Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-04-23, 12:50
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Varför skulle jag släppa kritiken av att du bara mekanisk upprepar ett gnällande, som redan finns annanstans.

Anser du detta forum vara ett klotterplank för klyscha-upprepninger?

Det är knappast jag som gnäller i denna tråd.
Citera
2017-04-23, 12:52
  #26
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varghaken
Det är knappast jag som gnäller i denna tråd.

Jaså, vad kallar du då ditt upprepande av kritik av "mjuk" kristendom?
Citera
2017-04-23, 12:57
  #27
Avstängd
89Spartans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gObbo
Katolska/ortodoxa kyrkan kommer aldrig att viga homosexuella, ha kvinnliga präster eller gå i pridetåget. Att hata invandrare och folk med mörk hy kommer du dock inte att hitta i dessa kyrkor.

Du ska bli katolik/ortodox för att du anser det rätt, inte som någon motreaktion till vad du anser okristligt beteende och aldrig ska det göras på grund av hat i hjärtat. Många nya konvertiter har en mer kantig och extrem sätt att uttrycka sin tro på men det är bara en övergångsfas.

Katoliker/ortodoxa tänker på ett annorlunda sätt jämfört med det sekulära samhället och om du vill ha en annan filosofisk bas att stå på än sekularism, materialism och hyperindividualitet så sök upp en präst och fråga lite frågor.
ortodoxa..det är väl det som växer som fan i ryssland just nu? finns det ens i sverige? det verkar ju vara ett bra tips
Citera
2017-04-23, 13:49
  #28
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varghaken
Jag delar dina åsikter, jag har aldrig haft något med svenska kyrkan att göra.

Har varit med i en frikyrka ganska länge men lämnat, även de känner jag börjar blir allt mer underkuvade det politiska läget.

Även frikyrkan influeras av den svenska PK-anden. Bry dig inte så mycket om kyrkan. Läs lite i Bibeln. Be till Gud.
Citera
2017-04-23, 18:53
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 89Spartan
ortodoxa..det är väl det som växer som fan i ryssland just nu? finns det ens i sverige? det verkar ju vara ett bra tips

Ryssland är ett ortodoxt land, ja. Ortodoxa finns i Sverige men är väldigt få. Jag tror de är fler än katoliker i Sverige men fortfarande en bråkdel av alla kristna i Sverige. De flesta kyrkor som är ortodoxa/katolska är invandrarkyrkor som har uppstått av invandring. Det är därför som jag säger att man inte kan vara rasist eller vilja kasta ut alla svartingar om man ska bli seriös i sin kristenhet och framförallt inte som katolik/ortodox.
Citera
2017-04-23, 19:11
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gObbo
Ryssland är ett ortodoxt land, ja. Ortodoxa finns i Sverige men är väldigt få. Jag tror de är fler än katoliker i Sverige men fortfarande en bråkdel av alla kristna i Sverige. De flesta kyrkor som är ortodoxa/katolska är invandrarkyrkor som har uppstått av invandring. Det är därför som jag säger att man inte kan vara rasist eller vilja kasta ut alla svartingar om man ska bli seriös i sin kristenhet och framförallt inte som katolik/ortodox.

Nåja, vilken religion passar mig i så fall?
Citera
2017-04-23, 19:18
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varghaken
Nåja, vilken religion passar mig i så fall?


Jag tror inte det finns en enda religion som är byggt på någon form av rasism. Det finns religioner som är etniska men jag tror inte huvudmålet med dem är rasism eller kasta ut svartingar.

Du ska gå med i en religion för att du anser att den är rätt, är övertygad om dess filosofi/moral/etik eller liknande.

Du angriper detta helt fel således.
Citera
2017-04-23, 19:20
  #32
Medlem
Hegernatarens avatar
Läs Bibeln och starta en husförsamling med likasinnade. Om du börjar läsa Bibeln så kommer du se att kyrkorna har fel i mer än bara det uppenbara.
Citera
2017-04-24, 15:40
  #33
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varghaken
Nåja, vilken religion passar mig i så fall?

Southern baptism?

Eller om det är för mesigt för dig kanske nån tidig version av KKK?
Citera
2017-05-05, 16:47
  #34
Avstängd
DisSids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gObbo
Ryssland är ett ortodoxt land, ja. Ortodoxa finns i Sverige men är väldigt få. Jag tror de är fler än katoliker i Sverige men fortfarande en bråkdel av alla kristna i Sverige. De flesta kyrkor som är ortodoxa/katolska är invandrarkyrkor som har uppstått av invandring. Det är därför som jag säger att man inte kan vara rasist eller vilja kasta ut alla svartingar om man ska bli seriös i sin kristenhet och framförallt inte som katolik/ortodox.

Nja, så få är de väl inte. Tycker det verkar som att serbiska, syriska, ryska och grekiska ortodoxa kyrkan växt en hel del de senaste åren inrikes.
Citera
2017-05-06, 09:36
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varghaken
Jag är trött på denna falska kristendom där "kristna" går o gifter sig i homoäktenskap och gå i pridetåg och älskar invandrare o allt skit. När ta det slut liksom.

Finns det några sådana grupperingar eller läror? Jag vill inte åt något USA "god hates fags" stuk, det är patetiskt. Jag vill åt äkta gammal hederlig kristendom. Med lite mer deus vult i sig. Självskaderi osv.

Fattar ni? Bra hjälp mig finna det.

Alltså, Messian var ju Israelit och vad vi idag skulle kalla för Palestinier så det där om att "älska invandrare och all skit" kommer du nog inte ifrån. Men om du inte bryr dig om evigheten och bara söker en religiös fasad så finns det säkert många Amerikanska sionistiska-kyrkor eller kanske Klu Klux Klan?
Citera
2017-05-07, 23:37
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DisSid
Nja, så få är de väl inte. Tycker det verkar som att serbiska, syriska, ryska och grekiska ortodoxa kyrkan växt en hel del de senaste åren inrikes.


De är få, om man räknar procentuellt av alla kristna i Sverige. De ökar p.g.a invandring och främst p.g.a flyktingar.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback