit en ljudtekniker som kan jobba på ägarens PA eller är det ägaren som ska lösa en ljudtekniker?
Det är ofta klubben som har en egen ljudtekniker. De har ofta keps, ölmage och lystrar till namn som "Bengan", "Ralle" eller "Berra". De kan sällan ett skit om ljudteknik men har bakgrund som svetsare på Siemens i Örebro.
Citat:
Ursprungligen postat av arb3n0
Bokningar utanför Sverige:
- Om ett band vill ut på en Europa Turné, vad är då det viktigaste att tänka på innan man åker iväg?
Inom EU är det som svenskt band egentligen bara att sätta sig på bussen. I USA krävs det visa för att turnera kommersiellt. Till skillnad från arbetsvisa är turnévisa mest en formalitet som inte är svårt att få utfärdat. Men managementet måste ta kontakt med en immigration lawyer i USA.
Citat:
Ursprungligen postat av arb3n0

- Vill man exempelvis dra bort till England på en liten turné (och det krävs att flyga dit) är det då bandet själva som får stå för resan dit eller brukar man oftast komma överens om att arrangören står för själva utgifterna av flygresan?
Arrangören struntar oavkortat i hur man tar sig till lokalen. Artisten får helt enkelt se till att biljettförsäljning, elternativt gage, täcker alla utgifter.
Citat:
Ursprungligen postat av arb3n0
- Hur ska man gå tillväga med ifall man blir sjuk eller skadar sig under en turné och måste läggas in på sjukhus, är det Sveriges försäkring som täcker det då eller måste man stå för utgifterna själv?
Inom EU täcker svensk sjukförsäkring det mesta. I USA krävs sjukförsäkring som i de flesta fall täcks av svensk hemförsäkring.
Citera
2017-05-13, 18:58
  #5
Medlem
jhnsis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Livescenen i Sverige är bland det sämsta som finns, från artisternas perspektiv. De flesta liveklubbar har mest en scen för att kunna sälja öl till bandens polare som kommer och tittar. Klubbarna själva skiter i vad det är för band de bokar, de struntar i om musiken ens är bra och lyssnar för det mesta inte ens på musiken innan de bokar banden. Livemusik för klubben är bara ett tillfälle att kunna sälja öl, varken mer eller mindre.

Stockholm gör ju det bra och har gjort det länge. Debaser, Södra m.m.
Kolla sen nobelberget för lite konstigare musik så dras det her mycket folk som helst hela tiden.

Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
I England och USA är konkurrensen ännu hårdare, det finns fler band och artister som vill spela. Däremot har klubbarna en annan tradition av att ha en ambition med att vilja vara den hetaste liveklubben där alla nya oupptäckta band spelar. Alla vill vara Cavern Club där Beatles upptäcktes. Man vet på ett helt annat sätt i England och USA att det alltid kommer vara bra musik på klubbarna. Till skillnad från Sverige när det här en annan attityd där folk sitter hemma och värmer för att sedan gå ner på stan och se om det är något coolt band som lirar.

Bara att köpa första bästa minibuss på blocket. Finns alltid någon östeurope som kan laga den billigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Vilket inte händer i Sverige. Går man in på random liveklubb i Sverige är risken överhängade att det är ett mediokert tributeband som lirar, eller valfritt källarband som låter ganska exakt som In Flames fast sämre. Man går inte ut för att lyssna på livemusik i Sverige.
Vart går du, dovas?

Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Poängen är att liveklubbarna skiter fullständigt i banden, kvaliteten på musiken och vad som händer. De har inga frågor alls i princip.

Jag tror inte jag förstår frågan riktigt. Bandet vill ha en lax i gage, och hur bokas då spelningen?

Inte ett skit. Förutom att bandet oftast inte får spela för länge, vilket brukar röra sig om ca 45 min till en timme.
Alltså klubbarna lever ju på att band som försöker slå igenom själva ringer. Men klart du måste sticka ut för att få ett gigg och lite mer än fickpengar.

Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Om man jobbar på en nivå där man har agent så handlar det om en professionell nivå där allting blir lite annorlunda. Då hyr artisten snarare lokalen och har i princip självbestämmanderätt. Det man då kommer överrens om är priset för hyra och hur biljettförsäljning går till, och vem som ansvarar för promotion av spelningen etc. En rent ekonomisk transaktion. Det rent tekniska, som ljudteknik och belysning ansvarar artisten för. Agentens omedelbara utgifter för att göra en sådan bokning är ca noll kronor..

Vet du ens vad du snackar om? Det är promotrn som tar alla kostnader. Agenten fixar gigg, sen ser han bara till att promotrn sköter sitt.

Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Det är tveklöst bandet som får ordna med PA. Klubben skiter i vilket, om du tjatar om att du måste ha PA för att kunna lira kan de lika gärna boka en uteliggare som spelar mungiga istället för att tjafsa med dig. En agent lär dessutom inte lägga ut några större stålar för hyra av utrustning. Det är i så fall ett management som gör det.

Igen, du snackar ju bara strunt. Agenten ÄR management.
Och det är klart att management går in med pengar för att hyra ett PA för en källarklubb som Dovas som du är på för att lyssna på musik. OM man har ett management dvs, blir du bokad på en klubb får självklart dom stå för hyran av PA och tekniker.

Det är ofta klubben som har en egen ljudtekniker. De har ofta keps, ölmage och lystrar till namn som "Bengan", "Ralle" eller "Berra". De kan sällan ett skit om ljudteknik men har bakgrund som svetsare på Siemens i Örebro.

Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Inom EU är det som svenskt band egentligen bara att sätta sig på bussen. I USA krävs det visa för att turnera kommersiellt. Till skillnad från arbetsvisa är turnévisa mest en formalitet som inte är svårt att få utfärdat. Men managementet måste ta kontakt med en immigration lawyer i USA.

Arrangören struntar oavkortat i hur man tar sig till lokalen. Artisten får helt enkelt se till att biljettförsäljning, elternativt gage, täcker alla utgifter.

Inom EU täcker svensk sjukförsäkring det mesta. I USA krävs sjukförsäkring som i de flesta fall täcks av svensk hemförsäkring.

Haha men om inte artisten kommer fram i tid får ju inte arangören några pengar? Fan börja tänk lite.

Du låter som en stereotypisk roddare som aldrig kommer komma längre än att pusha motor-cases
Citera
2017-05-13, 20:22
  #6
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jhnsi
Stockholm gör ju det bra och har gjort det länge. Debaser, Södra m.m.
Kolla sen nobelberget för lite konstigare musik så dras det her mycket folk som helst hela tiden.
Vi har tydligen lite olika definitioner av vad bra är.
Citat:
Ursprungligen postat av jhnsi
Bara att köpa första bästa minibuss på blocket. Finns alltid någon östeurope som kan laga den billigt.
Låter bra om man behöver en minibuss. Jag har svårt att se vad det har med musikscenen i Stockholm att göra.
Citat:
Ursprungligen postat av jhnsi
Vart går du, dovas?
Nej. Jag visste inte ens att Dovas har en scen.
Citat:
Ursprungligen postat av jhnsi
Alltså klubbarna lever ju på att band som försöker slå igenom själva ringer. Men klart du måste sticka ut för att få ett gigg och lite mer än fickpengar.
Precis min poäng. Klubbarna är måttligt intresserade av kvaliteten på banden.
Citat:
Ursprungligen postat av jhnsi
Vet du ens vad du snackar om? Det är promotrn som tar alla kostnader. Agenten fixar gigg, sen ser han bara till att promotrn sköter sitt.
Jag tyckte att jag var tydlig med att agentens utgifter är cirka noll. Men jag kanske uttryckte mig märkligt.
Citat:
Ursprungligen postat av jhnsi
Igen, du snackar ju bara strunt. Agenten ÄR management.
Och det är klart att management går in med pengar för att hyra ett PA för en källarklubb som Dovas som du är på för att lyssna på musik. OM man har ett management dvs, blir du bokad på en klubb får självklart dom stå för hyran av PA och tekniker.
Vi har tydliga olika erfarenheter.
Citat:
Ursprungligen postat av jhnsi
Haha men om inte artisten kommer fram i tid får ju inte arangören några pengar? Fan börja tänk lite.
Så därför betalar alltid arrangören för resor? Bra där.
Citat:
Ursprungligen postat av jhnsi
Du låter som en stereotypisk roddare som aldrig kommer komma längre än att pusha motor-cases
Jaha.
Citera
2017-05-13, 21:11
  #7
Medlem
jhnsis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Vi har tydligen lite olika definitioner av vad bra är.



Så därför betalar alltid arrangören för resor? Bra där.

Om dom måste flyga in dom ja, är dom ute på turne är det självklart annorlunda.
Citera
2017-05-14, 00:12
  #8
Medlem
jhnsis avatar
Och TS, har du fler frågor kring branschen kan du PMa.
Citera
2017-05-14, 10:57
  #9
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jhnsi
Om dom måste flyga in dom ja, är dom ute på turne är det självklart annorlunda.
TS gjorde ett skolarbete om att boka ett gig på klubbar. Händer det dig ofta att ditt Dovas måste flyga in dig?
Citat:
Ursprungligen postat av jhnsi
Och TS, har du fler frågor kring branschen kan du PMa.
Det här är ett diskussionsforum. Det är väl bättre att du delar med dig av din eminenta kunskap i ämnet i tråden så att alla kan ta del av den.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback