Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-23, 08:42
  #1
Medlem
Hej, jag varken kan svetsa eller har en svets. Vill bygga en elektrisk longboard, och behöver svetsa fast motorn i longboardens truck.

Tror ni man kan få det gjort på en verkstad, och ungefär vad kan det tänkas kosta?

Såhär: https://s26.postimg.org/oyurqnos9/el...or-mount-1.jpg
Citera
2017-04-23, 08:47
  #2
Medlem
Åk till en verkstad och fråga.det kommer nog inte att kosta speciellt mycket, beror på om det går att bränna dit med en migsvets blir lite mer med en tigsvets. Om du får någon som gör detta svart uppskattar jag mellan 5-800.
__________________
Senast redigerad av Anywhan 2017-04-23 kl. 08:52.
Citera
2017-04-23, 09:36
  #3
Avstängd
Virgil.I.Grissoms avatar
Jag vill tillägga att jag hade svetsat dit motorfästen inte motorn i sig.

Förövrigt så skulle jag vara skeptisk att svetsa på en elektrisk motor. Man vet aldrig vad höga (svets) strömmar kan göra med en elmotor.

Med det sagt så skulle jag prata med valfri bilverkstad. Du anar inte vad kluriga människor det finns på dylika faciliteter.

Dessa kluriga gubbar kan hjälpa dig med lösningen på en fastsättningsanordning på din longboard.

Lycka till och glöm inte skydd :-)
Citera
2017-04-23, 09:42
  #4
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virgil.I.Grissom
Jag vill tillägga att jag hade svetsat dit motorfästen inte motorn i sig.
Jag hade inte brytt mig om det så länge man svetsar i höljet och jordar höljet, strömmen tar enklaste vägen däremot elektronik bör alltid kopplas ur oavsett.

Citat:
Ursprungligen postat av FuuuarkBraah
Tror ni man kan få det gjort på en verkstad, och ungefär vad kan det tänkas kosta?
Har du grejerna färdiga för svetsning så kostar det inte många kronor, bla bilverkstäder kan ordna sånt, frågade en firma för några år sen och fick svaret 100-200kr för ett mindre jobb.
Citera
2017-04-23, 15:26
  #5
Medlem
Baalzamons avatar
Dom kommer fråga vad det är för material i grejerna så förbered dig genom att ta reda på det. Om det är lättmetall/mässing/gjutjärn eller något annat kommer det inte gå att svetsa mot stål. Och om det är kromat stål kommer det inte heller bli bra.
Citera
2017-04-23, 17:14
  #6
Moderator
MondoBizarros avatar
Bilar --> Övriga fordon
/Moderator
Citera
2017-04-23, 19:51
  #7
Medlem
Tack för svar, materialet är aluminium.
Mvh
Citera
2017-04-23, 23:20
  #8
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuuuarkBraah
Tack för svar, materialet är aluminium.
Mvh
Ok, bättre det än om det var kromat stål. Jag tror dock att de flesta bilverkstäder inte har svets för aluminium utan du hellre bör leta på Eniro efter mekanisk verkstad, smidesverkstad eller liknande. Svetsning kan väl också vara ett bra sökord.

Sedan är det ju inte motorn du ska svetsa fast på longboarden utan ett motorfäste vari du sedan skruvar fast motorn.
Citera
2017-05-05, 01:55
  #9
Medlem
Ha4kioskvaltareJs avatar
Killen i detta klipp:
https://www.youtube.com/watch?v=O1kqiC0hzVc

-har ju en väldigt smart lösning på ett bra utförande. Det är klart att du kanske har helt andra förutsättningar än honom. Kanske kan du tillverka egna fästen genom att använda vinklad metall (vinkeljärn et.c). Men som flera redan skrivit, kolla efter mekanisk verkstad i din närhet. Kanske finns det t.o.m. ett företag som säljer och servar svetsar. De har oftast ett demorum och på så vis skulle de ju kunna hjälpa dig men en av deras demo-maskiner. Tig-svetsning blir det antagligen fråga om.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback