Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2017-04-24, 23:59
  #37
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalas-Kuken
Du tänkte fråga om lov om en sån sak ?

Grundverktyget nr.1 i skog & mark har alltid varit en kniv, oavsett vad några feministiska poliser påstår.


Vad har feminism med saken att göra?
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Bara om du behöver det. Det är altså skillnad på tältning och tältning.

Om du bara ska tälta, och exempelvis har med dig ett gasolkök, så har du inget behov av en kniv. Det är då inte tillåtet att utnyttja situationen för att få lov att transportera kniv på allmän plats.

Ska du däremot exempelvis åka ut och tälta med scouterna, göra upp eld och grilla o allt, så får du givetvis ta med dig kniv.

Givetvis ska kniven vara lämplig till ändamålet, det är altså inte tillåtet att ta med dig en stor dubbeleggad stridskniv och hävda att det är för att tälja grillpinnar, men har du med dig en morakniv nerpackat tillsammans med tältet så är det ingen fara.


När jag tältar så har jag i regel ett spritkök med mig. Innebär det att jag får slita isär limpan med händerna innan jag äter och att jag måste kasta falukorven hel i stekpannan?

Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
å herregud. Läste ens någon lagtexten?

"1 § Knivar, andra stick- och skärvapen och andra föremål som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa får inte innehas på allmän plats, inom skolområde där grundskole- eller gymnasieundervisning bedrivs, eller i fordon på allmän plats."

Ska TS tälta på allmän plats, på skolområde eller i ett fordon på allmän plats? Då kanske TS bör lämna kniven hemma, särskilt om kniven är ägnat att används som vapen.

Däremot om TS tältar i skogen så är det inte allmän plats.


Jag cyklar ofta längre sträckor innan jag slår upp tältet, får jag ha kniven med mig då ifall det fungerar så som du säger.

Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Tyvärr har fokus lagts på platsen du befinner dig på, men om man skärskådar lagen kan man förstå det hela litet bättre:



Här framgår det två saker:

Den ena är att det finns ställen där man inte kan ha med sig kniv som man vill och utan villkor.

Det andra är att det inte är en idiotregel, utan om man har ett rimligt behov, bär kniven på ett rimligt sätt och väger in att du skall ut och campa, så är innehavet inte längre brottsligt. Här tittar man på saken på ett pragmatiskt sätt.

En äkta campare, med morakniv i bältet eller ryggan åker inte fast, även om denne har gasol- eller spritkök. Men det gör inte heller en elektriker, en snickare, en hobbykock på väg hem eller den som köpt en ny kökskniv på Ikea.

Däremot åker man troligtvis dit om man ertappas med kniv på krogen, fotbollsmatchen eller lätt åtkomlig i dörrfickan på bilen, även om man har en nödtorftig undanflykt.

Att dressa upp sig till friluftsperson och ta med kniven till sitt tältläger torde vara helt straffritt.

Kniv som används i yrkesutövning är väl uttryckligt undantagen i lagen? Trots det var det ju nån som blev dömd för en kniv som han hade i bilen [sic] på väg till näringsrelaterad verksamhet.
Citera
2017-04-25, 07:50
  #38
Medlem
Ja. Det är helt ok att transportera en kniv när du är på väg till och från. Annars skulle vi behöva ha knivaffärer i varje skog.

Som jag tidigare sagt, en nerpackad normal kniv i din övriga campingutrustning kommer inte utgöra något problem.
Citera
2017-04-25, 07:52
  #39
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av distans
Tack! Men varför står det inte utskrivet i klartext i Brb?
Lagtexten är inte den enda rättskällan i svensk rättstradition utan kompletteras bl.a. av - som i detta fall - förarbeten, t.ex. - som i detta fall - en proposition.
Citera
2017-04-25, 07:53
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det är vanligt att även begrepp av central betydelse i den aktuella lagen inte definieras tydligt i själva lagtexten. Man får då gå till förarbetena och se vad lagstiftaren har att säga om begreppet X. Ibland är det inte helt klart och tydligt där heller vad som ingår eller inte ingår i X. Då får rättspraxis avgöra. Tyvärr är det dock inte alltid domarna i överrätterna är ett under av klarhet och stringens på de här områdena heller


Jag tcker nog HD är ganska tydlig:

http://www.dagensjuridik.se/2016/02/...kniv-far-baras
Citera
2017-04-25, 22:40
  #41
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
Jag tcker nog HD är ganska tydlig:

http://www.dagensjuridik.se/2016/02/...kniv-far-baras

Ja det var de verkligen i det här fallet.

Man kan också konstatera att de också göra inte bara en bedömning av skäligheten i att inneha en kniv på allmän plats, utan också om den med hänsyn till ändamålet kan ses som rimlig. Visserligen inte så långtgående som föreslogs i trådens inledning, men att den som säger sig vara på väg till en skogsglänta för att grilla korv inte får absolution för bärandet av en jättelik, skarpslipad jaktkniv verkar ganska klart.

Det var ju f.ö. tur att HD tog upp detta fall då det verkligen var ett klassiskt hål-i-huvudet-domslut från hovrättens sida.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback