Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-24, 07:58
  #13
Medlem
Luciabslutet som sedan Bilt s borgeliga Regering skrotade
https://sv.wikipedia.org/wiki/Luciabeslutet
Citera
2017-04-24, 17:57
  #14
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yolololz
Ser att du har svårt för att läsa.

Jag menar att om det kommer folk hit som inte får generösa bidrag kommer de antingen hitta sig ett jobb eller inte komma hit.

Det är nog du som saknar konsekvenstänkande snarare.

Det funkar inte så för alla. Om vem som helst får komma hit så kommer stora mängder komma. Långt från alla har någon koll på svensk sjukersättning. Det finns låtsasflyktingar, men det finns även riktiga sådana. Det är inte så enkelt som du påskiner att folk bara inte kommer komma hit. Det kommer många absolut att göra. Med helt olika förutsättningar och förväntningar.

Det är även på relativt lång sikt mycket svårt för vissa av dessa grupper att "skaffa" ett jobb. Det finns olika skäl till detta. Även 1000:- + försörjningsstöd i Sverige är lyxliv för en stor andel av världens befolkning, även om inte du fattar det som någon rikemansunge eller vad du är.
Citera
2017-04-24, 19:04
  #15
Medlem
Bergakungens avatar
Det finns två möjliga strategier:

Den ena är den tokliberala varianten - alla får komma, ingen får bidrag.

Den andra är att antalet mottagna flyktingar begränsas till en funktionell nivå, eftersom alla som tas emot omfattas av "lägsta existensnivå". Hur många man kan ta emot på denna funktionella nivå har man inte diskuterat överhuvud taget, och det är naturligtvis ingenting som heller bör lämnas till ett randparti (oavsett läge på skalan). Sverige jobbar ju inte med flyktingläger på Skåneslätten eller FN-understödd livsmedelsförsörjning, utan betraktar ju varje flykting som någon som skall ges bidrag på samma nivå som den behövande medborgaren.

Men att det finns ett praktiskt tak och det taket knappast kan vara 150.000 flyktingar per år borde ju inte väcka någon större anstöt. Ett moratorium ("idiotstopp", men utan idioti) och senare en rimlig mottagningsnivå (rimlig= nationalekonomiskt trovärdig, socialt hanterlig) borde inte vara så osmaklig att man inte kan skapa konsensus om detta.

En stabil överenskommelse mellan blocken om en nivå som Sverige kan tåla i längden är av godo, för alla.
Citera
2017-04-25, 01:16
  #16
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Men att det finns ett praktiskt tak och det taket knappast kan vara 150.000 flyktingar per år borde ju inte väcka någon större anstöt. Ett moratorium ("idiotstopp", men utan idioti) och senare en rimlig mottagningsnivå (rimlig= nationalekonomiskt trovärdig, socialt hanterlig) borde inte vara så osmaklig att man inte kan skapa konsensus om detta.

En stabil överenskommelse mellan blocken om en nivå som Sverige kan tåla i längden är av godo, för alla.

Beslutande om att ta emot enbart överenskomna 5000 kvotflyktingar per år närmaste 10 åren tillsammans med en satsning på återsändande av det dubbla årligen gällande först och främst kriminella invandrare, illegala invandrare, tiggare, låtsasbarn, folk som ljugit, folk som åberopar asyl men är på semester i hemlandet och liknande. Väntas ju lågt räknat 50.000 illegala med utvisningsbeslut bara närmaste åren så.

Därefter en bedömning av invandringstaket/kvotflyktingarna år för år av sittande regering som blir en del av den offentliga budgetprocessen där framförhållning krävs om treårsperioder. Oppositionspartier som vill ha en ansvarsfull invandringspolitik uppmanas lämna sina egna förslag årligen och med framförhållning om treårsperioder.

Vad skulle du tycka om det?
Citera
2017-04-25, 01:30
  #17
Medlem
Hultabultans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Beslutande om att ta emot enbart överenskomna 5000 kvotflyktingar per år närmaste 10 åren tillsammans med en satsning på återsändande av det dubbla årligen gällande först och främst kriminella invandrare, illegala invandrare, tiggare, låtsasbarn, folk som ljugit, folk som åberopar asyl men är på semester i hemlandet och liknande. Väntas ju lågt räknat 50.000 illegala med utvisningsbeslut bara närmaste åren så.

Därefter en bedömning av invandringstaket/kvotflyktingarna år för år av sittande regering som blir en del av den offentliga budgetprocessen där framförhållning krävs om treårsperioder. Oppositionspartier som vill ha en ansvarsfull invandringspolitik uppmanas lämna sina egna förslag årligen och med framförhållning om treårsperioder.

Vad skulle du tycka om det?

Ett minimikrav på dessa 5000 kvoterade måste givetvis vara mycket goda kunskaper i svenska språket, både i tal och skrift.
Precis som t.ex. Australien och Kanada och kräver goda kunskaper i engelska, för att över huvud taget kunna komma i fråga som sökande!
Citera
2017-04-25, 10:42
  #18
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Beslutande om att ta emot enbart överenskomna 5000 kvotflyktingar per år närmaste 10 åren tillsammans med en satsning på återsändande av det dubbla årligen gällande först och främst kriminella invandrare, illegala invandrare, tiggare, låtsasbarn, folk som ljugit, folk som åberopar asyl men är på semester i hemlandet och liknande. Väntas ju lågt räknat 50.000 illegala med utvisningsbeslut bara närmaste åren så.

Därefter en bedömning av invandringstaket/kvotflyktingarna år för år av sittande regering som blir en del av den offentliga budgetprocessen där framförhållning krävs om treårsperioder. Oppositionspartier som vill ha en ansvarsfull invandringspolitik uppmanas lämna sina egna förslag årligen och med framförhållning om treårsperioder.

Vad skulle du tycka om det?

Jag tycker alla konstruktiva förslag som a) hanterar anständighet och moral och b) fungerar uthålligt och i enlighet med flertalets önskemål bör kunna diskuteras.

Min egen vision är att införa ett mottagningsstopp (med oerhört få undantag) och en trovärdig och konstruktiv integration, som i de flesta fall innebär egen försörjning för vuxna och utbildning efter förutsättningar för de unga. Sedan kan man, efter att ha styrt upp, öppna till den nivå som majoritetens anständighet och moral finner rimlig.

* (det understrukna): Konsekvent tillämpning av redan gällande regelverk (avvisningar, utvisningar etc) räcker långt. Man behöver inte skapa nya tvångsinstitut.
Citera
2017-04-25, 15:06
  #19
Medlem
Varför inte en nollvision när det gäller invandring. Alla asylsökare stoppas vid gränsen och släpps inte in. Dom flesta kommer ändå via Danmark eller Tyskland så låt dom stanna där.
Endast FNs kvotflyktingar ska tas emot och då hållas i avgränsat flyktingläger tills dess att dom kan skickas tillbaka till sina hemländer.

Eller skulle det skrämma bort väljare om man var så tydlig?
Citera
2017-04-25, 16:10
  #20
Medlem
Returpappers avatar
Tio invandare per år, retroaktiv sedan 1950. Överdriver inte!
Citera
2017-04-25, 17:42
  #21
Medlem
Jag blir så svulstigt förbaskad och ifrågasättande varje gång jag hör eller läser : " Migrationsverkets prognos säger....." .

Det skall inte vara upp till var och en att behaga komma hit som och om de vill. Här skall vara stängda gränser, och ingen utan visum och giltiga papper skall tas emot.
Det måste vara slut på svängdörrarna vi har i dag. Betänk, att de där 5000 byggs på av 5000 el fler nästa år. Och årets mängd bygger på alla som kommit hittills under årens lopp.

Alla som kommit hittills har ju inte anpassat sig och klarar sin ekonomi.

Så TS, vårt tak är nått för länge sedan, och nytt tak blir det inte förrän man fått iväg alla som inte skall vara här. Vi försörjer ju inte bara dem som är här, utan det kostar en ansenlig summa för var och en som skickas hem. Både som resekostnad och som fickpengar i 75000 kr- klassen till var och en. Det räcker till och blir över.

Denna rutin kommer att ta minst tio år. Innan dess skall inte fler få komma in.

Punkt!
Citera
2017-04-26, 22:41
  #22
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av regnidagigen
Så TS, vårt tak är nått för länge sedan, och nytt tak blir det inte förrän man fått iväg alla som inte skall vara här. Vi försörjer ju inte bara dem som är här, utan det kostar en ansenlig summa för var och en som skickas hem. Både som resekostnad och som fickpengar i 75000 kr- klassen till var och en. Det räcker till och blir över.

Denna rutin kommer att ta minst tio år. Innan dess skall inte fler få komma in.

Punkt!

Ja, det är klart att jag personligen också tycker det. För mig ska det vara 0 asylsökande i decennier framöver innan man kan ens tänka tanken på något annat. Men jag tänker här främst på ett system som ska fungera att införa som helst ska överspänna på alla partier, eller åtminstone alla som gör anspråk på att vara ansvarstagande partier, att redovisa sitt invandringstak årligen och med en framförhållning med siffror för tre år framåt vilket skulle underlätta för väljarna och svenska folket att se vilken invandringspolitik man ska rösta på i valet.

Sittande regering borde avkrävas ett årligt invandringstak varje år med en framförhållning med siffror med besked om tre år framåt. Det borde ingå i budgetprocessen där pengarna fördelas, då kan man också säga sitt antal, sitt tak om man är ansvarstagande i sin invandringspolitik.

Jag personligen vill precis som du inte ha hit en jävel av dessa skäl. Jag kan tänka mig "normal" invandring som att någon träffat en partner eller som enskild flyttar till ett jobb inom europa och liknande. Men så illa som det är skulle jag som kompromiss i brist på bättre kunna acceptera kvotflyktingarna, tidigare 1900 årligen, som blivit 5000 årligen numera. Det är generöst av mig. Men då kräver jag samtidigt att det dubbla, alltså 10.000 ska utvisas årligen. För varje person in så ska två ut. Jag personligen tycker man ska skicka hem i princip alla som inte varit här mycket länge. För mig ska helst 100 ut om 1 verklig flykting ska in.

Man måste börja någonstans och i politik handlar det ofta om kompromisser. Även om man alltid vill ha allt på en gång. Alternativet är ingen kompromiss och fortsatt 150.000 personer in årligen. Då väljer jag hellre kompromissen om 5000 kvotflyktingar årligen tills man får större makt att bestämma helt själv.
__________________
Senast redigerad av 8711 2017-04-26 kl. 22:54.
Citera
2017-04-26, 23:17
  #23
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milton-E
Varför inte en nollvision när det gäller invandring. Alla asylsökare stoppas vid gränsen och släpps inte in. Dom flesta kommer ändå via Danmark eller Tyskland så låt dom stanna där.
Endast FNs kvotflyktingar ska tas emot och då hållas i avgränsat flyktingläger tills dess att dom kan skickas tillbaka till sina hemländer.

Eller skulle det skrämma bort väljare om man var så tydlig?

Även min linje.
På detta ska alla som ljugit om sin identitet, ålder eller begått brottsliga handlingar sättas i förvar och lämna landet.
Citera
2017-04-26, 23:21
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Ja, det är klart att jag personligen också tycker det. För mig ska det vara 0 asylsökande i decennier framöver innan man kan ens tänka tanken på något annat. Men jag tänker här främst på ett system som ska fungera att införa som helst ska överspänna på alla partier, eller åtminstone alla som gör anspråk på att vara ansvarstagande partier, att redovisa sitt invandringstak årligen och med en framförhållning med siffror för tre år framåt vilket skulle underlätta för väljarna och svenska folket att se vilken invandringspolitik man ska rösta på i valet.

Sittande regering borde avkrävas ett årligt invandringstak varje år med en framförhållning med siffror med besked om tre år framåt. Det borde ingå i budgetprocessen där pengarna fördelas, då kan man också säga sitt antal, sitt tak om man är ansvarstagande i sin invandringspolitik.

Jag personligen vill precis som du inte ha hit en jävel av dessa skäl. Jag kan tänka mig "normal" invandring som att någon träffat en partner eller som enskild flyttar till ett jobb inom europa och liknande. Men så illa som det är skulle jag som kompromiss i brist på bättre kunna acceptera kvotflyktingarna, tidigare 1900 årligen, som blivit 5000 årligen numera. Det är generöst av mig. Men då kräver jag samtidigt att det dubbla, alltså 10.000 ska utvisas årligen. För varje person in så ska två ut. Jag personligen tycker man ska skicka hem i princip alla som inte varit här mycket länge. För mig ska helst 100 ut om 1 verklig flykting ska in.

Man måste börja någonstans och i politik handlar det ofta om kompromisser. Även om man alltid vill ha allt på en gång. Alternativet är ingen kompromiss och fortsatt 150.000 personer in årligen. Då väljer jag hellre kompromissen om 5000 kvotflyktingar årligen tills man får större makt att bestämma helt själv.


Du har goda intentioner. Eftersom jag inte kan länka, så ber jag dig googla : " Youtube lördagsmorgon avsnitt 28 " .
Detta måste ses och höras. Jag kan inte tänka klart efter detta. Måste sova på saken.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback